Zeilboot compleet zelfbouwen.

• Topicstarter Topicstarter guider
  • Startdatum Startdatum
G

guider

Guest
Ik heb het idee om zelf een zeilboot te bouwen. Dus van romp tot compleet beslag. Hij hoeft niet R/C te zijn. Zal hier onder even uitleggen hoe het komt en welk idee ik heb.

Het is namelijk voor een scoutinggroep. Het mag dan ook niet te veel kosten. Het maakt niet uit dat het niet op 1 dag klaar is dat is eigenlijk wel lekker dan hebben we altijd nog een reserve programma. Ik heb zelf al een tekening gemaakt gebaseerd op de xl25. En heb aan de hand daarvan een paar tekeningen gemaakt op ware grote. Dus een romp van 70 cm en een mast van 90cm.

Het grootste probleem waar ik mee zit is eigenlijk de romp. Die wil ik gaan maken van piepschuim omdat dit goedkoop is en nog aardig wat van heb liggen.

Nou is mijn vraag hoe kan ik het makkelijkste piepschuim bewerken. Volgens mij met een scherp mes en moet het daarna nog bespannen worden met iets of zo.

De masten worden gemaakt van hout, heb hier gelezen dat zeilen makkelijk te maken zeil van inpakfolie van de bloemist. En de kiel wordt ook van hout.

Als jullie nog ideeen hebben dan hoor ik het graag.

Hoi,

Ik heb zelf ook piepschuim bootjes gebouwd maar die heb ik nooit bespannen, ze waren alleen geschuurd en geschilderd (pas op dat de verf niet in het piepschuim bijt). Je kunt ook een ander soort 'piepschuim' gebruiken, dan moet je vragen naar roofmade. Dat is veel fijner en dat kun je goed gladschuren. Het grove werk zou ik inderdaad snijden met een scherp mes. Je kunt natuurlijk hout om het piepschuim heen maken en dat schuren en schilderen maar dan moet je wel zorgen dat er geen water tussen het hout en het piepschuim blijft zitten.

Florian

Hallo Guider,

Welkom op dit forum!

Voor welk soort scouts gaat je dit doen?
M'n zoon is net 12 en nu bij de verkenners. Voor de welpjes zou ik dit niet doen, is denk ik te hoog gegrepen.
Als het voor verkenners is, kun je ook denken aan het snijden van het schuim met een hete draad.
@Vliegtuig boys:
Jullie snijden op deze manier vaak vleugels. Kunnen jullie hierin tips geven?

Wim

Het is voor een leeftijds groep van 14 tot 17. De rowan/sherpas. Hebben jullie nog tips met betrekking tot de kiel. Ik was van plan om die door te laten lopen van uit de mast. Dus dat de mast en de kiel de zelfde zijn.

Dit in verband met de stevigheid van het schip.

Ga vanavond wel een even kijken of ik het voor elkaar kan krijgen om een mooie romp uit het piepschuim te halen.

Als het echt goed is gelukt zal ik het hier wel laten zien.

Hoi,

Je kunt de kiel eenvoudig van een metalen plaat maken, dan hoeft er ook niet zoveel gewicht onderaan. Je kunt hem ook van hout maken en er een bulp van lood onder zetten. Dat kun je het mooist met een mal doen maar je kunt ook een stuk lood zo vijlen dat het er ook goed uitziet.
Die bulp moet je dan bv met bouten aan de kiel zetten. Om die in verbinding met de mast te zetten is trouwens een heel goed plan. :yes:

Florian

Die bulb wou ik maken van een buisje en dan lood korrels er in doen. En dan afdichten met een knikker of iets anders wat een beetje gestroom lijnt is.

Maar het is toch niet nood zakelijk dat de romp wordt behandelt. Als ik dat peipschuim toch een beetje schuur dan is het toch goed???

Zat er net aan te denken om ook een paar landzeilautobooten te maken. Misschien is dit wel een leuker idee.

Maar van 3 jongens weet ik al zeker dat ze een zeilschip gaan maken. Dus dat komt allemaal wel goed.

Vanavond maar eens kijken of ik een beetje vorm kan krijgen in het piepschuim. Zoals al eerder vermeld zal ik hier wel foto's neer zetten van alles. Het programma is over 3 weken dus ik heb nog een hoop tijd om alles uit te zoeken.

Als iemand nog een tip heeft kan diegene hem natuurlijk altijd geven.

Hoi,

Als je alleen piepschuim gebruikt voor de romp hoef je het niet te schilderen maar het ziet er natuurlijk wel leuker uit.

Florian

Back