Zeer dun sterk flexibel (staal?) kabel/draad.

Cheeta

Forum veteraan
ik ben opzoek voor een toepassing welke ik nog even onder de horizon wil houden voor ik te hard juich maar toch wil uitproberen.

Naar zeer dun staalkabel max 0,7mm of een ander materiaal. waar ik bepaalde eisen aan heb.

Zeer flexibel *bocht van 10mm radius*
Sterk (minstens 20kg trekkracht)
Dun max 0,7mm.
Geen onderhoud nodig. (visdraad is daar zwakker in want dat verzwakt door ouderdom)
Zo min mogelijk flex (bungeekoord werking).

Nu weet ik dat vliegtuigen hier materiaal voor gebruiken voor de vleugels mogelijk dat ik daar mijn oplossing kan vinden?

in een ARF-kist die ik heb (Phoenix yak 54) zat voor de pull-pull aansturing een staalkabel inbegrepen. hij doet aan (bijna) alle eisen die jij stelt, maar weet niet of deze 20 kg trekkracht aankan. wellicht dat je in deze hoek verder kan zoeken?

heb al een hoop gezocht op de termen staalkabel, staaldraad. echter vind ik maar 1 hit en dat is modelbrouwers echter schijnt dat een staal te zijn welke niet echt flexibel is.

heb je meer info over dat close loop draad? op hun site vind ik het zo gauw niet terug?

dyneema of kevlar misschien?
Dyneema is inieder geval tekoop in een vliegerwinkel en tot bepaalde diktes ook in hengelsportzaken.

Heb hier nog 7 meter gevlochtene staallitze van 0,5.

67384aa55fafe716c.jpg

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi johan.

enig idee waar het te koop is? ik krijg nu ook wel paar meter van iemand op gestuurd maja wil gewoon inkoop adres hebben en niet straks stad en land af moeten omdat het niet te krijgen is. Dan liever ander materiaal gebruiken.

maar dat staallitze is inderdaad wat ik zoek.

inmiddels een duitse webshop gevonden maar is dit ook te krijgen in nederland?
http://www.schiffsmodellbauer-onlineshop.de/Warengruppe-ohne-Kunststoffueberzug?id=2074

Laatst bewerkt:
in de standbouw gebruiken ze dit ook ik heb hier 1mm liggen, denk iets meer dan 100m. Volgens mij ligt er bij mijn varder nog 200m 0.7mm
is RVS en heel sterk

draad2.jpg

draad1.jpg

Bart,

Staaldraad

@Cheeta:

Je had ook bij een goede hengelsportzaak kunnen kijken. Vissers op roofvis (vooral op snoek) gebruiken meestal Drennan 7strand of Pikewire voor hun onderlijnen. (Pikewire = geplastificeerde 7strand)
Het is zeer flexibel en in diverse diktes/trekkrachten verkrijgbaar en kost ca 10 euro per 20 meter.
Zeer geschikt voor pull-pull aansturing en ook als antenneverlenging bij vol carbon rompen bruikbaar (wel drupje 2K op het eind doen anders prikt het zo in het oog!!)

M.vr.gr.

Rob Hermens

(Die zelf de snoeken s`winters ook achter de vinnen zit)

Laatst bewerkt:
tsja dan moet je het hebben liggen zal ik maar zeggen he :P.

en welke moet ik hebben voor zeg maar 25kg kracht?

Reactie:

Pikewire is helaas tot maximaal 28Lb = ca 15kg te koop (dikte weet ik niet daar niet bij mij voorhanden maar zal ongeveer 0,5mm zijn).

Zwaarder is wel verkrijgbaar voor Big-Game visserij (Tonijn, Sailfish etc.) maar zal besteld moeten worden.

M.vr.gr.

Rob Hermens

P.s. Misschien weten de lijnbesturingsjongens een alternatief?

Laatst bewerkt:
Met betrekking tot webshops.. niet alle goede winkels hebben een webshop.

Dit kocht ik by Hobby-in, voor weénig..

img0004p.jpg

is 0.6mm dik, en kan dus 60LBS hebben als belasting, wat overeenkomt met ongeveer 27 kg. Kan om een radius van 1cm heen. Is RVS en nylon gecoat.

Voldoet dus geheel aan wat je wilt. Als je morgen belt, heb je het overmorgen in huis.

Gezien het visje op de verpakking, zal het oorspronkelijk wel voor vissers bedoeld zijn.. zal dus ook wel in de betere viswinkel te krijgen zijn..

Anyways, je had al wat besteld, voor als dat niet blijkt te zijn wat je wilde dus..

Back