Zeilen, profiel of vlak ?

• Topicstarter Topicstarter Gert-janhulzebosch
  • Startdatum Startdatum
G

Gert-janhulzebosch

Guest
Hallo,

Ik heb onlangs mijn in aanbouw zijnde zeilbootje maar weer eens van zolder gehaald.
Ooit aan begonnen, opgeborgen omdat er zo veel anders ook gedaan moest worden,
lang niet meer naar omgekeken, maar nu het weer mooi weer begint te worden moet ze maar eens afgebouwd worden.

Ik ben nu aan de zeilen toe, en nu dus de vraag:
Vlakke zeilen, of profiel zeilen? Wat is de meerwaarde van profielzeilen op een modelboot?
Is het alle moeite van het veele werk waard?

Groeten,

Gert-Jan

Beste Gert-Jan, zeilen werken zoals een vliegtuig vleugel. Platte vleugel = weinig rendement, profielveugel = Hoog rendement. Bij zeilen is dit identiek.
Groetjes, Jos

Vlakke zeilen, of profiel zeilen? Wat is de meerwaarde van profielzeilen op een modelboot?
Is het alle moeite van het veele werk waard?

Groeten,

Gert-Jan

Tja zoals Jos al schreef : vlakke zeilen, weinig rendement, geprofileerde zeilen, ho(o)g(er) rendement.

Het hangt er volgens mij van af welk type boot het is en hoe jij er mee wil varen. Als rustig 'ronddobberen' bij mooi weer jouw wens is, vind ik dat vlakke zeilen wel goed genoeg zijn. (let wel : geen kritiek, 't is gewoon een keuze) Als je echter wil gaan wedstrijdzeilen of een minimum aan rendement uit je (daaraan aangepaste) boot wil halen ben je wel verplicht bolle zeilen te maken (en dan wel meer dan 1 setje, want je wil ze dan natuurlijk aanpassen aan de windomstandigheden). In sommige omstandigheden kan een vlakkere A-set beter uitkomen dan een B-set terwijl een bolle A-set niet meer deftig vaarbaar is.

Veel plezier ermee.

hoi Gert-Jan

ligt ook een beetje aan het formaat van de boot.
een micromagic vaart prima met zeilen uit één stuk, gewoon wat bolling in het voorlijk snijden en het zeiltje krijgt vanzelf profiel.
een IOM heeft wel baat bij profielzeilen, maar dan moet je ook verder alles perfect aan de boot hebben wil je het verschil merken.

ik denk dat je het beste eerst een zeil uit één stuk kunt maken, lekker makkelijk en snel het water op. :)
en dan later eens een profielzeil erop maken, kun je gelijk zien of het helpt

groeten johan

hoi Johan
ik denk er over om ook een mm aan te schaffen en wil dan ook zelf wat zeiltjes maken maar wat bedoel je hiermee:

@johan
een micromagic vaart prima met zeilen uit één stuk, gewoon wat bolling in het voorlijk snijden en het zeiltje krijgt vanzelf profiel.

hoi jozef

met de bolling in het voorlijk bedoel ik dat je het voorlijk van het zeil(gedeelte wat tegen de mast zit) een beetje rond maakt, inplaats van recht. kijk hier maar eens.http://www.micromagic.nl/bestanden/downloads/pdf/saildimensions.pdf
zoals je ziet is het voorlijk van het grootzeil 4mm boller in het midden.
de fok heeft ook een 2mm bolling
als het zeil dan tegen de mast zit zal doordat deze recht is de "bolling in het zeil gedrukt worden.

dit werkt allleen bij kleine zeiltjes, ongeveer tot 1mtr boten
zie ook de saphir site SAPHIR FORUM • Bekijk onderwerp - Zeilmakers mal

op grotere boten, zul je betere resultaten krijgen met profielzeilen opgebouwd uit banen.Zeilen maken

groeten johan

Hallo,

Mijn zeilen heb ik inmiddels af. Ik heb maar een klein bootje, (75 cm) en ik ben dus maar begonnen met vlakke zeilen. Ben nu bezig met de verbinding van de servo's. Moet nog twee doorvoerpijpjes in het dek maken om de schoten door te voeren. Als alles aangesloten is, is ze klaar voor haar eerste vaart. Dan zal ik wel zien of de zeilen goed werken en kan ik later nog wel eens profielzeiltjes maken.

Groeten, Gert-Jan

Hallo met Bas

Ben net nieuw hier en snap nog niet veel van deze forrum !!
Maar heb net een zeilboot gekocht ! van 1 meter 50 mast is 160 hoog .
en heb er nou een servo in die het niet trekt . de een zegt dat je een zeilwinch moet hebben en een andere zegt dat je een zeilarm moet hebben wat is nou goed ???

gr bas

Hallo met Bas

Ben net nieuw hier en snap nog niet veel van deze forrum !!
Maar heb net een zeilboot gekocht ! van 1 meter 50 mast is 160 hoog .
en heb er nou een servo in die het niet trekt . de een zegt dat je een zeilwinch moet hebben en een andere zegt dat je een zeilarm moet hebben wat is nou goed ???

gr bas

hee bas , nie iedereen hoeft jou email te hebben hoor
maar zeilarm is ouderwets hooor
gr jon

@ Bas, Beste Bas, voor een boot met de afmetingen die jij opgeeft zal een winch zeker aan te raden zijn. Dit zowel wat kracht betreft als het handhaven in je boot. De winch zal zeker minder plaats innemen en je koorden met minder kans op haperingen vieren en inhalen. En een winch zal ook gemakkelijker de afstanden die de koorden moeten afleggen kunnen controleren.
Een arm heeft meer plaats nodig en zal je koorden gemakkelijk ergens laten achter haken. Het enige waar je bij een winch moet op letten is dat de niet belaste koord naar je winch niet gaat los hangen. Dit los je op met een veertje of een elastiek om te beletten dat deze koord ongecontroleerd van de schijf zou lopen.
Een servo met zeilarm wordt meestal gebruikt in kleinere schepen, zoals bijvoorbeeld een " Micro Magic " omdat de afstanden die je koorden afleggen veel korter zijn en omdat de krachten die uitgeoefend worden relatief klein zijn.
Groetjes, Jos

Back