Zeer slecht bereik Graupner X-412 40mhz

• Topicstarter Topicstarter mario laseur
  • Startdatum Startdatum
M

mario laseur

Guest
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum dus zal me eerst even voorstellen.
Mijn naam is Mario Laseur ben 28 jaar en kom uit Amersfoort.

Ik heb een vraag over het bereik van een Graupner X-412 40MHZ zender en ontvanger set.
Deze set heb ik in mijn voerboot gebouwd en is allemaal nieuw aangeschaft en nauwelijks gebruikt vanwege het zeer waardeloze bereik.
Ik kom met deze set met geen mogelijkheid verder dan 100/125 meter, en ben inmiddels al een flinke poos aan het rommelen om het voor elkaar te krijgen.

Ik ben begonnen door de set gewoon in te bouwen en er een antenne spriet van 25cm op te monteren, hiermee kwam ik tot zo’n 75 meter, ook heb ik de lengte van het antenne sprietje van het snoertje van de ontvanger afgehaald, dit had geen invloed.
Op advies van het bedrijf waar ik de spullen gekocht heb ( bedrijf heeft me trouwens steeds perfect geholpen ) heb ik het antenne snoertje op een bepaalde manier om een foampje gewikkeld wat het bereik positief zou moeten beïnvloeden, hiermee kwam ik tot een 100/125 meter.
Nu is dit dus bij langen na niet wat het moet zijn.
Set is vorige week terug gestuurd geweest naar Graupner voor een rangecheck en zeer snel en netjes terug geleverd met de mededeling dat het bereik van de set is zoals die hoort te zijn, wel hebben ze het antenne snoertje vervangen en terug gebracht naar de originele lengte.
Zondag ben ik er samen met mijn vader en zwager weer mee aan de gang gegaan en hebben het volgende geprobeerd.

We zijn gewoon gaan testen door de boot in de tuin te zetten, en met de zender te gaan lopen.
Alles wat in de boot zit afgekoppeld op de snelheidsregelaar na, hier zit een lampje op en zodra de zender buiten bereik komt gaat dit lampje knipperen, dit gebruikte we als indicatie om te kijken tot hoever we konden komen.
In eerste instantie heb ik de ontvanger gewoon ingebouwd in de boot en het antenne snoertje op het sprietje aangesloten, hiermee kwam ik tot zo’n 30 meter.
Doe ik de ontvanger zo ver mogelijk buiten de boot plaatsen en het antenne snoertje recht omhoog kom ik niet veel verder maar zodra ik de snelheidsregelaar op kanaal 2 ( welke normaal op kanaal 1 zit) zet op de ontvanger, kan ik tot 125/150 meter en dit is puur omdat ik niet verder kon lopen op dat punt maar ben ervan overtuigt dat ik verder had kunnen komen.

Hoe kan dit?

En wat doe ik verkeerd waardoor ik geen bereik heb met de boot?

Zelf ben ik van mening dat de ontvanger defect is maar is dit mogelijk met deze klacht of doe ik iets gewoon grandioos verkeerd?

Vanavond ben ik weer met de boot gaan varen en het is bij 100 meter afgelopen hou ik de zender omhoog kan ik er nog een metertje bij pakken maar dan is het echt op.
Het is een beetje een moeilijk en lang verhaal maar ik hoop dat er iemand is hier die mij tips of adviezen kan geven hierover want ik kom er echt niet uit, we hebben nog veel meer getest maar dit waren eigenlijk de meest opvallende dingen, heb ook niet alles hierbij gezet verhaal is al lang en lastig zat zo dacht ik:D
MVG Mario

Vanaf afstand is dit lastig te beoordelen, maar toch een poging.

Als je zender terug is geweest naar de Technische Dienst in Maasland en daar wordt gezegd dat de zender en ontvanger in orde zijn dan neem ik dat zonder enige twijfel aan.

Dan een paar vragen. Is de zenderaccu volledig opgeladen en zijn er geen losse accucellen toegepast? Een accu behoort gesoldeerde verbindingen te hebben.

Gebruik je een ontvangeraccu? Zo niet test de werking eens met een ontvangeraccu. Ook hier geldt, alleen gesoldeerde verbindingen. Verwijder daarbij de snelheidsregelaar en controleer de werking met de aangesloten servo(s).

Als de zenderantenne bijna volledig is ingeschoven (één element uitgeschoven) zou je in het open veld (niet in de tuin) toch wel 30 meter moeten halen. De boot voor de test op ca. 1 meter hoogte plaatsen en de ontvangerantenne volledig horizontaal of verticaal houden.

Mocht dit goed gaan dan de snelheidsregelaar plaatsen en als deze ook de ontvanger en servo's van stroom voorziet, de ontvangeraccu loskoppelen. Mocht het nu niet werken dan zit het probleem in de regelaar.

