zeer hete motoren na verwisselen van props

Hallo,

ik heb sinds kort de propelors van mijn quadcopter vervangen van 9inch 2bladige prop naar een 10inch 3 bladige prop, en misschien is het me niet eerder opgevallen, maar na 1 min een hovereren heb ik even aan de motoren gevoeld hoe de temp. was en die motoren waren echt heet.

is dit normaal? of moet ik aan betere motoren denken? het gaat hier om 1000KV motoren.

als er al een bestaande draadje is wat hier over gaat, dan vind ik het niet erg.

alvast bedankt!

Ik denk eerder dat je te grote props erop hebt gezet...maar de vraag is:

- hoe heet is " heet " (nogal subjectief hoe je het gemeten hebt)?
- Hoeveel stroom liep er door de motoren en wat kunnen de motoren aan?
- hoe nuttig was de verwisseling van de props, had je het echt nodig of niet?

Je zal echt met meer informatie moeten komen omtrent setup en getallen voordat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.

Ik denk dat je hierdoor de motor aan het overbelasten bent.
De Temperatuur zegt eigenlijk al genoeg.
Je hebt een 9" propeller met 2 bladen vervangen door een grotere (10") propeller met 3 bladen.
Dus (eenvoudig uitgelegd) creëer je veel meer vermogen met de nieuwe propeller.
De motor levert dus meer vermogen als goed voor hem is en wordt daardoor te heet.
Ik ben benieuwd hoe de regelaars hierop reageren.
Die worden zeker ook heter.

Ik zou weer de oude propellers erop zetten.

Wat voor motor (Merk en nummer) en regelaar (ook merk en hoeveel Ampère max) heb je?
De 9" propeller heeft wat voor een stijging? dus bijvoorbeeld staat er 9x4.5 op.
Welke specs hebben 10" 3 blad propeller?

Groetjes,

Jordy

Ik denk eerder dat je te grote props erop hebt gezet...maar de vraag is:

- hoe heet is " heet " (nogal subjectief hoe je het gemeten hebt)?
- Hoeveel stroom liep er door de motoren en wat kunnen de motoren aan?
- hoe nuttig was de verwisseling van de props, had je het echt nodig of niet?

Je zal echt met meer informatie moeten komen omtrent setup en getallen voordat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.

sorry voor de subjectieve meting, maar ik kan je wel zeggen dat dit ongewoon heet is voor normaal gebruik, vandaar dat ik ook dit draadje maak. je snapt dat dit gevoelstempratuur is, dus ik gok dat het boven de 60 graden viel.

hoe dan ook, hoeveel stroom er doorheen ging weet ik niet, ik mis de meetapparatuur hiervoor.

nodig was de wisseling niet, ik vond de bladen mooier en hoopte een hogere efficientie te halen qua stuwkracht. minder toeren, meer lift dus en hopelijk langere vliegtijden. de vorige props waren niet onbruikbaar, maar ze waren wel vrij oud en af aan het raken.

vriendelijke groet,

Niels

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je hierdoor de motor aan het overbelasten bent.
De Temperatuur zegt eigenlijk al genoeg.
Je hebt een 9" propeller met 2 bladen vervangen door een grotere (10") propeller met 3 bladen.
De motor levert dus meer vermogen als goed voor hem is en wordt daardoor te heet.
Ik ben benieuwd hoe de regelaars hierop reageren.
Die worden zeker ook heter.

Ik zou weer de oude propellers erop zetten.

Wat voor motor (Merk en nummer) en regelaar (ook merk en hoeveel Ampère max) heb je?
De 9" propeller heeft wat voor een stijging? dus bijvoorbeeld staat er 9x4.5 op.
Welke specs hebben 10" 3 blad propeller?

