Zagi

Guus in het programma profilli staat het zagi profiel. Je hoeft dan alleen maar te kiezen uit de 2 soorten en aangeven hoelang de koorde moet zijn en evenetueel hoeveel tipverdraaiïng en je krijgt een op maat geprinte snijmal.

Voor ons clubproject heb ik als wortel Zagi12 gebruikt met een koorde van 32 cm en voor de tip zagi10 met een koorde van 15 cm. Het prototype vliegt perfect en redelijk snel met een jamara hs 480 pro bb motor. Als spanwijdte hebben we gekozen voor 120 cm.

Jep, 3 graden.

Ik gebruik dit schetsje als voorbeeld.
zagi.jpg

Alleen het zwaartepunt wat hier opgegeven wordt klopt niet. Bij mijn zagi's ligt dat rond de 22 cm vanaf de punt, maar dat kun je makkelijk online effe berekenen voor elk model apart. Een klein beetje verschil in de pijlstelling kan al een verschuiving geven van het zwaartepunt.

Theo bedankt Raymon wil deze als club projekt doe als er genoeg belangstelling is .
heb je toevallig nog een adresje in nederland voor epp ,we hebben er wel een in duitsland maar nederland is makkelijker

Waarom EPP, wij gebruiken Gamma piep en sommigen roofmate. De sterkte wordt bereikt door het op een goede manier intapen van het piep. Morgen is bouwavond en ik zal dan foto's proberen te maken van het intapen en alle andere werkzaamheden.

Er is een EPP adres in jullie buurt. Weet nu effe de url niet, maar die staat dacht ik ergens op het forum.

Waarom EPP?
Ik heb nu een paar Piep zagi's gehad. Maar de enigste EPP die ik had was stukken sterker. Maakt niet uit hoe je een piep intaped. Een EPP doe je een koolstof buis doorheen maken. voorlijst en nog een keer kruislings met glasvezel tape intapen of duct-tape. En je hebt een onverwoestbare delta.

Piep is leuk voor een slowflyer. Maar voor het combat op onze club is het totaal NIET bestemd ;)

PS (bolletjes piepschuim) is prima te gebruiken. Om het wat langer mee te laten gaan lijm ik in de Leading Edge een 1.5 of 2mm glasvezelstaafje (of als je echt licht wil carbon natuurlijk). Hierdoor worden klappen beter verspreid en gaan ze behoorlijk lang mee hoor! XPS is helemaal sterk. Hoef je geen ligger ofzo in te doen. Wat je daarbij wel hebt, is dat je eerder butsen erin krijg die niet meer terugveren (zoals dat wel het geval is bij PS). Daarom doe ik ook bij XPS een glasvezelstokkie in de voorrand. Hoppa :D onverwoestbaar!

EPP lijkt me ook mooi, maar ik heb het tot nu toe nog niet gevonden (in nederland).

Wij wilden een dijkzevertje maken we hebben er al meer gemaakt +/- 20
maar we wilde dit nu als club projekt doen (Als er genoeg belangstelling is).
We hebben die allemaal van piep gemaakt en er was er een en vroeg of we hem niet van EPP konden maken .
vandaar .
Imag%5B9%5D...69_202.jpg

En het is nog leuk ook :lol: :lol:
Imag%5B12%5D...69_202.jpg

De piep versie die ik nu vlieg heeft geen koolstof ligger en is met glasvezel tape voorzien. eenmaal langs de achterlijst aan de boven en onderzijde, dan de eerste 30% vanaf de neuspunt aan boven en onderzijde en dan nog eentje langs de neuslijsten, Tevens is hij helemaal ingetapt met doorzichtig plakband. Het toestel weegt ongeveer 600 gram en vliegt vrij snel met een jamara Pro 480 HS BB met gunther op 8 cellen.

zijn se nu ook met de hele club aant maken met dank aan theo :wink: :!:

in het begin hadden jullie het over een progje om een zagi te ontwerpen, waar vind ik dat?

Back