zeilaccu

Beste forumleden,

In mijn zeilboot zit een accupack aangesloten op de ontvanger en servo's. De accu bestaat uit 4 penlites van 2300 mA. De servo's zijn een standaard stuurservo en een zeilservo van 7,5 kg.

Hoelang kan ik met zo'n accu zeilen? In m'n zender zitten 10 standaard penlites.

is het verstandig voor de zeilservo een aparte accu aan te schaffen?

Kim

Kim, hallo.
Het ligt ook aan de weersomstandigheden: Moet je vaak je zeilen inhalen (kost nogal kracht) en uitvieren, moet je vaak roerbewegingen maken...
Ik zou zeggen: probeer het gewoon uit!
2300 mAh is over het algemeen ruim toereikend voor een middag zeilplezier.

In je zender zitten 'standaard penlites': bedoel je daarmee (wegwerp)batterijen? Die zou ik dan vervangen voor NC-cellen. Met 2300 mAh kan je een hele dag zenden...

Hai Kim,

Ik gebruik zelf ook 2300 mAh penlites in mijn zeilboten en kan daarmee wel tot 4 uur zeilen. Bij licht weer soms wel langer, bij zwaar weer iets korter.
Hoewel het winterseizoen voorbij is, is het ook van belang te begrijpen dat (water-)temperatuur zijn invloed heeft op de gebruiksduur. Koud = kort.

Ik zelf zie er niet de noodzaak van de servo op een aparte accu te doen.
Da's maar overgewicht.
Wat je wel kan overwegen is de bedrading te optimaliseren, zodat de hoofdstroom zonder barierres naar de grootste gebruiker (zeilservo) kan.
De plus en de min van de accu gaan direct (evt. via schakelaartje) naar de zeilservo. Het liefst met wat dikkere bedrading.
Van de servo, kan je dan de ontvanger voeden. Dat kan dan weer met de normale bedrading, want die ontvanger (en de roerservo) verstoken niet zoveel.
Bij de Modelbouwwinkel hebben ze voor deze bedradings-methode zgn splitter-kabels.

Veel succes.

Stephan

Beste Roel,

met standaard penlites bedoel ik 10x oplaadbare NiCad 800 mAh 1.2v penlites. Maar ik ik begrijp uit jou verhaal dat eigelijk te weinig is...

Kim

Kim zei:
Beste Roel,

met standaard penlites bedoel ik 10x oplaadbare NiCad 800 mAh 1.2v penlites. Maar ik ik begrijp uit jou verhaal dat eigelijk te weinig is...

Kim

Nee, hoor,

Met 800mAh kun je behoorlijk uit de voeten, zorg er alleen wél voor, dat ze vol zijn, voordat je gaat zeilen.

Roel bedoeld waarschijnlijk, dat 800mAh Nicads niet de meest "moderne"accu's zijn...

Ik gebruik deze cellen als ontvangeraccu en kan er, met het weer van gisteren, ruim 4 uur mee zeilen, dus dat valt wel wat mee.

Groeten, Jan.

hoi hoi allen,

Leuk om dit eens te lezen goede vraag kim!!!

Ik zit er zelf ook een beetje mee. Het verhaal is natuurlijk altijd dat de accu helemaal leeg moet zijn als je gaat laden en dan weer helemaal vol. Maar nu heb ik een 6v 1800mah Nickel cadmium pack voor zeilservo en roerservo gevoed via de ontvanger. In mijn zender heb ik gewoon weggooi dingen ( van de aldi) die bevallen mij aardig goed maar die vervang ik nog wel voor opladers. Maar mijn zender begind wel te piepen als ie leeg raakt. Maar hoe weet ik nu dat ik mun bootje moet trug halen...??? Of dat ik er nog wel een paar uurtjes mee door kan..

Thanx all.

ps: 1 keer uitproberen en zwembroek menemen vind ik geen optie........

:?
Als ik het heb over 'wegwerp-batterijen' bedoel ik alkaline-batterijen of zo... Je weet wel, die dingen die je per 4 stuks in een blister koopt als als ze leeg zijn, inderdaad in de milieubak gooit.
Want, ondanks dat ik een redelijk riant salaris heb, gooi ik geen Nicads (ook niet van 800 mAh) na een keer gebruik in de vuilnisbak... :wink:

Nee, 800 mAh is voor een zender prima, als de buitentemperatuur tenminste een beetje normaal is. Rond de 20 graden is prima, en kan je uitstekend met die dingen een paar uur zenden.

RJJ zei:
Maar hoe weet ik nu dat ik mun bootje moet trug halen...??? Of dat ik er nog wel een paar uurtjes mee door kan..

Thanx all.

ps: 1 keer uitproberen en zwembroek menemen vind ik geen optie........

Afhankelijk van de weersomstandigheden vind ik de zwembroek wel degelijk een optie, maar meestal doe ik het zo:
Ik noteer hoeveel ik in m'n ontvangerpakket heb geladen, hoe lang ik gevaren heb en wat ik er ná het varen weer in kan laden (al dan niet met het ontladen van de restcapaciteit).
Op die manier weet ik, dat in ongeveer 100 mAh per uur verbruik in mijn boot.
Met een 800mAh accupack haal ik dus op m'n sloffen zes uur varen, maar meestal ben ik eerder op dan m'n ontvangerpakket...

Jammer genoeg gaat dit verhaal alleen op als je kunt beschikken over een lader met een display, dat aangeeft welke waarden erin / uit gaan.

Gemiddeld zul je bij een boot van één meter en servo's voor zeilen en roer, wel van die 100mAh per uur kunnen uitgaan.

Voor de rest is het een kwestie van ervaring (en een zwembroek mee).

Groeten, Jan.

Heey Jan,

Thanx voor de info, ga denk ik maar us proberen te meten wat mijn verbruik is als de winch draaid per minuut dan neem ik daar de helft van en valt het verbruik per minuut wel ongeveer uit te rekenen hoop ik.. (verbruik in mAh moet te meten zijn met multi meter hoop ik). Maar die 6 uur varen van jou geeft mij wel vertrouwen dat ik het water niet in hoef :-).

Thanx

Back