Vlieg ik lekker met mijn devine (in windkracht 5-6 8O ) met de wind mee op z'n rug, blijk ik te weinig power te hebben om gewoeg luchtsnelheid te maken... en daal langzaam op de grond. geen schade enzo, maar de motor zit wel vol zand :cry: je hoord het knarsen, en als ik hem zachtjes (met veel olie) laat draaien, zie en hoor je dat het toerental steeds veranderd bij een spd280 kan je zo het plastic achterkantje eraf halen, maar bij een 300 7.2 is dit iets lastiger lijkt mij. kijg ik dat metalen wandje er dan wel weer in? en als ik hem open heb, wat dan? ja, as eruit, en schoonspoelen met..? water? of is hij helemaal niet meer te redden...
Te laat, je hebt m al rondgedraaid. :schrik: Nu heb je hoogstwaarschijnlijk de lagers verruineerd. En zand 'vet' gemaakt/vast gezet met olie. [NOOOIT meer doen!] Je had eerst de achterkant eraf moeten halen (4 lipjes wegslijpen) [eerst met groefje in zijkant en deksel de stand markeren!] en de handel droog uit moeten kloppen/zuigen. Dan met borsteltje de laatste korrels wegvegen. Dan had je de lagers beetje kunnen olieen, anker er weer in, achterdeksel er weer op. - voor dit laatse, die 2 gaatjes wel eens opgevallen? steek daar 2 tandenstokers doorheen, kun je de borstelveren achter haken. Deksel erop, tandenstokers eruit, plop, borstels op hun plek. Dan achterdeksel weer zekeren met 4 drupjes tin met grote soldeerbout. Zondag nieuwe meenemen?
ok, weer wat geleerd, en al de andere forumleden ook :wink: bij de spd280 haak ik de borstels altijd achter de 'pinnetjes' in het achterwandje... met een tandenstoker druk ik dan door het gaatje de borstels achter het pinnetje vandaan... maar dit is bij de 300 dus anders GRAAAAG (doe er maar 2 ) vraag ik me alleen af hoe ik voorkom dat dit niet weer gebeurd.... ook bij 'gewoon' landen komt er zand in ben ik bang (als ik land op de klei...) en de motor omwikkelen is niet goed voor de warmte afvoer... :nooo:
Is alleen een kwestie van stuifzand weghouden, bijv met plaatje plastic achter prop vlak voor motor (zodat ie nog WEL koellucht achterlangs plaatje krijgt, en het zand kan zo haaks even de hoek niet om) Zand is niet leuk voor de lagers en de collector. Dat zijn de enigste 2 onderdelen die er schade van kunnen hebben. Voor de rest kan te veel zand alleen je motor vast zetten, meer niet.
Maar niet hier, daar openen jullie maar een nieuw draadje voor! Hieronder alleen verder over zandige electromotoren aub..
Re: wind in de rug daarom zeg ik dat ook niet :? (lees nog maar eens goed) en lees daarna dit draadje door: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=283
Bron Speed 300 7.2V Hallo Niek/Joost Waar halen jullie die Speed 300 7,2V motortjes. Bij mijn standaard leverancier hier in het zuiden (weet je wel die in buurt van dat sprookjesbos), wordt er glashard gezegd 'die bestaan niet, moet je geen speed 400 7,2V hebben'. Hebben ze laatste tijd trouwens wel meer last van, volgens hun/hem kun mijn 15cc OS heli motor alleen in Engeland kopen zonder carburateur en zonder garantie, laat een andere (nederlandse) winkelier nou eens binnen 8 dagen in huis hebben voor een mooie prijs. Groetjes, Rick
Re: Bron Speed 300 7.2V bij de betere modelbouw winkel :wink: 2br in Bussum bijv. €8.30? 8O of de AHT in Almelo, en vast nog veel meer