Zeer zeewaardige (en ook vlotte) bootjes van minder dan een meter lengte?

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Indoorvlieger, 13 dec 2011.

  1. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.015
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ook de lengte van de cardan speelt een rol.
    Probeer de hoek zo klein mogelijk te houden. Meen dat onder de 5º verstelling het energie verlies beperkt blijft.
    Maar het is een lastig plekje/hoekje... en een motorsteun verzinnen die mooi zit en beperkt ruimte neemt?... is lastig!
    Beste is de motor echt 100% in lijn... en dan de ophanging er bij te verzinnen.
    Uitlijning krijg je goed in de buurt met een buisje op 'aanstaande cardanlengte'...
    met boorgat van beide as diameters... min of meer spelingvrij...
    of door de cardan even in te tapen al rolend met schilderstape... zodat deze star blijf
    en zo de motor kunt richten... heb je ter zijde een idee, en ontstaat het verder
    'on the fly' in de praktijk...

    IMG_0438.jpg IMG_0461.jpg IMG_0470.jpg

    Motor moet vrijlopen, buitenloper... maar 1x motorspant verlijmd aan het styreen plastic zou al voldoende sterkte
    moeten geven. Montage schroeven imbus... kan je er altijd bij om het aan te zetten met het haakse sleuteltje.
    Schotje kan je uit alu, epoxyplaat, oude elektronica-printplaat of PVC plaat maken.
    Je krijgt dat wel goed verlijmd.
    De V-bodem-vorm in je kiel kan je wel aftasten met truckjes.

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2020
  2. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    6.337
    Locatie:
    Oostvoorne
    Vul je schroefaskoker met uierzalf. Smeert goed en dicht prima af. Beetje warm maken, opzuigen met een injectiespuitje en dan in de koker persen. Gr. Klaas.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  3. Arnoud 1/10

    Arnoud 1/10

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Delft
    [​IMG]
    [​IMG]
    Er is wat weinig ruimte. Los het nu zo op en met deze koppeling. Kan uitlijning redelijk goed op orde brengen. Goeie tips
     
  4. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    6.337
    Locatie:
    Oostvoorne
    De motor zou ik ophangen aan een betere constructie. Nu hangt de motor maar aan twee "oren" en wil door zijn gewicht gaan kantelen. Probeer een alunminium dwarsspant te maken en daaraan de motor met 4 schroeven te bevestigen. Laat dat kruis weg. Door de motor rectstreeks op de alu spant te bevestigen kan de warmte worden afgevoerd. Eerst de motor op de spant en dan die in de romp lijmen met 2K-lijm. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  5. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.015
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klaas, motor is een brushless buitenloper... dus moet aan de voorzijde geschroefd worden...
    maar voor de balans en het schrikkoppel... de brushless starten vaak vlot op toeren op...
    dat gaat ruig en schrikkerig... low rpm is bijna niet haalbaar.. tenzij je er een reductie op zet en een hoog toerige brushless... dan zorgt die vertraging voor een lager toerental van de prop.
    Draait een prop stapvoets in het water... dan doet deze niets.
    Werkt pas boven een bepaald toerengebied...

    Wel is het zo dat ik in mijn sportzwevers 1 tot 3,5 kilowat aan een spant heb hangen in een toch vrij lichte
    glasvezer romp... Props zeker boven 40 cm en zetten in met behoorlijk koppel.

    Maar door een plaatje van epoxy te nemen, of een oud stuk printplaat...
    die goed in de v-vorm van de romp te modelleren... en het niet te minimalistisch te maken,
    het rode plastic goed oppervlakte ruw te maken over een zekere breedte voor een riante epoxy-las, kan je dat spant met bijvoorbeeld een 30 minuten epoxy van Zapp of UHU endfest met een langere
    hardingstijd toch goed geborgd zien te krijgen.
    Desnoods twee latjes aan weerszijden van de motor en twee U-tjes in het spant geslepen met een sleutelvijltje
    zelfs nog iets meer verband voor lijm voor elkaar maken...
    Verder niet zo een voorstander van ijzer vrij dicht op een motor met de magneten in de mantel
    geeft veldwerking en kan mogelijk zelfs de regelaar beinvloeden?

    Bij de printplaat zou ik de koperen reepjes die er op zitten er gewoon van af pulken...

    Het klink raar... maar soms doe ik iets meerdere malen over, voordat het goed zit...
    Het lukt niet altijd in een keer. En iets uit de grabbelbak lijkt soms zo praktisch... maar is het toch niet...
    Doorzeten... want het gaat goedkomen! Ik heb straks een bijbootje van 26 cm en max 160 gram op 8 knoop, maar dan
    verschaald te zetten...
    Ohwee... Klaas... mijn oude brilscharniertjes...

