Zeilboot schaal 1 op 10

Beste MBF,s

ga een model maken van een zeilboot type Zilvermeeuw.
Nu heb ik tekening van het origineel al in 1/10.Bouwplank ed ook.Ik wil bouwen in triplex en er een RC versie van maken.Omdat ik beginner ben zal ik nog veel vragen hebben,maar ik zie dat er veel kennis op het forum is.een bouwverslag probeer ik ook te maken.Om te beginnen al 1ste vraagje:bestaat er triplexplaat van 1mm in een lengte van meer dan een meter lang.
Met groet Bel10

Welkom Bel10, in de modelbouw winkels ben ik nog geen triplex van 1 mm langer dan 1 m tegen gekomen, je kan je platen verlengen met een schuine las van 1/20 dan is de las even sterk als de plaat.
Bouw zelf altijd vrij grote zeilboten, voor mijn dek te maak ik zelf triplex van 3 lagen fineer, mijn klem gereedschap 2 platen betonplex 22 mm zijn ook maar 120 cm las dan een extra stuk eraan laatste schip 180 cm.

Succes:)

Dag Bel10,

Mogelijk kunnen deze mensen je helpen www.af.nl

Groet,

Jan-Willem

Beste MBF,s

ga een model maken van een zeilboot type Zilvermeeuw.
Nu heb ik tekening van het origineel al in 1/10.Bouwplank ed ook.Ik wil bouwen in triplex en er een RC versie van maken.Omdat ik beginner ben zal ik nog veel vragen hebben,maar ik zie dat er veel kennis op het forum is.een bouwverslag probeer ik ook te maken.Om te beginnen al 1ste vraagje:bestaat er triplexplaat van 1mm in een lengte van meer dan een meter lang.
Met groet Bel10

Zilvermeeuw10

Bedankt tot nu toe voor de antwoorden,daar kan ik wat mee;)
Ik ben nog aan `t worstelen met de tekening(1 ste keer foute kopieen)en zal proberen m`n vorderingen te laten zien,is voormij ook al een uitdaging:confused:en by the way ik woon in Belgie,grtz

1 op 10 Zilvermeeuw update

Hoi MBF`ers,

heb nu de juiste copieen en de spanten uitgewerkt op papier.Nu moet ik nog bepalen welke spanten ik later laat zitten en welke er weer uit haal.Tevens moet ik nog pootjes maken aan de spanten(heb nog een stuk aan de bovenkant laten zitten),wat is beste 2 pootjes of 1 stuk in het midden en hoe maak ik de spanten vast aan de balkjes op bouwplank?
Ter info: Boot wordt +/- 110 cm bij 34 cm, de diepte aan te passen.het origineel weegt op papier ongeveer 4500 kg,incl kiel van 1850 kg. Ik heb ook al wat zitten kijken hoe eea te verschalen en ik dacht bij het gewicht delen door een factor 100 ,evenals de oppervlakte van de zeilen.
Ook zit ik al te denken aan welke grootte/zwaarte van servo`s ik nodig zal hebben.Ik heb nu 2 kanaals zender van m`n MM,die kan ik eventueel in eerste instantie gebruiken. Info welkom,grt Bel10

Pootje nr 3(links)of 4(rechts) maken

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je boot op schaal 1/10 bouwt moet je lengte, breedte etc delen door 10

Zeilen zijn een oppervlakte (x² dus) en is dus 1/10 * 1/10 = 1/100 (originele maten delen door 100)

Gewicht (waterverplaatsing/volume) is inhoud (x³ dus) en is dus 1/10 * 1/10 * 1/10 = 1/1000 (orginele maten delen door 1000)

je moet dus het gewicht van je boot richting 4,5 kg krijgen, met 1,85 kg ballast.

Om de stabiliteit te verhogen kan je opteren om je boot iets lichter te maken zodat je iets maar ballast kan steken.

Zilvermeeuw10/Gammaply

Hoi Dazzler,

bedankt voor het antwoord,gewicht hadt ik inderdaad 1 macht te weinig gerekend.Zal nog hele klus worden om gewicht te halen,heb in voorbereiding in Terneuzen al wat Gammaply gehaald (er was nog redelijk wat voorraad).Met mooi weer in vooruitzicht enkele weken wat anders doen en dan verder met oa nadenken:confused: over te gebruiken servo`s/winches ,heb daar nu absoluut geen idee van.Suggestie`s zijn welkom, grt:squarewink: uit O Vlaanderen

Voor het roer kan je een standaard servo gebruiken, voor de zeilen zou je een hitec zeilwinch (HS 785HB) of zeilarm servo (HS 765HB) kunnen gebruiken.

ZeiLboot 1 op 10

Update:na enkele weken rust weer verder. Heb bij de Armhemse fijnhouthandel (heel aardige mensen)een plaat triplex van 0,8 mm gehaald voor de rompdelen. Ondertussen wel de spantjes gemaakt uit 3 mm gammaply. Nu nog de spanten aan de binnenkant uitzagen,ga dit met handfiguurzaagje doen. Vraag::confused: hoeveel mm hoogte moet ik aanhouden,zelf dacht ik aan 10 mm en ik dacht 9 a 10 spanten er in te laten zitten,d i ongeveer om de 11 a 12 cm,

Grt Bel 10

Ik zou 15 mm randen laten zitten rondom dan heb je wat 'vlees' cq body voor de huid.
en om op de spanten te komen ik zou gaan voor spanten om de 7 cm ook is het eea afhankelijk van hoe dik je de huid gaat maken van de boot.
Bouw je in latten van 5x2mm of zijn de latten breder dan 5 mm?

groeten Dyon.