Groetjes,

Jordy

de regelaars werden idd heter als normaal, ik heb er verstandig aan gedaan door niet langer met ze te vliegen want t kon alleen maar fout gaat, is mijn inschatting.

van de motoren weet ik niet veel alleen dat ze van Turnigy zijn,
de regelaars zijn: Turnigy plush 25A
de 9" prop is: 9x5
de 10" prop is: 10x4.5

ik kan de oude props er weer opzetten, maar op dit punt ben ik niet te beroerd om gewoon nieuwe motoren te kopen, als jij of een andere forumlid mij kan adviseren dan vertel ik je alles wat jullie moeten weten.

ik heb dit ding van iemand over gekocht en het enige waar ik nog niets van weet zijn de motoren, er staan verder ook geen gegevens op die dingen.
voor de rest kan ik je in detail uitleggen hoe dit ding inelkaar steekt.

wil jij of iemand anders mij helpen betere motoren uit te zoeken?

Vriendelijke groeten,

Niels

Hoi Niels,

Vermoedelijk vlieg je de F450 Quad met volgende Motoren:

Turnigy D2830-11 1000kv Brushless Motor

Mocht dat deze motor zijn, dan zou een 3 blad met 8x4 hier goed op passen, mits je met een 3s Lipo vliegt.

Met wat voor een Lipo vlieg je?
3s of 4s?
Hoeveel mAh?

Ik kan je graag helpen als je dat zou willen, maar ik denk dat er mensen zijn die er meer verstand van hebben.
Ik ben zelf al een tijdje bezig met modelvliegen, maar eerst pas één jaar met multirotors.

Groetjes,

Jordy

Hoi Niels,

Vermoedelijk vlieg je de F450 Quad met volgende Motoren:

Turnigy D2830-11 1000kv Brushless Motor

Mocht dat deze motor zijn, dan zou een 3 blad met 8x4 hier goed op passen, mits je met een 3s Lipo vliegt.

Met wat voor een Lipo vlieg je?
3s of 4s?
Hoeveel mAh?

Ik kan je graag helpen als je dat zou willen, maar ik denk dat er mensen zijn die er meer verstand van hebben.
Ik ben zelf al een tijdje bezig met modelvliegen, maar eerst pas één jaar met multirotors.

Groetjes,

Jordy

bedankt Jordy dat je de moeite neemt om me te helpen

Het beste wat ik ervan ken zeggen over die motoren is dat ze vergelijkbaar zijn, ze hebben een andere kleur(blauw) en geen sticker met gegevens erop, sorry maar op electromotor-gebied heb ik nog veel te leren.

ik ben ook net 10 maanden in het quadvliegen, en heb de config altijd gelaten zoals het was toen ik het kocht.

ik ben zelf begonnen bij de esky Belt CP carbon

ik vlieg met een 4500 mAh 3s1p 25C lipo vooral, ook van turnigy

deze batterij bleef met de vorige props erop relatief koel, merkbaar temp.verhoging, maar niks om je druk over te maken.

Laatst bewerkt:
Zonder specificaties en meet apparatuur is het lastig om er iets over te zeggen, maar een graad of 60 in 1 miniut is toch wel aanzienlijk. Zou mooi je oude props terug zetten of voor een andere setup kiezen

Laatst bewerkt door een moderator:

Nee dat kan niet. Een motor gaat niet ineens meer vermogen leveren met een andere prop.

Je kan wel zeggen dat de motor meer vermogen zou moeten leveren.

Door de teveel aan weerstand gaat er een te hoge stroom lopen dan wat de motor aankan.
Daarom word hij heet

Dus of je motor is te ligt of de prop te groot of teveel spoed.

Nee dat kan niet. Een motor gaat niet ineens meer vermogen leveren met een andere prop.

Door de teveel aan weerstand gaat er een te hoge stroom lopen dan wat de motor aankan.
Daarom word hij heet

Dat neem ik direct van je aan, maar belangerijker nog: welke motoren op basis van mijn gegeven kunnen dan wel gebruikt worden zonder t probleem van overhitting?

zoals ik al zei: ik ben niet te beroerd om nieuwe motoren te kopen

want de bladen wil ik blijven gebruiken.

