zeilen maken

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Robert53, 23 dec 2020.

  1. Robert53

    Robert53

    Lid geworden:
    23 dec 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Leeuwarden
    Beste forumleden,
    Ik ben nieuw op dit forum en redelijk onwetend in de modelbouw. ooit maakte ik de billing boats Bounty, maar dat kwam nooit af. Bleef steken bij de zeilen.
    nu ben ik bezig met de Colin Archer.
    Ben weer op het punt beland als bij de Bounty. Alleen waren de zeilen toen voorgedrukt op het zeildoek, meen ik.
    Nu is dat niet het geval.
    Nu mijn vraag.... ik heb de zeilen met overtrekpapier van de tekening gekopieerd.
    Hoe krijg ik de juiste vormen op de stof en moet ik de zeilen omzomen of rafelt de stof niet?
    Gaarne hulp hierbij.
    Groet, Robert
     
  2. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ha Robert,

    Ik weet niet wat voor zeildoek dat je gaat gebruiken, maar ik heb het als volgt gedaan.
    Knip de zeilen iets groter uit dan de mallen. Deze kleine extra rand twee keer dubbelvouwen, zodat de knipkant aan de binnenkant verdwijnt en dan gelijk afspelden. Het overblijvende zeil is nu weer net zo groot als je mal.
    En dan leg je het zeil met die rand onder het naaimachine. Zo krijg je een zeil wat niet rafelt.
    Groeten, Roelof
     
  3. Robert53

    Robert53

    Lid geworden:
    23 dec 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank voor je reactie. teken je de contouren op het doek voor de juiste maatvoering?
    En de gestikte lijnen, uit de hand of getekend met potlood?
     
  4. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ja kan de uitgeknipte mal ook op het doek spelden. Alles wat je op het doek tekent, blijf je zien en moet je zien te voorkomen. Het stikken deed ik voorzichtig met de hand. Ik geval van twijfel neem je een oud shirt of (poets)doek en maak je een paar oefenzeilen. Als je genoeg zelfvertrouwen hebt kan je het echte doek pakken.
     
  5. Robert53

    Robert53

    Lid geworden:
    23 dec 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank voor je reactie. Ooit textiel lijm geprobeerd voor de randen waar geen stiknaad op hoort?
     
  6. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Nee sorry ik niet. Misschien leest er nog iemand anders mee.
     
  7. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Robert,
    Ik zag dat je pas net nieuw op het MBF bent, dus allereerst "Welkom" en met de Colin Archer heb je gekozen voor de bouw van een verschrikkelijk mooi scheepje!

    Ga je jouw Colin Archer ook RC maken, of wordt het een statisch model?
    Als het straks een varend model moet worden, had je dit topic misschien beter bij "Zeilschepen" kunnen laten staan, maar dat is natuurlijk ieders persoonlijke en vrije keuze.

    Ik weet niet in hoeverre je jezelf al op het MBF ingelezen of de mogelijkheden tot het vinden van verwante artikelen ontdekt hebt, maar mocht dat niet zo zijn, er is in het verleden al best wel eens het een en ander over de Colin Archer geschreven en gepubliceerd.
    Je vindt dat door bijvoorbeeld de zoekfunctie rechts bovenin te gebruiken en daar gewoon even "Colin Archer" in te tikken.
    Als ik zelf even kijk, zie ik dat dat zo al zeker zo'n 166 resultaten oplevert.

    Edit: Niet bedoeld om te zeggen dat je daar zelf je antwoorden kan vinden, maar meer om je te laten zien en (mee)genieten van hoe een ander ooit zijn scheepje gebouwd heeft.

    Om een beter inzicht in de door jouw nu gestelde vragen te krijgen; Zou je je vragen misschien met behulp van enkele foto's kunnen toelichten?
    Foto's zeggen in een aantal gevallen al net zoveel of meer dan een lapje tekst.

    Een (totaal) bouwverslag - eventueel met terugwerkende kracht - wordt hier over het algemeen ook altijd zeer gewaardeerd.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2020
  8. Robert53

    Robert53

    Lid geworden:
    23 dec 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank voor je reactie. Nee een statisch model wordt het. Feitelijk mijn tweede na de Bounty 30 jaar geleden.
    Zal gauw een foto uploaden.
    Ik ben al redelijk ver gevorderd. De puttingen van de bezaanmast zijn nu aan de beurt.
    Had gewild dat ik de latten buiger had gezien voor ik begon.
    Dan nog de railing en de zeilen. vond dit forum te laat. Zal zeker de volgende vanaf het begin plaatsen. Denk daarbij aan het expeditie schip van Willem Barentz. Wil dan ook even regelmatig in Harlingen kijken.
    Groet, Robert
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  9. Robert53

    Robert53

    Lid geworden:
    23 dec 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Leeuwarden
    Heeft iemand een trucje om van de opgeschoten schoten in een mooie tros om de korvijnnagel te maken?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Zie het topic 'opschieten, welke methode correct?' post #38
     
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.208
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
  12. Robert53

    Robert53

    Lid geworden:
    23 dec 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Leeuwarden
    7E2EA29A-82CC-4FD6-A40A-83C0DA12A984.jpeg 3F6539DA-27DF-4F75-8DD0-50B751690C48.jpeg Dit is het dus geworden. nog wat touw opschieten om de korvijnagels
     
    Bouke van der Voet en Herby63 vinden dit leuk.
  13. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.125
    Locatie:
    Roosendaal
    Het maken van de zeilen gaat wel lukken, echter is de stof na het wassen te wit geworden.
    Wat is goed middel om deze te kleuren.
    Thee lijkt me niet goed voor lange termijn. Zoek een goede textiel verf.
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.208
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Te koop bij de drogist; Dylon textielverf, de beschrijving staat uitgebreid op de verpakking,
    20220529_082449_bewerkt-1.jpg
     
    Jaques en Herby63 vinden dit leuk.
  15. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.125
    Locatie:
    Roosendaal
    Welke kleur is dan meest reëel voor wit getinte zeilen?
     
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.208
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het antwoord op je vraag is niet eenvoudig Jan omdat kleur altijd te maken heeft met smaak en voorkeur. Met het donkerbruin op de foto kun je wel een heleboel kanten op met weinig verf krijg je lichte tinten en met veel verf donkere tinten. Het beste kun je op het internet modellen bekijken met zeil, of schilderijen enz. en dan je keuze maken. Zeilen zijn er in witte-, beige-, grijze- en bruine tinten met alles wat daar tussen ligt.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Zeildoek werd in de 16-17de eeuw gemaakt van hennep of katoen. En gebleekt met potas. En vervolgens getaand om het water afstotend te maken. Een nat katoenen zeil wordt erg zwaar.
    En kreeg door het tanen een rood bruine kleur, hier staat een stukje daarover https://www.modelbouwforum.nl/threads/tanen-tuigage.272675/ Dit tanen werd gedurende de levensduur van een zeil vaker uitgevoerd en daardoor kleurde het zeil ook steeds donkerder van kleur. Misschien heb je iets aan deze info Jan om je kleur te bepalen.
     

Deel Deze Pagina