Zeil winch Clockwise ?

Beste forumleden,

Heb een Zeilwinch Hitec HS 725BB
In de beschrijving staat: All Hitec servos run Clockwise direction.
Veder: number of rotation 2-4 turns depending of transmitter

Het probleem/de vraag: mijn zender staat in neutraal positie, stick naar rechts geeft bijna een rotatie van 2 turns, elke rotatie zou de schoten 12 cm moeten aantrekken.
Terug naar neutraal: winch gaat weer naar zijn uitgangspositie.
Maar stick naar links: 2 rotaties maar dan uiteraad naar links.
HOEZO CLOCKWISE ?? ik zie hem toch echt anti clockwise draaien.

Waar maak ik de denkfout.
Stick neutraal: zelen zijn aangetrokken (staan in het verlengde van de boot.
Stick naar rechts: bijna 2 turns, mijn zeilen gaan open met ongeveer 24 cm schootvoering.
Stick naar neutraal: zeilen komen weer in het verlengde van de boot en zijn schoten dus aangetrokken,

Nu de hamvraag: ik kan dus mijn stick van neutraal naar links kunnen bewegen en zou dus 2 maal een turn geven anti clockwise.

Ik denk dat ik hier tegen problemen aan ga lopen, mijn zeilen zijn toch al aangetrokken dus kan ik nogmaals anti clockwise de winch laten draaien daar ik geen schootlengte meer heb. Strakker als strak kan niet lijkt me.

WAAR MAAK IK DE DENKFOUT???????

Zou het niet zo moeten zijn: stick naar rechts, 2-4 turns afwikkeling, mijn zeilen gaan open naar stuurboord of naar bakboord (ligt aan de boot t.o.v. de wind) en terug naar neutraal, zeilen worden ingehaald.

Ik wil het principe gebruiken van "continious"sheeting system.

Gebruik een 2 kanaals zender van Fatuba: ATTACK 2ER.
(zit hier het probleem, of maak ik voor mezelf een probleem)

Gaarne jullie reactie.

Ton (Pendelaar)

bij een zeilwinch moet je je zender aanpassen. De stick voorzie je van een rateltje (zie je handleiding) waardoor die niet meer terugspringt naar de centrale positie. Je zet je stick onderin als nulpositie, en naar boven voor de maximale uitslag. Zelfde principe als bij brandstof auto's (gas geven).

Matthijs,

Een nachtje slapen doet wonderen, schoot me in één keer te binnen dat ik de veer moet verwijderen en een rateltje moet aanbrengen.
Toch bedankt voor jouw snelle reactie op deze vroege morgen

Ton

Iets minder snel, maar toch een reactie:

(quote)
"Waar maak ik de denkfout.
Stick neutraal: zelen zijn aangetrokken (staan in het verlengde van de boot.
Stick naar rechts: bijna 2 turns, mijn zeilen gaan open met ongeveer 24 cm schootvoering.
Stick naar neutraal: zeilen komen weer in het verlengde van de boot en zijn schoten dus aangetrokken." (Unquote)

Hier dus... Als je stick in 'neutraal' staat, zouden je zeilen moeten staan zoals je bij 'halve wind' vaart. Dus ongeveer onder een hoek van 40 graden t.o.v. lengteas van je model.
Als je stick naar je toe trekt, kan je je zeilen sluiten tot ze bijna(!!) in de lengterichting van je boot staan. (Aan de wind)
Duw je je stick van je af, gaan je zeilen open tot onder een hoek van 90 graden (Voor de wind)
Zo haal je het meeste rendement uit je winch.
Even opnieuw afstellen dus...
En zo'n rateltje: ja, da's altijd prettig voor de bediening van je schootwinch.
Ik hoop dat het zo beter gaat.

Roel,

Bedankt voor het antwoord al was deze dan niet zo snel volgens jouw eigen woorden.
Zeer duidelijk en ik begrijp het volkomen.

(quote) Even opnieuw afstellen dus...(unquote)

Ik heb nog niets ingebouwd maar ik zag al het e.e.a. voor me en zat te bedenken hoe het in werkelijk zou gaan. Ik kwam er niet uit.
Ik kan dus nog alle kanten uit.

Toch rest mij de vraag:

Hoezo: hij draait toch ook Anti Clockwise. (is maar goed ook lijkt me)

Pendelaar zei:
Toch rest mij de vraag:
Uiteraard is dit een onjuiste term, maar hoe moet je dit anders benoemen: bij het langer worden van de pulslengte draaien alle Hitec servo's 'clockwise' (net zoals alle Graupner servo's; Futaba servo's draaien dan allemaal 'anti-clockwise').

Vroeger leverden diverse merken zowel linksdraaiende als rechtsdraaiende servo's. Dit was eveneens een onjuiste benaming, maar je wist altijd wel, dat een servo met een 'L' er op de andere kant op draaide.

En zo heeft de commercie uiteindelijk het links- en rechtsdraaiend melkzuur overgenomen... :wink:

Succes, en veel zeilplezier!

Ton
IK lees stick naar links,stick naar rechts.
Maar ik denk de meeste zeilers hebben,
stick naar voren, zeilen gaan open +/- 80 graden voor de wind varen
stick naar achteren, zeilen gaan bijna dicht, +/- 15 graden naar de middellijn boot.
Ik werkte in 2 1 meter boten met de Hitec winch en hij voldoet uitstekend.

Back