Daarom word hij heet

Bedankt Tasz, je hebt natuurlijk helemaal gelijk en zo bedoelde ik het eigenlijk ook. :yes:

Groetjes,

Jordy

Hoi Niels,

Ok, als je de motoren zou willen vervangen, en de propellers + regelaars + 3s lipo's zou willen behouden word het al een stuk makkelijker.
Het makkelijkst is om eigenlijk eerst de motor + propeller uit te zoeken en dan een passende regelaar + lipo (zo doe ik het bij mijn modellen), maar zo komen we er ook wel uit ;)

In ieder geval zit Tasz hier in dit draadje en zo ver ik weet heeft hij zekers meer verstand van een multirotor als ik.
Ook een hele goede hulp zou Emil (Psygho) zijn.
Stuur hem maar een PBtje en je krijgt gegarandeerd een goede raad.

Groetjes,

Jordy

Hoi Niels,

Ok, als je de motoren zou willen vervangen, en de propellers + regelaars + 3s lipo's zou willen behouden word het al een stuk makkelijker.
Het makkelijkst is om eigenlijk eerst de motor + propeller uit te zoeken en dan een passende regelaar + lipo (zo doe ik het bij mijn modellen), maar zo komen we er ook wel uit ;)

In ieder geval zit Tasz hier in dit draadje en zo ver ik weet heeft hij zekers meer verstand van een multirotor als ik.
Ook een hele goede hulp zou Emil (Psygho) zijn.
Stuur hem maar een PBtje en je krijgt gegarandeerd een goede raad.

Groetjes,

Jordy

Hey Jordy,
hartstikke bedankt voor de tip, ik zal Emil zo even PB-en, ik hoor wel wat er voor goeie raad uit komt.

Groetjes,

Niels

3s 4500 mAh 25C lipo vooral, met 10" 3 blads is op 1000kv te veel van het goede.

Ik heb nog geen eens een idee wat de spoed van de prop is en je vliegklare gewicht.. Maar hier gaan de alarm bellen iig al rinkelen... Niet dat het niet kan, maar meer dat je echt wel uit moet kijken met een dergelijke setup!

Dit word natuurlijk bevestigd door de hete motoren. en de warmere (dan anders) regelaars...
Maar wat is heet ? Bij 45~50 graden ligt bij de meesten de pijngens,dus doet het zeer aan je vingers, dan zit je dus ongeveer bij de 50 graden. Maar hier ook meten is weten!

Het 2e getal van de prop (10x5") is de spoed. Dat is hoeveel de prop aflegt in 1 omwenteling. Het eerste getal is de lengte van de prop.

De ene prop is de andere niet. Een bv slowflyer prop kan exact dezelfde spoed en lengte hebben, maar "drukt" veel meer lucht opzij, omdat deze (veel)breder is. Dus de ene prop is de andere niet!

Daarnaast:
Slappe props veranderen qua spoed meer onder belasting dan stijve props... (zie hier het nut van bv de carbon prop)
Dus al zou je 2 EXACT dezelfde props nemen, wbt maat en spoed hebben van EXACT het zelfde model, dan is de stijvere dus degene welke meer lucht weg drukt. En dus meer weerstand heeft! Zeker op de hogere toeren.

Slow flyer is dan ook meer voor de lagere toeren geschikt
De e-props meer voor de hogere toeren. Dan heb je ook nog zoiets als "optimaal rendement toerental" Dat ligt voor iedee prop weer anders. De hq's hebben op een hoger toerental een beter rendement dan de graupner e-props.
Leg je deze 2 naast elkaar is er zowat GEEN verschil te ontdekken in maat en of uiterlijk.
In werking toch weer wel. Dus er is nogal wat aan de hand met props!

Weerstand van de prop is hier in dit geval bijna gelijk aan meer stroom verbruik. Meer stroom, is heter worden. Dat is zo simpel al wat. Je wilt eigenlijk een "sweetspot" vinden, en dat is een combi van gewicht, accu (s count) prop en motor en verwacht vlieg gedrag! Dat valt soms vies tegen... En soms zijn de verschillen erg klein met andere props..

Enfin,
Wat je deed is een 2 blads van 9"vervangen voor een 3 blads 10". Dus je gaat een langere prop pakken en ook met een blad extra. Dat drukt dus heel wat meer lucht weg dan de oude. Dat zie je dus ook terug in de warmte van de motoren.

