zeilboot met piepscuim kern vaart (eindelijk)

Hoera, hoera, dank iedereen voor alle advies !
mijn US 1 meter naar de tekeningen van de US Advanced Mk1 vaart !

Met als basis een piepschuim kern waaromheen een epoxy/keeperweefsel mat zit is de boot opgebouwd.
(helaas, geen foto`s).

De mast/zeilset is van een Robbe windstar, misschien en wat vreemde combinatie maar het werkt goed.

Afgelopen zaterdag was de maiden trip, haar eerste vaart was met een touwtje aan de achterstag, je weet maar nooit wat er gebeurt.
Maar ik zag al gauw dat ze goed naar het roer luisterde en dat ze met een beetje wind al vooruit ging.
Dus tijd om het touwtje er af te halen en haar eens wat meer op het water te laten varen.

werkelijk een pracht gezicht :D

Met de wind in de zeilen hing ze mooi schuin, niet te veel maar net mooi en ze trok een mooie boeg golf, toen ze aan de wind op me af zeilde hoorde je het water bij de boeg kabbelen :wink:

Natuurlijk zijn er altijd kinderziekten, maar het belangrijkste is, ze vaart, en mooi ook.
Alleen is het veertje van de eindeloze lus wat te slap, als het grootzeil de wind er in heeft kan ik de schoten met de winch aantrekken, de veer rekt gewoon uit.
Daar moet dus een sterker veertje tussen.

Foto`s volgen binnenkort.

de foto`s van vorige week zaterdag:

100_1575-1.jpg

100_1590-1.jpg

100_1593-1.jpg

Hopelijk binnenkort weer varen...........

Mooie boot!

Bedankt voor je foto's.

Even over dat veertje; je moet het halende part aan de rondlopende snaar bevestigen op een plaats waar het veertje niet tussen het bevestigingspunt en de lier zit, dan komt er ook geen kracht op het veertje te staan, dat is alleen bedoeld, om de snaar strak te houden.

Groeten, Jan.

John,

Een zeer mooi bootje heb je gemaakt, ziet er zeer goed uit en zal mooier varen als dat andere bootje van je.

Kom eens met wat data zodat we eens kunnen zeilen en je nieuwe aanwinst eens van dichterbij kunnen bekijken.
Wat is het volgende project ?

Ton

hoi john

mooie boot heb je daar

ik zie dat je ook een us 1mtr hebt gebouwd
de mijne is een orco2, warvan ik de boeg recht heb gemaakt

misschien treffen we mekaar eens, dan kunnen we de boten vergelijken

groeten johan

johan k zei:
hoi john

mooie boot heb je daar

ik zie dat je ook een us 1mtr hebt gebouwd
de mijne is een orco2, warvan ik de boeg recht heb gemaakt

misschien treffen we mekaar eens, dan kunnen we de boten vergelijken

groeten johan

Tuk en Geldrop liggen wel wat kilometers uit elkaar maar een treffen is uiteraard altijd mogelijk.

BTW mijn boot is ook een US1M (Mistral) met een IOM Bantock Tuig.
Pendelaar

Bedankt voor de positieve rakties allemaal !!!

helaas heeft de boot haar eerste schade opgelopen :evil:

Een week of 3 a 4 geleden met het mooie weer wilde ik op vrijdag avond weer eens gaan varen maar alles en ook alles zat tegen.
S`orgens de zender aan de lader gelegd, maar vergeten de zender "uit" te zetten, kortom, geen enkele spanning in de accu.
dus in de auto op weg naar de plas maar op de snellader gezet.
vervolgens loop ik met de opgetuigde boot naar de waterkant, windvlaag, schiet een deel van de verstaging los.
Tijdelijk kunnen repareren met een kroonsteentje 8O
Vervolgens varen, he he, rust.........

er stond wel wind maar uit het oosten, en ik zat net achter een dijkje, dus de wind waaide over mij en de boot heen.............
iets verder op het water dan eindelijk toch wat wind en zachtjes gaat het vooruit totdat deboot met een schok tot stilstand komt.
NIET GOED !
het leek er op dat ze toch weer los kwam maar dat was niet zo, er liep een staalkabel tussen een boei en de kant, en ik had de boot zo bestuurd dat deze kabel tussen de kiel en het roer terecht was gekomen.
Daar sta je dan..... boot een meter of 10 uit de kant en je kan niets doen (behalve zwemmen)
De wind blies het scheepje langzaam naar het riet aan de kant toe.
Met een lange tak heb ik geprobeerd om haar te pakken te krijgen maar dat lukte niet.
uiteindelijk tot de knieen in het water gemoeten om haar er uit te halen, een hoop stinkende troep en modder ontsierde de romp.
heel de verstaging naar de knoppen, maar de boot is weer op het droge..............

Terug op het droge, da's het belangrijkste. Ben ooit zelf eens eind februari-begin maart het water ingedoken mijn bootje achterna, verwonderde blikken van voorbijgangers en een snijdende pijn van het koude water waren in eerste instantie het resultaat maar als ik mijn bootje terug in mijn bezit had voelde ik een warmte van tevredenheid. Moet eerlijkheidshalve toegeven: is niet voor herhaling vatbaar. Alvast veel suc6 met de herstellingen, lijkt mij een goed lopend bootje trouwens.

Zo heb ik ooit minimaal de helft van de breedte van het Veerse Meer richting de vaargeul door mogen waden omdat de kiel van mijn K-klasse vol met wier zat. Das ook nie leuk! Het hoort er een beetje bij denk ik met zeilen dat het wel eens mis gaat. En dan ben je met zeilen toch in het nadeel.

Back