zeer lang antennedraad....inkorten mogelijk?

sinds kort heb ik een 40 mhz fm zender aangeschaft van conrad, omdat ik teveel storing ondervind op de 27 mhz AM frequentie. ik heb niet direct de meest dure set aangeschaft, dit om te proberen of het überhaupt verschil maakt met 27 MHZ. nu is het zo, dat de meegeleverde ontvanger een lengte heeft van ongeveer een meter, veel te lang voor mijn electro auto. je mag je antennne officieel niet opwikkelen, inkorten o.i.d. in de handleiding staat dat je niet mag inkorten (uiteraard om de fabrikant vrij te pleiten van eventuele problemen door het beunen van de gebruiker zelf).
nu zou ik graag van jullie horen wat voor mogelijke oplossingen jullie kunnen bedenken om dit ongemak op te lossen.

specificaties:

3 KANAAL FM NOVA PLUS 40 MHZ
Bestnr.: 227723 - 89

Technische specificaties:
Frequentie 40 MHz
3 kanalen
Instelkoppel servo 28 Ncm
Pulsmodulatie PPM
Voedingsspanning 9,6 - 12 V=
HF-modulatie FM.

ik weet dat iedereen nu spektrum wil gaan aanraden, maar ik kan geen goede en vooral betaalbare stuurknuppelzender vinden met spektrum. ook gelden de bovengenoemde redenen. graag voor dit setje zou ik bruikbare tips willen ontvangen zonder dat iedereen zegt dat ik spektrum moet nemen :wink:

bij voorbaat dank voor de reacties!

Je heb waarschijnlijk een ontvanger die vaak in de vliegtuigen gebruikt worden. Deze hebben een veel langere antenne dan de ontvangers die bij de auto's gebruikt worden.

Antenne inkorten kan vaak wel. Maar heeft wel negatieve gevolgen voor de ontvangst. Ik heb ooit is een ontvanger gehad daar stond in de handleiding dat ik de antenne kon inkorten tot 60cm in plaats van 100cm. Hierbij werd wel aangeraden om het te doen bij modellen waar niet veel bereik nodig was. Bijvoorbeeld voor indoor rijden/vliegen. Of dit ook kan bij jou ontvanger, heb ik geen idee van. Volgens de handleiding in ieder geval niet. Maar meestal is het beter om in te korten dan de antenne ergens op te rollen. Maar ik denk dat je hier verder weinig aan kan doen....

Futaba heeft trouwens een redelijk geprijste 2,4GHz stickzender op basis van de Futaba 3PM.

Maar is dan nog 259 euro.

Dat maakt zeker wel uit en ik zou er dan ook geen stuk vanaf halen. Het kan er alleen maar slechter op worden en de kans dat dat gebeurt is ook groot.

bedankt voor de reacties tot dusver.

ik lees echter wel tegenstrijdige berichten. dit geldt ook voor de oude draadjes die ik eerder gelezen heb.
het antennedraad op deze lengte laten is ook zeker geen optie, het draad is simpelweg te lang en ik weet niet waar ik het laten moet.

De meeste 40Mhz antennedraden zijn rond de 30cm lang, dus dat lijkt me een leuk uitgangspunt.

Mocht het niet werken kan je er altijd nog een nieuwe draad aan solderen.
Als dat niet werkt kan je ook nog een 1/4 van de originele lengte proberen. (Dan moet je volgens mij altijd goed zitten?)

Na het knippen even het bereik testen met zijn 2'en, 1 houd de auto vast en de ander loopt weg met de zender. Kijken tot hoever je kan komen.
(Is natuurlijk geen garantie dat je storingsvrij kan rijden, maar wel een indicatie)

dank je corrien.
dat draadje had ik reeds gevonden. echter staat daarin dat enkele centimeters inkorten geen grote problemen hoeven op te leveren. maar mijn antenne is ongeveer 1 meter lang, en daar zou dan toch echt minstens 30 centimeter van af moeten.
ik weet niet of dat voor echte problemen gaat zorgen, maar het lijkt mij wel.

Je zal zoizo minder bereik hebben.

Ik denk dat het je enige oplossing is. Oprollen brengt niet alleen minder bereik met zich mee maar ook veel meer kans op storing.

Of je moet het natuurlijk zo laten. Een andere manier maar ja die kost aardig wat geld is een nieuwe ontvanger of gelijk een hele nieuwe zender kopen met een juiste ontvanger die een korte ontvanger antenne heeft.

heb vandaag conrad gebeld en die kerel vertelde me dat ik absoluut niet de antennedraad in kon korten, dat zou voor problemen gaan zorgen. hij gaf het advies de draad op te wikkelen :? . als dat niet mogelijk was, toch de antenne een zolang mogelijke route geven. al met al, slecht advies naar mijn mening. echter moet die kerel ook zichzelf indekken natuurlijk.

Waar maak je je druk om? Nu heb je er ook niks aan.

Als inkorten niet werkt soldeer je er gewoon weer een meter draad aan.

heb dit weekend even getest en het ging erg goed. geen storingen en perfect ontvangst, dankzij de tip van corrien over het bifilair opwikkelen. erg nuttig. ziet er wel iets minder mooi uit. ik heb immers de antenne bifilair om mijn antenne buisje gewikkeld en het doet echter goed z'n werk, dus laat ik het zo. bedankt voor de reacties en tips.

Back