zeesleper Remorgeuur JEAN BART 27 SCHAAL 1/200

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Rienk, 27 feb 2018.

  1. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
  2. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
  3. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
  4. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
  5. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    We (in ieder geval ik) houden je scherp in de gaten Rienk! Ben altijd belangstellend hoe anderen bouwen. Neem aan dat de dekken er nog uitgaan om de binnenkant van de verschansing te schilderen? De schroefassen die je gebruikt zijn die van RVS? Zou ze toch een beetje vet (uierzalf) geven. Veel uren zullen ze niet varen, maar ik heb de ervaring dat het achterste lager harder slijt dan het voorste. Bij mijn oudste scheepje uit 1962 was de stalen as, ondanks smeren met olie, gaan roesten en moeilijk uit de koker te krijgen. Nieuwe as erin, maar die ging door ruimte op het achterste lager zingen. Toen overgestapt op smering met uierzalf en een jaar geleden een RVS as met nieuwe koker geplaatst. Ook mijn sleper uit 1976 voorzien van een RVS as en vetsmering. De laatste 2 schepen van mijn vloot gelijk RVS assen gegeven.
    Leuk, die 1:200 scheepjes. Mijn tankertje uit 1962 is 1:250. Succes verder met de bouw! Gr. Klaas.
     
  7. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Gelukkig toch nog trouwe volgers :D
    Dat doet de bouw wel weer goed
    Deze scheepjes zijn zeker erg leuk , alleen jammer dat er niet veel gewoone schepen zijn , Veel oude oorlogs schepen maar daar heb ik niet veel mee

    Dank je wel klaas ,

    De dekken van het schip die blijven los , ze klikken er mooi in vast dus met varen vallen ze er niet van af

    De verschransing komt nog alles op zijn tijd zullen we maar zeggen

    Wat de schroefas betreft , vetten doe ik zoiezo als ik het goed heb dan is het of RVS of het is gewoon ijzer , past strak in elkaar dus insmeren moet zeker gedaan worden
     
  8. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Ha, ik volg ook hoor, altijd benieuwd wat een ander doet.

    Mocht deze klaar zijn dan raad ik je de Smit Rotterdam van Heller aan. Ook schaal 1/200. Mocht je een keer een link willen voor de motoren dan PB je maar weer ;)

    Momenteel ben ik drie verschillende modellen tegelijk aan het bouwen. De Jean Bart, de Revell Lucky en de Airfix RAF Air Sea Rescue Launch. Geen zin om tussendoor te wachten tot de verf of de lijm droog is dus dan pak ik de volgende weer.

    Het achterdek van de Jean Bart lijm ik wel vast zodat ik een golfje van een passerend clubgenoot wel kan hebben zonder te zinken :D

    Voor de Jean Bart gebruik ik een as koker van messing 40 x 2,5mm en als as messing 1,5 x 55mm.
     
  9. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    G.J
    Dank je wel voor je verhaal en volgen

    Ja ik vaar vaak in mijn eentje en ook lekker achter huis met kleine scheepjes dus dan heb je die hinder niet , ik wil wel bij alle onderdelen kunnen komen zonder dat ik hoe te slopen :D

    Ik gebruik

    Goolden Eye FQ777 Tandwiel met Stang

    Goolden Eye FQ777 uider shaft met Rotorblade klem

    De onderdelen er af halen en je het een schroefas met schroefas koker

    Bij https://starbazaar.nl weg

    Mooi goedkoop en past altijd mee

    De Smit Rotterdam heb ik ook aan lopen denken alleen die kan je bijna nergens meer krijgen
     
  10. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Prijs valt mee voor een werkende as maar ik hou het toch nog even bij mijn messing.

    Ik heb je een PB gestuurd met Smit R. informatie.

    Gr,

    GJ
     
  11. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Gelukkig heeft iedereen zijn eigen smaak :D

    En het gaat er ook om hoe het gaat varen , als we dat goed voor elkaar krijgen dan is er geen centje pijn ;)
     
  12. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
  13. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    na even stil te zijn geweest
    Even het stof van die draaitje al blazen

    Ik ben weer even verder gegaan met het modelschipje

    Aller eerst moest ik een nieuw roer maken omdat het roer wat er bij zat verdwenen is en niet meer terug te vinden is jammer maar is niet anders de stofzuiger heeft vast honger gehad

    hier dan even een aantal foto's met de vooruitgang


    hier dan met stuurhut


    En dan hier de glorie waar we op aan het wachten zijn


    Ik vind hem steeds mooier worden , nu hopen dat hij ook mooi vaart met het nieuwe iets grotere roer
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Kunstig priegelwerk. Vraag me alleen af of het niet te zwaar is, met die batterijhouder erin. Is een kleine en lichtere lipo geen betere optie? Of heeft de romp meer dan voldoende drijfvermogen?
     
  15. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    volgens de vele vaarmomenten die ik al gehad heb moet ik soms nog wat gewicht toevoegen 12 gram op dit moment , dus ik heb op dit moment geen problemen met gewicht sterker nog hij ligt mooi op diepte met het varen zo hoef ik niet veel gewicht toe te voegen , misschien wil ik er wel die kleine gaan gebruiken maar dat is nog even over na denken , als ik morgen even een goed momentje kan vinden dan zal ik kijken of ik wat foto's en een filmpje kan maken zo dat jullie kunnen zien of het wel of niet gaat
     
  16. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
  17. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Goeie avond vandaag even een klein filmpje gemaakt van een sleepje met de Jean-Bart met opsleep het vissersbootje van kapitein Dobber



    Leuk om te zien dat deze kleine schaalmodel ook echt kan slepen als je het zo ziet word het al een echte sleepboot alleen de verlichting en dan nog wat andere kleine dingen zo als trapjes en andere toestanden die nog klaar gemaakt moeten worden

    Groetjes uit het zonnige Friesland
     
    bad65 vindt dit leuk.
  18. bad65

    bad65

    Lid geworden:
    7 aug 2016
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Haelen
    ziet er goed uit!
     

Deel Deze Pagina