Gebruik voor zender en ontvanger nooit gewone batterijen. Die kunnen de vooral door de servo's veroorzaakte grote stroomvariaties niet aan en dan wordt de spanning instabiel.

De ontvangerantenne mag niet ingekort of verlengt worden. Gebruik je een korte staafantenne dan moet je de originele draadantenne met dezelfde lengete als de staafantenne inkorten. Zorg woor een degelijke gesoldeerde verbinding tussen draad- en staafantenne.
Toch heeft deze werkwijze een nadeel. Effectief wordt alleen de staafantenne gebruikt. De draadantenne ligt 'ergens' onderdeks en kan prima storingen oppikken. Zou pas aan de antenne gaan knutselen als alles goed werkt.

Succes!

Je zou kunnen proberen om de spanning van je snelheidsregelaar te meten die hij afgeeft aan je ontvanger.
Als deze te laag is kan het zijn dat de ontvangst terug loopt.
Deze hebben al gauw 5,5 volt nodig om een beetje te blijven werken.
Je snelheidsregelaar is er namelijk ook voor om je spanning van je accu te verlagen naar ongeveer 6 volt welke de ontvanger nodig heeft.
Ik neem aan dat er een 12 volt accu in de boot zit?

Groeten Harry.

Laatst bewerkt:
Deze hebben al gauw 5,5 volt nodig om een beetje te blijven werken.

Dat is echt een beetje onzin. Een ontvangeraccu heeft een nominale spanning van 4,8 Volt en de ontvanger en servo's werken hier prima op.

BEC-systemen geven over het algemeen een iets hogere spanning af, zo tussen de 5 en 6 Volt. Dat heeft geen enkele invloed op de reikwijdte omdat de spanning voor de ontvanger intern op een lagere waarde wordt gestabiliseerd.

aan de overkant van de vijver gaan zitten

voor de meest modelschippers is 100 meter al ruim voldoende
op die afstand zie je niet meer wat je doet, tenzij je een heel groot model hebt

Niet precies mijn forumonderdeel, maar dat maak thier even niet uit:rolleyes:

Let op de volgende dingen:
- draden ontvanger (dus zeer zeker de antenne) zo ver mogelijk bij andere stroomverbruikers en hun kabels vandaan

- kijken of je ontvanger niet parallel loopt aan een andere geleidende staaf oid (stuurstangen?). dit parallel lopen kan ook de ontvangst verkleinen

- zit er carbon in je boot?

- test de ontvangerset eens als hij domweg uit de boot ligt. Dus uitbouwen, op tafel leggen met een accu en een paar servo's aangesloten, en proberen. Liefst een ontvangeraccu gebruiken, zo word de regelaar als oorzaak weggehaald. Meestal krijg je bij je zender en ontvanger een mooi batterijhoudertje wat je recht aan kan sluiten.

- nooit je antenne oprollen, liefst de volle lengte vrij laten hangen (ja ik weet het, niet mooi) als dan je ontvangst goed is, kun je altijd nog aan het rollen slaan. Iig nooit draad afknippen. Rollen heeft nl hetzelfde effect. Waarschijnlijk was wat je van je leverancier moest doen ook niet zomaar eventjes oprollen...

- andere locatie proberen. Klinkt dom, maar soms heb je op bepaalde fequenties ruis zitten op sommige locaties. als jij net die freq. hebt, ben je de sjaak.

succes!

Alvast bedankt voor de reactie's er staan een hoop dinge tussen die ik zeker nog ga proberen.
De accu in de boot is een 12v 7a, welke volledig volgeladen is.
Zenderaccu's zijn oplaadbare en ook volledig vol.

Ik heb de ontvangerdraad in zijn geheel uit de boot omhoog laten komen en dan kwam ik verder maar lang niet ver genoeg.

Heb de boot gister op 3 verschillende locaties geprobeerd maar minimaal verschil.

Alle verbindingen zijn gesoldeers en netjes in krimpkous gedaan, als het de zender en ontvanger niet zijn dan lijkt het mij dat het de snelheidsregelaar moet zijn, dit is het enige onderdeel wat constant aangesloten heeft gezeten.

Ik ga het vanavond proberen en laat even weten hoe of wat hier.
Maar mochten jullie nog meer ideeen hebben hoor ik het graag.

