zand happen

• Topicstarter Topicstarter bergertje
  • Startdatum Startdatum
B

bergertje

Guest
ik heb een kyosho inferna sports 3,

ik heb vandaag tijdens het rijden een probleempje gehad,
ik schoof door en gleed onder een hek door, en toen viel mijn luchtfilter eraf en mijn wielen gooiden mijn inlaat gelijk vol met zand (van dat zandbak zand)
nu viel hij gelijk uit, ( hij valt soms wel eens meer uit) maar ik heb eerst de gloeiplug eruit gehaald, daar lag inderdaat wat zand op.
ik heb de inlaat goed schoongemaakt met reiniger. toen de auto op volgas gezet en goed met de trekstarter getrokken zodat de brandstof er langs de uitlaat en gloeiplug eruit kwam. toen het knarsen over was heb ik hem nog in overvloed doorgespoeld.
ik heb de gloeiplug erin gedaan en weer gestart en hij starte na enige tijd weer, hij rijd wel gewoon normaal. (heb maar 3 min gereden geen hoog toeren)
zou ik nu nog acktie moeten ondernemen?
op internet staad dat hij dat uitmekaar moet??

mvg bergertje

Motor is rijp voor vervanging...
Helaas....

zolang hij rijd rijd hij, maar als hij vage klachten krijgt weet je genoeg....

zou het nog helpen als hij klachten krijgt om hem te reviseren?
zuigers wanden lagers?

uhm ja klopt,
zou het verstandig zijn om de pakkingen te vervangen of hoeft dat niet?

zou er zand onderin de motor kunnen zitten?
die pas naar boven komt met hoog toeren?

dat zou best kunnen denk ik ja, bekijk je cilinder bus en zuiger ook vooral goed als je hem uit elkaar haalt, of er geen krassen in zitten enz

De passing van de zuiger in de cilinder is cruciaal, als je zand in je motor krijgt en je laat de motor draaien zal het zand als een schuurpapier door je motor gaan. Vanaf het eerste moment dat het gebeurde had de motor geen omwenteling meer mogen draaien en had je hem moeten demonteren en volledig moeten reinigen.

Gisteren ook nog een motor open gemaakt waarvan de bus in delen was gescheurd met de nodige gruisvorming. Ik heb alles t/m de lagers eruit getrokken, toen kon ik al het gruis uit het blok spoelen, ook zo gruis vrij makkelijk uit de lagers spoelen en zo het geheel weer gruisvrij met een andere zuiger/cilinder set in elkaar gezet.

De passing van de zuiger in de cilinder is cruciaal, als je zand in je motor krijgt en je laat de motor draaien zal het zand als een schuurpapier door je motor gaan. Vanaf het eerste moment dat het gebeurde had de motor geen omwenteling meer mogen draaien en had je hem moeten demonteren en volledig moeten reinigen.

Gisteren ook nog een motor open gemaakt waarvan de bus in delen was gescheurd met de nodige gruisvorming. Ik heb alles t/m de lagers eruit getrokken, toen kon ik al het gruis uit het blok spoelen, ook zo gruis vrij makkelijk uit de lagers spoelen en zo het geheel weer gruisvrij met een andere zuiger/cilinder set in elkaar gezet.

Valt er dan nog weer te rijden met zo`n motor dan of heb je dan te veel compressie verlies.

Misschien is het beter dat je de volgende keer niet aan je trek starter trek maar alles demonteerd en overvloedig uitspoelt met nitro of ander reiningsmiddel. Misschien heb je nu nog wel meer krassen in de cilinder getrokken,

Valt er dan nog weer te rijden met zo`n motor dan of heb je dan te veel compressie verlies.

Misschien is het beter dat je de volgende keer niet aan je trek starter trek maar alles demonteerd en overvloedig uitspoelt met nitro of ander reiningsmiddel. Misschien heb je nu nog wel meer krassen in de cilinder getrokken,

Kleine oppervlakkige krassen is meestal niet zo erg, diepe krassen kan een merkbaar vermogenverlies tot een slecht lopende motor opleveren. Als de motor betrouwbaar loopt zal het wel in orde zijn.

Ach, met een Scotch Brite pad kan je de zuiger wel weer krasvrij maken, met een hoonborstel de cilinder weer een beetje oplappen en met een stevige pinch en inloop kan je hem weer redelijk nieuw krijgen (mocht het echt erg zijn)

Kleine oppervlakkige krassen is meestal niet zo erg, diepe krassen kan een merkbaar vermogenverlies tot een slecht lopende motor opleveren. Als de motor betrouwbaar loopt zal het wel in orde zijn.

Ach, met een Scotch Brite pad kan je de zuiger wel weer krasvrij maken, met een hoonborstel de cilinder weer een beetje oplappen en met een stevige pinch en inloop kan je hem weer redelijk nieuw krijgen (mocht het echt erg zijn)

Okej dat pinchen is dat lastig??
Dat doe jij toch zelf of niet?
Als mijn cilinder versleten is lijkt het me wel leuk om een keer te proberen op de draaibank, maar pinchen houdt toch in dat je de cilinder bus inknijpt.
Hoe vul je dat op in je koelkop moet dan je dan vul plaat er tussen doen of hoe doe je dat als ik het vragen mag.

Als je draaibank met spantangen werkt is het te doen, met een standaard 3 of 4 klauw moet je dat zeker niet proberen.

En wat bedoel je met de kop opvullen?, bang dat je koelkop niet meer past?
De bovenrand zal je niet mee vervormen dus de kop valt er gewoon in en verder moet je de klem met een conische vulring tot net onder de rand laten eindigen en dan klemmen.

Als je draaibank met spantangen werkt is het te doen, met een standaard 3 of 4 klauw moet je dat zeker niet proberen.

En wat bedoel je met de kop opvullen?, bang dat je koelkop niet meer past?
De bovenrand zal je niet mee vervormen dus de kop valt er gewoon in en verder moet je de klem met een conische vulring tot net onder de rand laten eindigen en dan klemmen.

Ga het volgende week is proberen heb nog oude cilinder liggen dus.
Ik bedoel de bus zit in een huis heb je geen kans dat de bus gaat slingeren in het huis waar de bus in zit.
Met gevolg dat de bus en zuiger ovaal uitslijten.

Back