Zeilen van spinakerdoek maken (vliegerdoek)

Even een vraagje,

Is het een goed idee om zelf zeilen te maken van het materiaal waar de ook vliegers van maken (spinakerdoek) ik ben oooit begonnen met het zelf maken van een powerkite maar dit is nooit wat geworden, echter heb ik nu genoeg stof om een set zeilen voor mijn trimaran van te maken, is dit een goed idee.

En zo ja, kun je dit soort doek met CA lijm plakken, dit scheelt naaiwerk en ik heb zo 123 niet de beschikking over een naaimachine.

Ik zou dan de stof aan de mast zijde te lang maken en deze om de mast vouwen en met CA lijm de naad plakken, mast er uit en klaar.
Mooie "goot" om het zeil om de mast heen te schuiven.

Kan dit ?

Wat wil je, een zeil zonder profiel of met.
Indien zonder heb je geen lijm nodig, je haalt het zeil uit 1 stuk vliegerdoek.
Wil je hierin banen aanbrengen, zeil uit meerdere stukken samenstellen dan kun je ook gebruik maken van dubbelzijdig tape.
Zeer sterk, dun en ontzettend plakkerig. verkrijgbaar bij sailsetc.com of bij de plaatselijke vliegerwinkel.
OP deze manier blijft het zeer goed zitten, heb je geen naaimachine nodig en het is sterk genoeg. Het zeil valt niet uit elkaar.

Pendelaar

Ik ben nu begonnen aan de zeilen uit vliegerdoek, echter na een paar aar op zolder te hebben gelegen zit het doek vol met vouw kreukels.

Hoe krijg ik dit doek weer mooi strak?
stijken op laagste stand, ik wil het strijkijzer van m`n vrouw niet mollen maar ook graagmijn zeiljte heel houden en mooi strak krijgen.

strijken? mhh, brand je dan niet snel er doorheen? je kan het altijd proberen natuurlijk :D, Anders helpt het wel om het te persen tussen wat boeken ofzo. Of het helemaal verfrommelen zodat je heeel veel kreukels hebt, dan zie je die 1e ook niet meer.
Spinnakers vouwen ze nooit op, die proppen ze in een zat. Je ziet nu dus weer waarom dat is. Ook met mijn parapente heb ik dat probleem. Sommigen zeggen dat je hem netjes moet vouwen, anderen gaan voor de propmethode... Maarja, daar heb jij nu nix aan natuurlijk ;)

enne... CA lijmt alles (met name je vingers) maar géén spinnakerdoek!
Kijk even op de site van Micro Magic Nederland; 'tig'tips om zeilen te maken!

He bedankt allemaal,

alleen, tot nu toe gaat het prima met CA lijm en spinakerdoek !!
inderdaad, je vingers zitten sneller vast dan datgene dat geplakt dient te worden, maar het gaat wel !!

Ik heb nog dacron liggen (zwart spul om hoeken van vliegers mee te verstevigen) en heb dat gebruikt om hoekverstevigingen voor de zeilen van te maken, ziet er wel sjiek uit, fel groene zeilen met zwarte verstevigins hoeken.

misschien kan ik dat Dacron ook wel gebruiken voor de zeillatten?

@John een foto zou wel leuk zijn dat geeft een betere indruk dan letters.

En met Pure Aceton maak je, je vingers weer schoon van die Acrylaatlijm.
Te koop bij de betere Drogisterijen.

Vouwen uit het zeil halen door het zeil goed nat te maken en dan op te hangen met enkele gewichtjes aan de onderzijde.

Pendelaar

Gewoon wachten tot het hard waait naar de waterkant zeilen nat maken en dan varen staan ze gelijk in model zonder kreukels.
Heb je de verkeerde waspoeder gebruikt.

oke oke, het is me gelukt, foto`s,

hier een paar foto`s van de tri in aanbouw:

de zeilen (verkreukeld)
zeilen%201.jpg

zeilen met verstevigingshoekjes
zeilen%202.jpg

romp los met mast en zeilen
romp%20en%20mast%20los.jpg

en de tekening:
tekening.jpg

Tot zo ver..........

Heren,

Heb het topic gesplitst, is een nieuw topic in het "Zeilschepen" forum, "Bouw van een trimaran"

Robert

maak ze eens nat!!

en probeer ze strak te houden terwijl hij opdroogt

ik heb meerdere vliegers en kitesurf ook.. geloof me dat doek kan het wel hebben

Ik heb een testje lopen met nieuwe zeilen van spinakerdoek voor mijn Robbe Rainbow.

Gisteren voor het eerst mee gevaren en geen enkel probleem.
Ik moet alleen nog naar de kreukels kijken.
Dit is namelijk blauw doek maar zat in dezelfde tas als het groen voor de trimaran, net zo gekreukt dus.

Maar op het eerste gezicht lijken de kreukels wel minder te worden.

Ik profileer de zeilen voorlopig niet, ik al eerst eens gaan proberen om met de zeilen zoals ik ze nu heb te gaan varen, en met de trim wat te spelen om te kijken wat het effect is.

Back