Als je motoren dit aankunnen is er niets aan de hand. Echter dat is hier dus maar de vraag...

Antwoord op je PB: (persoonlijke ervaring en persoonlijke mening)
Mijn manier hoeft niet de beste te zijn, of de enige juiste.. Er zijn meer wegen welke naar rome gaan! Zo werkt het hier ook....

10x5" eprop van graupner wil wel op 3s, en meestal ook nog wel op 1000kv, hoewel je dan op zich al aardig aan de "bovenkant" bezig bent. Maar dit terzijde...
Dit bleek ook wel omdat je 10x4.5 ook prima werkte, en de temperatuur prima bleef van regelaar en motor....

Ik zou nooit 10" 3 blads props pakken op een dergelijke setup. Ik zou het lekker laten bij 10x5e props of de HQ of cf versterkte gemfans, in dezelfde maat.(10x5)

Probeer eens het verschil van je oude 10x4,5 en de bv HQ/graupner/gemfan 10x5. en daar de beste van kiezen. Iig 9"is te klein. Wil je wel 3 blads, dan zoals gezegd 8"pakken, maar er word bijna nooit met 3 blads gevlogen op een dergelijke setup die u heeft..

2 blads is efficiënter. Het beste zijn 1 blads props, maar das voor ons niet werkbaar... En ja die bestaan echt!

Motoren en regelaars wil ik altijd zelf niet meer dan handwarm hebben, dus niet warmer dan 37 tot 40 graden. Ze mogen wel heter worden, dat weet ik, maar vlieg ook nog graag met 30 graden buiten...De mijne zijn altijd maar net wat warmer dan de buiten temperatuur op dat moment. Dat vindt ik persoonlijk nog altijd het beste...

Ook sprak je in je pb welke motoren leuk waren.. Mocht je deze willen vervangen omdat ze stuk zijn of je wilt gewoon wat beters, kan ik je de Tiger 2216-11 900kv aanbevelen! Deze kunnen op 3s 10x5 graupner, en als je niet te zwaar bent zelfs ook op 4s met 10x5 e-prop!
Gebruik ze heel vaak op een f550 (al dan niet met zenmuse of ander gopro gimbal) op 4s 5000mah.

Laatst bewerkt:
3s 4500 mAh 25C lipo vooral, met 10" 3 blads is op 1000kv te veel van het goede.

Ik heb nog geen eens een idee wat de spoed van de prop is en je vliegklare gewicht.. Maar hier gaan de alarm bellen iig al rinkelen... Niet dat het niet kan, maar meer dat je echt wel uit moet kijken met een dergelijke setup!

Dit word natuurlijk bevestigd door de hete motoren. en de warmere (dan anders) regelaars...
Maar wat is heet ? Bij 45~50 graden ligt bij de meesten de pijngens,dus doet het zeer aan je vingers, dan zit je dus ongeveer bij de 50 graden. Maar hier ook meten is weten!

Het 2e getal van de prop (10x5") is de spoed. Dat is hoeveel de prop aflegt in 1 omwenteling. Het eerste getal is de lengte van de prop.

De ene prop is de andere niet. Een bv slowflyer prop kan exact dezelfde spoed en lengte hebben, maar "drukt" veel meer lucht opzij, omdat deze (veel)breder is. Dus de ene prop is de andere niet!

Daarnaast:
Slappe props veranderen qua spoed meer onder belasting dan stijve props... (zie hier het nut van bv de carbon prop)
Dus al zou je 2 EXACT dezelfde props nemen, wbt maat en spoed hebben van EXACT het zelfde model, dan is de stijvere dus degene welke meer lucht weg drukt. En dus meer weerstand heeft! Zeker op de hogere toeren.

Slow flyer is dan ook meer voor de lagere toeren geschikt
De e-props meer voor de hogere toeren. Dan heb je ook nog zoiets als "optimaal rendement toerental" Dat ligt voor iedee prop weer anders. De hq's hebben op een hoger toerental een beter rendement dan de graupner e-props.
Leg je deze 2 naast elkaar is er zowat GEEN verschil te ontdekken in maat en of uiterlijk.
In werking toch weer wel. Dus er is nogal wat aan de hand met props!

