Zand in mijn wielen, wat nu?

Sinds ik laatste keer lekker in zand heb gereden, is er via de gaatjes aan de binnenkant van de velgen zand binnen gekomen.
De banden zijn nu extra zwaar en je hoort het zand als je ze schud.
Ook krijg je nu extra onbalans.

Weet iemand hoe ik dit kan verwijderen, zonder dat ik de banden van de velgen moet halen?
Ik hoorde dat je gaatjes in de band kunt maken, zodat het eruit gaat als je rijdt???

Je geeft de oplossing inderdaad zelf al; veel offroad-rijders maken gaatjes in het loopvlak van hun banden. Dan wordt al het vuil er meteen uitgeslingerd.
Dat hoeven maar 2 gaatjes te zijn aan weerszijden van de band en dan zit je wel goed. Diameter 2-3mm lijkt me genoeg.

Kijk, dan ga ik dat maar eens proberen.
Zijn er nog goede methodes dit te doen? Gaatje branden met soldeerbout.
Klein boortje.
Snijden lijkt me minder handig, dan zou hij bij grote snelheden wel eens kunnen gaan scheuren op die plek.

Het beste is om een perfect rond gaatje te maken inderdaad; ivm het doorscheuren van de band.
Ik heb zelf de gaatjes altijd geboord met een 2mm boortje; heel traag en voorzichtig. Met de soldeerbout lijkt me ook wel een optie mits je een heel dun, lang naaldachtig tipje hebt, anders wordt het een knoeiboel.
Ik heb ook wel eens gehoord van een gatenknipper voor leren riemen, maar dat werkt dan alleen maar als je band nog niet gemonteerd is. :)

Het beste is om een perfect rond gaatje te maken inderdaad; ivm het doorscheuren van de band.
Ik heb zelf de gaatjes altijd geboord met een 2mm boortje; heel traag en voorzichtig. Met de soldeerbout lijkt me ook wel een optie mits je een heel dun, lang naaldachtig tipje hebt, anders wordt het een knoeiboel.
Ik heb ook wel eens gehoord van een gatenknipper voor leren riemen, maar dat werkt dan alleen maar als je band nog niet gemonteerd is. :)

not, werkt ook gewoon als je band al gemonteerd is, gatenknipper bij de Gamma halen dus. Met een boortje scheur je alsnog in het rubber, soldeerbout lijkt me ook niet zo erg netjes.

not, werkt ook gewoon als je band al gemonteerd is, gatenknipper bij de Gamma halen dus. Met een boortje scheur je alsnog in het rubber, soldeerbout lijkt me ook niet zo erg netjes.
Hoe doe je dit dan als de band gemonteerd is?
Je moet toch onder en boven het rubber komen met de tang???

Zo'n tangen werken ook enkel goed als het een goeie tang is, bij taaier rubber zit je enorm te klooien als je een 2eurobijdeblokker-tang hebt.

Ik geloof dat er ook tangen bestonden waarmee je als het ware gewoon door het rubber/leer kon prikken. Dan hoeft de band dus inderdaad niet losgemaakt te worden.

Heb het met een boortje gedaan en een dremel.
Gewoon heel voorzichtig, dan worden de gaatjes ook mooi rond.
Er kwam tijdens het boren al aardig wat zand uit zetten.
Ga zo maar eens rijden, eens kijken of er nog meer uit komt.

Ik pik er meestal 2 nopjes tussenuit die ik met en tangetje vastpak en dan afknip met de bodyschaar b.v. .

Zo krijg je ook mooie gaatjes die niet uitscheuren en toch alle zand je band uit slingeren.
Voor het mooiste resultaat gebruik ik meestal 4 gaatjes per band.

Back