Zeer raar fenomeen met mijn zender

Ik ben net nog aan het simmen voor morgen, je kent dat , de figuren nog eens doen enz. Wat merk ik dat het zeer moeilijk is om de staart bij het achteruit vliegen juist te houden, denk bij mezelfve headinglock staat af, nee hoor, alles lijkt correct te staan. Om een lang verhaal kort te maken er valt niet te vliegen met mijn zender op sim. Voor de test, mijn zoon zijn zender genomen en alles gaat prima.
Het probleem; als mijn zender raar doet op sim , wat gaat hij dan in werkelijkheid doen? Met deze wetenschap is het vlieg ik morgen of vlieg ik niet?

(Hopenlijk nog enkele antwoorden voor het morgenvroeg is?)

gr

Jos

Ik zou het antwoord niet weten, maar het lijkt me handig als je er even bij verteld om welke simulator en zenders het gaat. Anders wordt het wel heel erg glazen bol-kijken ;)

Hoop dat het nog op tijd is voor je, maar mijn zender heeft ook wel is ruzie met de simulator dat het niet werkt zoals ik wil, maar
als je dan egt gaat vliegen blijkt er niks aan de hand, kan dus gewoon communicatiestoornis zijn tussen zender en sim. Als je het
nog nooit eerder gehad hebt misschien wel eerst even rustig aan beginnen.

Mijn ervaring is, ik heb de G3 simulator van Greatplanes, dat in werkelijkheid de headinghold anders ervaren wordt (veel beter) dan op de sim.
Op de sim draaid bij mij tenminste altijd de staart langzaam weg wat me niet of bijna niet gebeurd in het echt. (robbe GY 401 gyro met digi servo 9254)
Ik gebruik wel de bijgeleverde controller met deze sim en niet mijn eigen zender.
Miss heeft u hier wat aan.

Eric.

@Reinier, het is een FF9 en de simulator is Reflex

@Flying Davy, het is niet zo dat ik vergelijk met de werkelijkheid maar hij doet niet wat hij vroeger wel deed. En ruzie , nooit. :lol:

@erichevy, zelfs op de sim in headinghold draait hij normaal niet weg, maar nu wel en niet alleen de staart maar ook de andere functie zijn niet meer correct.

Wat hebben we geprobeerd :

Model 8 staat geprogrammeerd voor heli, alles gereset en opnieuw ingesteld om te kijken of er geen mixers verkeerd geprogrammeerd waren.

Resultaat ,niets. Werkt nog niet.

Ander model genomen, eerst ook gereset en opnieuw ingesteld voor heli's en koekebak alles werkt.

Terug naar model 8 en nougabollen hij wil niet.

Nu op het veld

Eerst de Hurrican50 genomen en daar een proef vlucht mee gedaan (staat geprogrammeerd op model 2). Geen moeilijkheden ondevonden. Met een bang hartje de Vibe geprobeerd (model 1) en hier ook niets gemerkt. Zelfs twee prachtige vluchten gemaakt. Dat was zaterdagavond.

Nu op zondag snel een vluchtje tussendoor;

De eerst tank ging nog, hooveren met veel wind.
De tweede tank de figuren vliegen was veel minder, ik dacht veel wind.
De derde vlucht dacht ik het wedstrijd programma F3C volledig te vliegen. Tijdens de hooverfiguren ging het van kwaad naar erger, de heli deed niet wat ik van hem verlangde of te laat. Nog altijd in mijn gedacht, veel wind en mijn onkunde. Dan vertrek ik voor de translatie figuren en hier gaat het fout. De heli slaat bij het omkeren de anderkant op dat ik stuur(stall turn). Ik heb hem terug onder controlle gekregen, neergezet en in gepakt.
Einde oefening.

Mijn conclusie: De zender moet binnen of ik koop mij een nieuwe.

gr

Jos

Ai!
Dat is vast schrikken geweest Jos!
Met welke gyro's vlieg je in de 2 heli's?
Is je ontvangeraccu nog wel in orde? Heb je voor Zondag de accu opgeladen?
Stel dat de spanning inelkaar zakt, zal dit meestal het eerst merkbaar zijn in staart want de staart servo "houdt" het niet meer.
Miss dat hij daardoor ging tollen? (de andere kant dan wat jij stuurde)
Daarna heb je niet meer met de Hurrican 50 gevlogen?
Eric.

Nee niet meer gevlogen, de schrik zat er in.

Op de Hurrican staat een 401 en op de Vibe een 601

De batterij heb ik bij thuis komst nagemeten onder belasting en prima in orde, het is een 3600mA nc-mh en nieuw voor dit seizoen.

Ik ga deze week de instelling van de vibe overzetten op mijn zoon zijn zender en zo eens proberen.

gr

Jos

Als je het niet meer vertrouwd, zou ik hem aanbieden bij de TD voor een grondige checkup.

Jos,

Wat ontzettend jammer allemaal,
We hebben je gemist in Venlo!

Succes, ik hoop dat je problemen gauw opgelost zijn.

Steven.

Jos, Als ik mijn FF9 aansluit op Reflex en 1 van die draaiknoppen(ik meen nr 7)staat niet goed,dan doet de staart op de sim ook erg raar.
Probeer eens met die 3 draainkoppen wat ie dan doet!

