zeilen snijden radiaal of niet

• Topicstarter Topicstarter ThomasR
  • Startdatum Startdatum
T

ThomasR

Guest
Ik ben van plan voor mijn alinghi project mijn zeilen zelf te maken.
nu heb ik een leuk ontwerpje op sailcut gemaakt en vroeg mij af of het nut zou hebben hier een radiaal structuur in te brengen.
optisch vind ik het beter uitzien maar ik weet niet of je er baat bij hebt of dat het alleen maar hinder is.
veel werk is niet zo zeer een probleem, ik heb 3 maanden vakatie :p

groeten, Thomas

Ik heb het mij ook al liggen afvragen... het staat wel mooi ja, dat wel. Maar het is een enorm werkje tov gewone zeilen, en je haalt er echt geen voordeel bij.

Als ik juist ben, zijn radiaal zeilen gemaakt om een betere spreiding van de krachten te bekomen, en om de trekkracht op te vangen over lange stroken stof ipv op de dwarse naai-verbindingen.

Leuk voor race boten waar ettelijke tonnen kracht opkomen, maar voor modelbouw pure overkill...

Dus baat.... volgens mij niet
Maar optisch vind ik het wel mooier ja.... als je het extra werk niet erg vind (en daarbij de toenemende kans op fouten...)

Ah ja, wacht met het maken van deze zeilen tot je boot klaar is, en maak eerst een setje gewone zeilen. Testen of ze goed zijn (kan in het begin wat expirimenteren zijn) en pas als je bolling en ontwerp goed zijn, overgaan naar radiaal gesneden (is in sailcut slechts 1 selectie veranderen) en je bespaart jezelfs weer heel wat werk!

ja dat is waar, ik maakte mij al zorgen omdat je per slot van rekening van een naad of zes naar meer dan vijftien naden gaat.

greetz, Thomas

Ik zou ook zeggen: eerst maar eens je romp maken dan de kiel en het roer etc etc.
Dan de zeilen, eerst simpel en dan naar de zeilen die je echt wil hebben.
Eerst eens zorgen dat je boot goed vaart door juiste plaatsing van de kiel, mast etc etc.
Is dat uiteindelijk het geval dan pas energie steken in mooie zeilen.

Pendelaar

ik ben volop bezig met de romp hoor heb maar geen schrik. :lol:
ik ben gewoon aan het denken hoe ik hem verder ga afmaken, zeilen zijn idd het laatste.

groeten, Thomas

Radiaal zeilen zullen je geen voordeel opleveren. De extra naden zullen
louter gewichtverhogend werken en plakfouten bevorderen.
Bij de moderne jachtzeilen is dit concept ook al op z’n retour. Afgezien
van North 3DL zijn de multiaxale laminaten (die gewoon crosscut verwerkt
kunnen worden) in opmars en hebben het radiaal concept al zo’n beetje
ingehaald.
Het innemen van naden in combinatie met een crosscut zeil is een prima
manier om het zeil z’n basisvorm te geven. De juiste voorlijkronding zorgt
voor de rest. Meten en proberen.
Als je panelen met sailcut maakt en ziet hoe weinig ronding er op de naden
zit dan kom je er snel achter dat dit niet of nauwelijks zonder fouten te
plakken is.
Uiteindelijk kom je uit op een zgn geknikte profielmal waar genoeg van op
internet te vinden is.
Door wat te experimentern met bolling, hoek, voorlijkronding en aantal banen krijg je uiteindelijk wat je wilt.

succes Thomas

Back