    Die koppeling van Robbe wordt een probleem. Stop die maar in de bewaarbak voor opvolgend model.
    Ik vrees dat je het in deze compactere zal moeten zoeken.
    Alle deeltjes moet je los bestellen. 1x cardan kunsstof
    http://www.hobby-lobby-modellbau.co...info/p5976_PEBA-Coupling-S8-5----13-8201.html

    en 2x de "inserts" passend per as... hier als voorbeeld de 2 mm Ø
    http://www.hobby-lobby-modellbau.co.../p5979_PEBA-S8-5-Insert-2-0-mm---13-8210.html

    en hier het overzicht...
    http://www.hobby-lobby-modellbau.com/onlineshop/index.php/cat/c949_Coupling-Syst--8-5-mm.html


    Een cardan van dit type heeft een lengte van 44 mm. Korter lukt niet... dus daar kan je dan rekening
    mee houden. Mocht het niet uitkomen, dan kan je de as-koker iets steiler zetten.
    Zit die vast, dan zeer voorzichtig loswerken met een soldeerbout op de lege koker. Bout zetten waar je het beste bij kan.
    Als deze koker eenmaal losraakt stoppen met hitte en direct de koker trekken om het styreen niet verder thermisch te belasten.
    Sla je door, zakt alles weg.

    Opnieuw richten door een schijfje in de prop-nozzle te plaatsen, en de as door het hart van het schijfje te steken.
    Desnoods een langer stukje kaarsrecht rondstaf met dezelfde dikte als de schroefas...
    Aan de andere kant de motor. Met playdoh kan je de motor tijdelijk stutten, en aan de montagekant
    de boel gaan afpassen, tot je de maten naar wens zijn.
    Tipje verf op de punt van je motoras... en je hebt een markeer-stempel. Vanuit de kiel... of de breedte... met
    afpas materiaal...
    Met karton en tape en een dunne marker-pen kun je omgezette tape op de vouw aftekenen
    daarna langs de lijnen afknippen en je hebt je kielvorm...
    Die manier van werken heb ik veelvuldig gebruikt om listige binnenvormen af te tasten.
    Je bent wel even bezig, maar als je zorgvuldig werkt is het resultaat er naar!

    Knetters wat een verhaal weer... verder met mijn klepscharnieren...

    Groetjes Bas
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2020
    Arnoud 1/10 vindt dit leuk.
  6. Arnoud 1/10

    Arnoud 1/10

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Delft
    Is dat effectiever dan marine grease?
     
  7. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    6.337
    Locatie:
    Oostvoorne
    Niet effectiever, maar vele malen goedkoper en prettiger aan je vingers. Gr. Klaas.
     
  8. Arnoud 1/10

    Arnoud 1/10

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Delft
    [​IMG]
    Bootje vaart goed, vanavond getest. Aandrijving nu mooi voor elkaar. Nog tikkeltje meer ballast, maar prima vaarbeeld en manoeuvreert goed. trekt bij stevig gas zichzelf naar rechts? Dat vind ik wat vreemd.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    6.337
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je hebt altijd een beetje wieleffect van de schroef. Bij een linkse schroef wil het schip naar rechts. Met een straalbuis zou dat effect minimaal moeten zijn. Gr. Klaas.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  10. Arnoud 1/10

    Arnoud 1/10

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Delft
    Dankje Klaas. Wellicht mede ook doordat bootje me nog net iets te hoog ligt. Kantelt wel mooi terug. Gewicht ligt laag. Oorspronkelijk hebben deze plastic bootjes een water ballast tank. Best veel volume.
     
  11. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.081
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arnoud,

    Ik heb dezelfde romp (Dickie Harbor Boat) verherbouwd en bij mij ligt er naast twee 7,4V 4000mAh Lipo's nog 1100 gram loodballast in, en ik zit nog niet op de waterlijn....

    Groeten, Jan.
     
    Arnoud 1/10 en H.B.Busking vinden dit leuk.
  12. Arnoud 1/10

    Arnoud 1/10

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Delft
    Ok, dus in totaal 1,5 kilo ongeveer. Daar zit ik nog niet op!
     
  13. Arnoud 1/10

    Arnoud 1/10

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Delft
    [​IMG]
    ‘As we speak’ aan het hobbyen
     
  14. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.081
    Locatie:
    Sneek
    Net even gewogen: vaarklaar weegt mijn slepertje 2465 gram.

    Groeten, Jan.
     
  15. Arnoud 1/10

    Arnoud 1/10

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Delft
    Dankje. Ik zit daar wel halve kilo onder met 1 4000 2s lipo. Maar opbouw relatief licht gelaten.
     
  16. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    6.337
    Locatie:
    Oostvoorne
    Arnoud, Wat zijn de afmetingen van het bootje? Gr. Klaas.
     
  17. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.081
    Locatie:
    Sneek
    Lengte 57 cm, breedte 17 cm.

    Groeten, Jan.
     
  18. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    6.337
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Bedankt. Mijn Bugsier 3 (globaal 90x20 cm) weegt 4.500 gram. Ook een waakzaam schip, maar slepend wat rank. Deels door een vrij zware speaker in het stuurhuis en deels door een vrij hoog zittende sleephaak. Gr. Klaas.
     
  19. Arnoud 1/10

    Arnoud 1/10

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Delft
    Heb inmiddels door middel van een aantal zware onderlegringen aardig zo’n 200 gram toegevoegd. Test vanavond ook met een tweede lipo met een parallel verbindings kabeltje hoe dat vaart. In 1 keer 250gram extra en laag zwaartepunt. Goed idee.
     

Deel Deze Pagina