Groeten,
Marcel

@Lauwers, ja hoor, ik vervang om de twee jaar of plaats nieuw bij een nieuwe heli. Elke nieuwe batterij wordt aan een test onderworpen alvorens ingeschakelt te worden d.w.z. reeds enkele laad en ontlaad beurten.

@Steven, ik vind het ook jammer, ik mis de helft van het mooie leven dit jaar. Maar we hebben Roden nog, niwaar.

@Marcel, draaiknoppen uitgeschakelt, mixers uit en van het enen model naar het andere. Op dit ogenblik krijgt hij kuren op alle modellen. Het zal de TD worden.

Maar ik ga voor een nieuwe zender. Deze is zowie zo al grijs en 40Mhz, en volgens de regels en er tussen kan dit problemen geven in de toekomst.
Ik ga de huidig laten nakijken en voor indoor gebruiken en voor de heli's naar een nieuwe zender/ontvanger gaan.
Ik heb reeds wat rond gekeken maar zie de bomen niet meer door het bos. Dus binnenkort nieuw draadje "welke zender voor Jos?" :lol:

Gr

Jos

Groeten

Hoeveel keer heb je met deze accu al in de zender gevlogen? Ik had een verhaal gehoord van een piloot op onze club die uit voorzorg alles vervangen had omdat de electronica oud kon worden. Wat bleek... de nieuwe ontvanger was niet goed en dat heeft hem zijn dure kist gekost.

doet je rudder aansturing wel wat hij moet doen ik bv het servo uitslag menu ?
die test functie ?

Niet meer op tijd maar toch even meedelen

In reflex vlieg ik altijd met mijn futaba T6X s zender zoek dit niet op het is een simpele zender met maar 1 idle up, totaal niet in te stellen voor 3D heli achtigie dingen...
Ik heb voorlopig nog de FF7 van futaba waar ik normaal in the flield mee vlieg... dus ik die spaar ik een beetje en gebruik ik enkel tijdens het echte werk

Nu is mijn y cabel stuk van mijn oude zender en dacht goh ik heb geen zin om nu de solderen ik pak vlug mijn nieuwste zender, de andere y-cable, calibreren en hup...

nou vergeet dat maar die zender reageert gewoon traag (zit vertraging op het doorsturen naar pc), ik reflex valt dit nog meer maar in phoenix rc... daar zie ik de signalen gewoon staan trillen
in het calibration menu, en de staart die schokt heen en weer, zoals je int echt de gyro VEEEL te gevoelig zou zetten. (staat in ppm mode, geen mixen ingesteld... geen subtrims.. noem maar op)

Dit alles terwijl de echte heli aansturen mooi gaat... lekker stabiel en zo...

@Gerard, de afregeling van de Vibe staat prima, is ook al 3 wedstrijden meegevlogen en taloze oefeningen.

@deathmeat, ene zender is niet de andere op sim, kan instel problemen geven. Maar bij mij werkte alles goed tot op een bepaald moment dat ik niet meer kon vliegen, het was net alsof ik voordurend fout stuurde.

Een verdere update;

Om te beginnen alles overgezet op mijn zoon zijn zender (ook FF9). Tijdens het overzetten kom ik tot de vaststelling dat de revomix is ingeschakeld 8O . Nu ben ik al oud genoeg en vlieg ik al lang genoeg en weet ik met zekerheid dat deze uitstond. Vorige week ging alles nog goed en vanaf zaterdagavond ging het fout, en daartussen is er geen enkele programmatie of herinstelling gebeurd nog op het simulatormodel of op de modellen van de heli's. En toch staat de revomix ingeschakelt. Ofwel zijn er duistere krachten bezig :evil: Vorig jaar hebben we een iets gelijkaardigs met Didier zijn zender gehad, hier was de TJ-pro gereverst zonder tussenkomst. Ik weet niet wat ik hier moet van denken :?: . Ik heb het simulatiemodel terug ingesteld (revomix uit) en heb geen problemen meer ondervonden tijdens het simmen, althans tot net voor dat ik dit intik. Ik kan toch vliegen :lol:
Dit weekend testen met Didier zijn zender en mss mijn zender toch maar een check-up laten ondergaan.

gr

Jos

Jos,

in mijn professie (pro-audio) is dit soort geheugenverlies te wijten aan lege back-up batterijen. Ik heb geen idee of de FF9 een back-up batterij heeft, maar als wel: dan heeft het zin om even te kijken of die nog genoeg spanning heeft. 3 volt voor de meeste litium batterijtjes.

hoop dat je er wat aan hebt,

Steven

en om dan toch nog een antwoord op de vraag te geven...

Bij mij kwam de "storing" als ik mijn huid op 1 van de metaal oppervlakten op de zender houd.
en je moet eens proberen vliegen zonder je handen op de zender te houden. lol
Ik heb de antenne los gekoppeld en toen was het over...

Dus op sim met een losgekoppelde antenne (binnenin zender)
en als je die zelfde zender gebruikt voor het vliegen... rubber handschoentjes aandoen tijden de sim :)

Back