Weerstand van de prop is hier in dit geval bijna gelijk aan meer stroom verbruik. Meer stroom, is heter worden. Dat is zo simpel al wat. Je wilt eigenlijk een "sweetspot" vinden, en dat is een combi van gewicht, accu (s count) prop en motor en verwacht vlieg gedrag! Dat valt soms vies tegen... En soms zijn de verschillen erg klein met andere props..

Enfin,
Wat je deed is een 2 blads van 9"vervangen voor een 3 blads 10". Dus je gaat een langere prop pakken en ook met een blad extra. Dat drukt dus heel wat meer lucht weg dan de oude. Dat zie je dus ook terug in de warmte van de motoren.

Als je motoren dit aankunnen is er niets aan de hand. Echter dat is hier dus maar de vraag...

Antwoord op je PB: (persoonlijke ervaring en persoonlijke mening)
Mijn manier hoeft niet de beste te zijn, of de enige juiste.. Er zijn meer wegen welke naar rome gaan! Zo werkt het hier ook....

10x5" eprop van graupner wil wel op 3s, en meestal ook nog wel op 1000kv, hoewel je dan op zich al aardig aan de "bovenkant" bezig bent. Maar dit terzijde...
Dit bleek ook wel omdat je 10x4.5 ook prima werkte, en de temperatuur prima bleef van regelaar en motor....

Ik zou nooit 10" 3 blads props pakken op een dergelijke setup. Ik zou het lekker laten bij 10x5e props of de HQ of cf versterkte gemfans, in dezelfde maat.(10x5)

Probeer eens het verschil van je oude 10x4,5 en de bv HQ/graupner/gemfan 10x5. en daar de beste van kiezen. Iig 9"is te klein. Wil je wel 3 blads, dan zoals gezegd 8"pakken, maar er word bijna nooit met 3 blads gevlogen op een dergelijke setup die u heeft..

2 blads is efficiënter. Het beste zijn 1 blads props, maar das voor ons niet werkbaar... En ja die bestaan echt!

Motoren en regelaars wil ik altijd zelf niet meer dan handwarm hebben, dus niet warmer dan 37 tot 40 graden. Ze mogen wel heter worden, dat weet ik, maar vlieg ook nog graag met 30 graden buiten...De mijne zijn altijd maar net wat warmer dan de buiten temperatuur op dat moment. Dat vindt ik persoonlijk nog altijd het beste...

Ook sprak je in je pb welke motoren leuk waren.. Mocht je deze willen vervangen omdat ze stuk zijn of je wilt gewoon wat beters, kan ik je de Tiger 2216-11 900kv aanbevelen! Deze kunnen op 3s 10x5 graupner, en als je niet te zwaar bent zelfs ook op 4s met 10x5 e-prop!
Gebruik ze heel vaak op een f550 (al dan niet met zenmuse of ander gopro gimbal) op 4s 5000mah.

Bedankt voor je snelle reactie, ik kan hier veel mee. en ik weet nu wat ik kan doen om mn drone weer vliegklaar te krijgen.

ik ga fijn die motoren bestellen.

nogmaals, bedankt

Niels

update voor iedereen die het zich mag intereseren, ik heb de bladen ingekort van de 10"x5 3blad propeller tot 8" en ik bleef hetzelfde probleem houden,
ik gooi deze bladen weg en ga de bladen bestellen die mij aanbevolen werden.

tot die tijd zet ik mijn oude bladen er weer op, die werkte ondanks hun vervallen staat toch het beste.

Les geleerd dus, bij deze. ik ben nog steeds blij dat ik de 2e testvlucht niet met een crash en een paar kapotte motoren heb moeten bekopen.

vriendelijke groeten,

Niels

Inkorten werkt niet. Want de basis bevat nog steeds de brede kant. Dus dat is GEEN eerlijk vergelijk. Je zal echt de 8"props zelf moeten testen.. Van 10"naar 8"inkorten werkt niet. Alles is kleiner op de 8"prop dus ook het profiel. ;)

Back