zeilen

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door peter voogt, 17 jan 2020.

  1. peter voogt

    peter voogt

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    loon op Zand
    Ik heb de zeilen geknipt en geplakt. Mijn vraag; In het voorlijk onder lijk en achter lijk moet daar lijnen in en ook bij de fok?
    Graag duidelijke uitleg.
    Alvast vriendelijk bedankt.

    P.S.
    is voor het schip dat ik aan het bouwen ben.
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Kan je wat meer info geven , foto's ?
    Welk type schip , lengte , hoogte mast, gebruikte zeildoek ?
    Hoe is het grootzeil bevestigt aan de mast; zeilgroef of leuvers ?
    Hoe is de fok bevestigd aan he voorstag ?
     
  3. rliersen

    rliersen

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Puttershoek
    als je je zeilen wil trimmen heb je echt touwtjes nodig
     
  4. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    gebruikelijk is het volgende:
    staaldraad of ander niet rekkend draad (dyneema) in de voorlijk van de fok. Die zet je apart op spanning, apart van de voorlijk van de fok. Ander trek je aan het doek van de fok en dat gaat dat 'smoelen " trekken.
    Het onderlijk van fok en grootzeil zit geen draadje.
    De voorlijk van het zeil had vroeger ook wel een staaldraad, maar ik zie tegenwoordig dat dat niet meer gebeurt.
    In het voorlijk een aantal oogjes, bv om de 25 cm en dan het voorlijk met een touwtje aan de mast bevestigen. Zet bij het vastknopen bv 2 satehstokjes er tussen om het zeil een beetje los en dus vrij beweegelijk te krijgen.
     
  5. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Helemaal eens met Joost. Voor de duidelijkheid; de staaldraad of dyneema in het voorlijk van de fok is eigenlijk je voorstag. als je die door een omslag in je voorlijk laat lopen geeft dat het beste resultaat. de spanning op het voorlijk van de fok is onafhankelijk van de spanning op dit voorstag. Het voorstag zet je strak met je wanten of je achterstag, en het voorlijk van de fok span je tussen een oogje in de tophoek en een oogje in de halshoek van het zeil. Meestal wordt hiervoor een lijntje gebruikt en een zogenaamde 'bowsie'. Het oogje in de tophoek zit vaak vast aan dit lijntje, dat dan weer aan de mast vast zit bij de voorstag. je kunt dan gemakkelijk de voorlijkspanning veranderen. je kunt die instelling natuurlijk ook onderin maken bij de halshoek, maar dan is het wel lastige verstellen als je dat wil doen zonder hem uit het water te halen. De onderlijkspanning regel je op dezelfde manier tussen halshoek en schoothoek. Voor het grootzeil gaat dit precies hetzelfde. Het voorlijk van het grootzeil kun je door een groef in je mast laten lopen (als die er in zit). je hebt dan wel een touwlijk nodig, om het in die groef vast te houden. Ook kun je een staaldraadje of dyneema draadje door het voorlijk van je zeil laten lopen en dat strak achter de mast spannen, net zoiets als bij het voorlijk van de fok. Tegenwoordig heeft bijna elke modelklasse touwtjes aan het voorlijk van het grootzeil, zoals Joost al zei.
    Er is best veel te vinden over lay-out en trim mogelijkheden. daar zie je meestal ook heel goed hoe de zeilen vast zitten.
    succes
    Hay
     
  6. peter voogt

    peter voogt

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    loon op Zand
    Bedankt voor de reacties. Hier leer ik veel van.
    Maar nog meer als ik het 1:1 zou zien in real-life.
    Zeilen jullie wel eens in de buurt van Tilburg- Waalwijk- "s 's-'s-Hertogenbosch? Dan kan ik een keer komen kijken.
     
  7. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Toch nog een verduidelijking. In mijn wat oudere oude zeilen van Bantock en van HouseMartin (beide niet de minste!) zat een staaldraadje in het voorlijk van het grootzeil. In mijn nieuwe grootzeil (Bantock) zit GEEN staaldraadje meer. En het lijkt ook niet nodig. Dat staaldraadje in de fok is inderdaad om een (bijna) recht voorlijk te krijgen. Bij het grootzeil is de mast van nature al recht. Wel de touwtjes om het voorlijk aan de mast te verbinden, zie hierboven in de andere reactie(s)
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2020
  8. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hay Quote:
    ......Er is best veel te vinden over lay-out en trim mogelijkheden. daar zie je meestal ook heel goed hoe de zeilen vast zitten.
    Hay[/QUOTE]

    Hay, je zegt er is best wel veel te vinden over lay-out en trim. Maar waar dan ?
     
  9. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Peter
    De M klasse zeilt regelmatig op de Oosterplas in den Bosch.
    Zie de agenda van de KOM voor de data.
     

Deel Deze Pagina