Als je de ruimte heeft dan is het beste eerst het zeil uit tekenen je heb een paar punten waar je op moet letten
1 hoeveel banen wil je in het zeil hebben
2 waar wil je de voorlijk ronding hebben
3 met wat voor zeildoek wil je het gaan maken met spinaker doek is het zeil moeilijker te maken dan een door of folie van 50 micron
Een spinaker doek heb je veel meer kans dat je plooien in het zeil krijgt van b.v 50 micron is veel stabieler plakt beter
ik gebruikte een stevig teken folie daar zette ik mijn tekening op het zeil hoogte onderlijk en de bolling van het grootzeil de bolling van het grootzeil is belangrijk wat voor mast gebruik je
teken waar je de banen wil hebben bij een voorlijk hoogte 200cm 5 banen 180 cm 4 banen gaat niet te veel banen in een zeil maken want je heb zo een zeil waar je een aantal kg aardappels in kan doen
waar wil je de bolling hebben hier boven staat 40% teken op het onderlijk de 40% af leg een lat naar de top van het zeil zet met potlood een streep
De voorlijk ronding van top zeil naar onderlijk een rechte lijn en daarna de voorlijk ronding er op zetten dat kan verschillen van 5 mm naar 8 mm
Maar het belangrijkste is wat voor mast gebruik je en waar komt de fok bevestiging in de top van de mast of op b.v 80 % van de masthoogte want als je de 80 % gebruikt trek je de top wel naar achter met de hek stag
Als je swingrig gaat gebruiken heb je weer meer mast kromming
Ik raad je aan de boot optuigen met de mast er op voorstag er op en de hek stag wat aantrekken dan ziet je de ronding al in de mast zitten
Je eerste zeil zal niet gelijk lukken dat zal ik je vertellen dat was bij mij ook niet maar een zeil maken op een mal is het beste systeem
En bij een Cat zeil je haast altijd aan de wind door de snelheid die je zeilt