Zeilboot RC maken

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door CrazyDiamond, 18 aug 2013.

  1. CrazyDiamond

    CrazyDiamond

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Burgum
    Hallo,

    Ik ben nieuw op dit forum dus zal me eerst voorstellen.
    Al sinds mijn jeugd ben ik bezig met modelbouw, hoofdzakelijk rc auto's.
    Ook heb ik op zolder nog een speedboot model liggen van 110cm die nog niet afgebouwd is.
    Onlanks kocht ik via MP een zeilboot van 117 cm. Mijn zoon heeft hem Crazy Diamond gedoopt. De boot heef op het kanaal gevaren aan een vliegertouw en dit ging prima. Daarom heb ik besloten om de boot RC bestuurd te maken.

    Daar gaat dan ook mijn vraag over. Hij heeft een beweegbaar roer dus de besturing krijg ik wel klaar, maar hoe trim ik de zeilen en vooral waarmee.
    Bij veel zeilwinchers staat dat ze digitaal zijn, kunnen ze dan niet op een normale ontvanger?
    Is de Hitech HS-785HB geschikt?
    Wordt bij schepen van mijn grote ook de fok getrimd?
    Wat is beter, 2,4 ghz of 40 (27) mhz?

    Hierbij enkele foto's van de vaart op het kanaal aan een vliegertouw

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Als je met "trimmen" bedoelt: hoe stel ik de schoten af? is het antwoord: met een zeilwinch of een (in jouw geval behoorlijk) sterke servo. Zoiets als ze in 1:5 auto's gebruiken.
    Met een winch gebruik je "eindeloze lus-systeem". Hiervoor zul je wat zeil topics door moeten nemen, want dat staat al "tig" keer beschreven hier.
    Met een servo is het wat simpeler.
    Als je met "trimmen" bedoelt hoe je je zeilen in de meest optimale stand aan de mast kunt hangen: daarvoor gebruik je de neerhouder (grootzeil) of de dirk (Fok)

    Ook "digitale servo's" kunnen op een gewone ontvanger aangesloten worden, dus waarom winches niet? Verkijk je er trouwens niet op; de meerwaarde van zo'n digitale winch is in mijn ogen nihil.

    Als je bedoeld "versteld": Ja. En bij schepen van deze grootte zou ik dat apart van het grootzeil doen.

    "Beter" is relatief.
    27 mHz is onderhevig aan meer storingen dan 40 mHz, vanwege de o zo beruchte "27MC-band" (De "bakkies") Bovendien zijn er vrijwel geen 27mHz zender met meer dan 2 kanalen te koop.

    40 mHz is beter, zijn ook meer zenders voor te koop, zoals de FC16 Boat&Truck. Goed uit te breiden met allerlei modules. Maar die heb je voor een zeilschip meestal niet nodig. Nadeel van 27 en 40 mHz is het feit dat je met kristallen werkt, en je dus steeds moet nagaan of je "jouw" kanaal niet deelt met iemand anders. 27 en 40 mHz zijn gevoeliger voor storingen van binnen- en buitenaf. Motoren die storen hebben meteen hun effect op de ontvangst. (Maar ja, daar heb je bij een zeilschip weinig last van...)

    2,4 GHz heeft deze nadelen niet. Zeer veel keuze, zowel in het goedkope segment als het dure. Geen gedoe met kristallen; bij Robbe/Futaba/Multiplex is het een kwestie van zender aan, ontvanger aan en gaan. Voor een zeilboot van jouw grootte kun je volstaan met een 4-kanaals installatie: roer, grootschoot, fokkeschoot en een vierde functie naar keuze. (verlichting bijvoorbeeld)

    Groet
    Roel
     
  3. CrazyDiamond

    CrazyDiamond

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Burgum
    Bedankt voor je reactie, duidelijk verhaal!
     

Deel Deze Pagina