Zeilboot type bekend, graag advies voor de servo's!

• Topicstarter Topicstarter faldo
  • Startdatum Startdatum
F

faldo

Guest
Goeiedag,

Na 3 jaar rc-en met auto's, nu weer een extra hobby erbij, namelijk rc-zeilen. Heb via het internet een boot gevonden (gratis) en ga binnenkort servo's erin zetten en een zeil maken. Dit zat er namelijk niet bij.

Echter naar aanleiding van de foto's die ik genomen heb kan iemand mij vertellen wat voor soort zeilboot dit zou kunnen zijn?

Want ik zou ook graag willen weten hoe de zeilen moeten...want op 1/3 van de mast van bovenaf zitten de staalkabeltjes vast om de zeilen mee te bevestigen echter de zeilen lijken mij dan wat klein........

De bovenkant van de mast is dus voor niks????

Graag jullie reactie!

Alvast bedankt.

Hier de foto's:

IMG_3975.jpg

IMG_3977.jpg

IMG_3979.jpg

IMG_3980.jpg

Als ik op deze boot zeilen ga maken , kan ik het grootzeil dan aansturen met een gewone servo met een vergrootte arm of is een winch servo 360 graden) aan te raden?

Graag advies!

Ronald

Hoe groot is ze? hoeveel zeiloppervlak? Dat is de bepalende vraag.
Als ze niet al te groot is (ongeveer tot een meter masthoogte) kan je BEIDE zeilen nog bedienen met een servo. Geen 'standaardservo', maar wel een powermodel. Voordeel daarvan is dat de inbouw relatief simpel is, en de aansturing lekker direct.
Is het model groter, dan adviseer ik een schootwinch. Wat moeilijker inbouw, maar je hebt kracht genoeg om je zeilen aan te trekken als het eens wat harder waait...

oke, bedankt . Ik heb vandaag ook een micro magic bekeken en ook daar zat een gewone servo in.

Op deze manier:

mm.jpg

Zou ik hiervoor deze servo kunnen gebruiken?

227727_RB_01_FB.EPS.jpg
[/img]

koppel is 35 Ncm

Redt deze servo dat of moet hij toch nog zwaarder?

Het zeil is ongeveer 1 meter hoog en de giek is 50 cm lang. De fok wil ik denk ik gewoon vast laten staan.

Graag jullie advies.....

Alvast bedankt!

Ronald

Dat is wel iets meer oppervlak dan een MM. Zou gewoon een grote servo nemen met een groot koppel. Zit je altijd goed. Een winch lijkt me niet nodig. De fok zou je gewoon langs het stangetje over het dek heen en weer kunnen laten lopen maar je kan hem zoals Roel ook al zei ook aan de servo koppelen. Net als bij de MM's.
Je boot heeft inderdaad wel wat van een Star klasse weg, alleen lijkt me die iets slanker maar kan ook vertekend worden door de foto. Mooi bootje trouwens voor GRATIS!!!
Veel succes en natuurlijk heel veel plezier ermee.

B J

@homan: dat klopt, de boot is iets breder als ik de specs nakijk en alles in verhouding verklein...maar hij lijkt er wel op.

Dus de servo die ik nodig heb die moet toch wel 10 kg/cm kunnen hebben aan kracht.

Heeft iemand nog een suggestie voor een servo die ik gewoon in nederland kan kopen?

Alvast bedankt maar weer!

Ronald

Grootzeil loopt bij kottertuig altijd tot de masttop. Bij fractionele tuigages kan fok of genua een stuk lager vastzitten. Gezien het model van deze boot lijkt me dit echter niet waarschijnlijk.
Wat wel goed mogelijk is is dat het oorspronkelijk om een gaffeltuig gaat. De giek die er nu op zit is ook wel heel erg kort en zou dus misschien wel bovenin horen. Dat betekend dat de echte giek ontbreekt.

edit:
Die giek leek maar kort omdat ie onder een hoek hangt zie ik nu. Maar dat neemt niet weg dat het van oorsprong best een gaffeltuig zou kunnen zijn. Het ontbreken van achterstag wijst ook in die richting.

Back