Edit ik lees nu pas alsdat je 0.8 gebruikt voor de huid dan zal ik zeker de 7 cm afstand van de spanten aanhouden dit ivm constructionele verbanden.

Laatst bewerkt:
Met een huid van 0.8 mm is spanten op 7 cm een gpede raad, plaats eens een foto van je bouwproject, veronderstel dat dit een knikspant is ? in dat geval kan je na de bouw de meeste spanten vewijderen.
Met een schot ter hoogte van roer en voorpiek en een spant ter hoogte van de mast krijg je een stevig geheel, die andere spanten dat is alleen maar gewicht ;)

update 1 op 10 zeilboot

full
full
Na enkele dagen 1 op 1 zeilen weer wat geknutseld ,de meeste spanten staan nu op de bouwplank.De ribhoogte van de spanten is 15 mm,samen wegen ze ongeveer 215 gram bruto,ik kan er denk ik in totaal nog 70/80 gram af krijgen en rond 140 gr uit te komen.Om uit te zagen heb ik een tip gebruikt die ik op `t forum bij het bouwen van oude zwevers heb gelezen: nl het voorsnijden met breekmes en dan met figuurzaag,werkte prima.:p Het model is inderdaad (dubbele) knikspant en het origineel is in aluminium. Moet nu aan huidplaten beginnen en denk eraan die eerst in stevig karton te maken,of iemand een beter idee?? Tot zover maar weer grt Bel 10

Een mal in carton maken is niet nodig, plaat triplex tegen je spantenraam zetten en de omtrek van je liggers die je op iedere knik hebt aftekenen met potlood, 5 à 10 mm groter uitzagen en links en rechts samen lijmen op de liggers, niet op je spanten die je later wil verwijderen.
Als je met de 2 vlakken juist onder je deklijn begint krijg je al direct een stevig geheel, dit vlak is ook het gemakkelijkste vast te zetten, kan je rondom met wasknijpers op je liggers klemmen.
Na uitharding van de lijm de 2 vlakken pas maken, met david schaafje en schuurblokje.

NU is de bodem aan de beurt, kan je op de zelfde manier aftekekenen , als je bodem uit 1 vlak bestaat kan je deze op de zelfde manier bevestigen en pas maken als de zijvlakken.
Als je bodem een knik heeft op de kiel, de eerste helft van je bodem kan je op de zelfde manier vastmaken lijm laten harden en pas maken .
De 2 de helft van je bodem kan je tegen de kiel met duimspijkers vastzetten, als geen gaatjes wil kan je met een touwtje dwars over de boot het midden vastzetten wel met een spietje of stukje hout onder het touwtje.

Succes

Beplating 1 op 10

Ben begonnen met het eerste vlak van 3 aan elke kant,dit ging niet zo makkelijk en ik zie niet precies hoe ik het deel pas op het vlak moet maken.ik heb geen Davidschaaf,met schuurbklokje durf ik nog niet te beginnen omdat ik niet weet hoe dit vast te houden/klemmen. Nog ideeen dan hoor ik het graag.
Verder ben ik aan 't denken aan dikte hennegatskoker/roeras.Heb ook nog een paar Sky Shark carbonmasten van een Micro Magic liggen zouden die mits versterking/verzwaring kunnen dienen voor deze 1 op 10. Hoor graag adviezen :bye::bye: Bel 10.

1 op 10 update

Even een kleine update,ik ben weer wat verdereb heb nu de hulp van een "David"schaafje,gewoon bij de winkel van de "Gammaply"gevonden,werkt goed!Is wel heel karwei om plate
full
n spanningvrij aan te brengen,maar al doende leert men:confused:.Hier nog paar afbeeldingen
full

1 op 10 update

Oeps:rolleyes:,
dat plaatsen van foto`s gaat nog niet zoals gewenst?
Heb echter nog vraagje: ik lees geregeld dat er verwezen wordt naar een standaard servo om te gebruiken,voor mij niet duidelijk .Kan toch niet zelfde zijn voor bv Micro Magic als voor IOM:confused:.
Ik ben lijstje aan `t maken om aan te schaffen en wel: Roerservo,zeilservo/winch(heb al adviezen gekregen) en roeras en hennegatskoker,eventueel ook zelf maken,tot zover maar weer grtz Bel 10:bye:

Die standaart servo is sterk genoeg voor een IOM, en zeker voor een MM.
Zelf gebruik ik die ook op mijn schip van 180 cm. Als je om te sturen met een ballans roer te veel kracht nodig hebt is je roer slecht gebouwd en/of je zeilen slecht getrimd ;)

Ik lift even mee met deze discussie.

Een MM is zo licht als speelgoed.
Volgens mij kan je dat nog wel met een ijsstokje sturen zo licht gaat dat.
Een iom ken ik zelf niet.
Zelf kijk ik op dit moment rond naar een passende lier voor een Robbe Cat.
Er werd al een RMG geopperd, maar $250 vind ik een ruime maat overdone.

Mijn grootzeil is 40 x 135, de fok is 35 x 88.
Ik schat dat deze afmetingen wel aardig overeenkomen met een Smaragd van Robbe.
Zal eens rondkijken wat daar zoal in gebruikt wordt.
Kwam al tegen dat Roel een dikke servo erin heeft gezet ipv een lier.

Back