MVG Mario

hallo

wat voor een regelaar heb je der in zitten
er zijn nog maar een paar regelaars die 12 volt aan kunnen mits beperkingen
de robbe rocraft kan 12 volt aan maar dan zonder bec
de handleiding van de regelaars eens lezen is soms een deel van de ellende omzeilen
het staat ergens achterin met kleine letterkes

als proef sluit 1 servo aan en een ontvanger accu (maakt voor de test niet uit of het gesoldeerde cellen zijn)en probeer dan een rijkwijdte test
is deze positief dan kan je wel de regelaar blijven gebruiken maar zal je met een ontvanger accu moeten gaan varen

koppel van de regelaar de rode draad die naar de ontvanger gaat af (pennetje uit de stekker halen en isoleren)en probeer het dan nog een keer (wel met de ontvanger accu er nog aan)

maar hoever wil je dan komen ??????
is het niet handiger om dan met een katapult en leinen weg te schieten ????of zoals reeds gezegd aan de andere kant van de vijver te gaan zitten

groetjes raf

Ik denk dat we eruit zijn.
Ik ben vanavond weer aan het proberen geweest en ben van 0 af begonnen.
We hebben de hele boel uit de boot gehaald en zijn naar een groot redelijk vlak terrein gegaan ( op een enkele boom na )
Om te beginnen zijn we gaan proberen met de snelheidsregelaar ( ivm lampje om te kijken wanneer die buiten bereik komt ) aangesloten en op de accu die normaal in de boot zit, antenne snoertje zo hoog mogelijk geplaatst en het spul lag op een tafel die we hadden meegenomen, snoertje zal dus zeker 1,1/2 meter van de grond zijn geweest.
Bereik exact 100 meter, dit hebben we geteld aan de hand van de stoeptegels! beetje raar maar we wilden nu op zekerheid spelen.
Nu heb ik de accu eraf gehaald en heb ik de losse accuhouder die bij de set zit voorzien van 4 batterijen en deze aangesloten zoals in het bijgeleverde boekje staat aangegeven.
Bereik 280/290 meter! dit had verder gekund, want op het moment dat ik onder een laag hangende boom doorging stopte die pas.
Lijkt mij dus dat de snelheidsregelaar de spanning niet regelt zoals het hoort en daardoor gaat storen, we hebben daarna nog het eea geprobeerd met de accu maar dit haalt niks uit.
Zodra we de losse accuhouder erop zetten kunnen we doen en laten wat we willen maar hij blijft goed.
Ik heb gekeken naar wat de regelaar moet kunnen en hij is van Graupner de Speed Profi 40R 7,2- 12v, zal dus moeten gaan.
Ik heb het bedrijf waar ik het gokocht heb gemaild en denk dat het nu wel goed moet komen.

En de afstand is voor mij wel redelijk belangrijk, nu hoeft die geen 400 meter te gaan maar een 200/250 meter heb ik toch wel nodig met het vissen zoals ik dat doe:D

GR Mario

Je kan nog de regelaar aansluiten zonder gebruik te maken van de BEC-spanning. In het stekertje van de regelaar dat in de ontvanger wordt gestoken zit een rode draad. Als je deze los maakt krijgen de ontvanger en servo's geen spanning meer uit de regelaar. Dat losmaken kan door het lipje aan de connector voorzichtig op te tillen en de draad met de metalen connector uit de connector te verwijderen. Niet vergeten het metalen deel te isoleren. Wel de ontvangeraccu aansluiten!!!

Ik zou idd de losse accupack kunnen gebruiken voor de ontvanger maar als de regelaar dit zou moeten kunnen gebruik ik liever gewoon die daarvoor.
Met de accupack erbij zit er meer in de boot en weer extra batterijen die ik ook weer reserve mee moet gaan nemen, en het liesft hou ik het toch zo compact mogelijk.
Ik heb net wel de regelaar doorgemeten, deze geeft 5,04v door op de bruine en rode draad.
GR Mario

Dat de regelaar 5.04 Volt doorgeeft is goed. Echter je ziet op de voltmeter niet of deze spanning is "vervuild" door stoorsignalen. Die stoorsignalen zijn verantwoordelijk voor de korte reikwijdte.

Het kan ook zijn dat het BEC-systeem de gevraagde stroom niet kan leveren en dat hierdoor de spanning daalt. Servo's hebben de neiging bij dalende voedingsspanning onsstabiel te worden. Hierdoor trekt één servo andere mee en dan staat de hele boel te trillen.

Laatst bewerkt:
Hallo, hier hetzelfde probleem. Ik heb een baitliner voerboot (chinees)
Deze week heb ik een ander zenderset gekocht nl graupner 408
De boot gaat amper 100 meter ver, oorzaak dat ik het niet weet?
Heb een spriet antenne gebruikt en daarna vervangen door een 250mm metalen exemplaar, iemand anders zegt dat ik wel degelijk die van graupner zelf moet gebruiken 290mm hoog?
ontvanger werkt op los accusetje, bec is losgekoppeld.
Kan het dat de snelheidregelaar nu nog voor storing zorgt?
motor is ontstoort. Normaal zou ik een bereik moeten hebben van 350meter. wat kan ik nog meer doen?
Is de rx 700 ontvanger goed?
nu heb ik een X-412 zender gekregen om te testen maar ik hou mijn hart vast.

Back