Helemaal eens met Joost. Voor de duidelijkheid; de staaldraad of dyneema in het voorlijk van de fok is eigenlijk je voorstag. als je die door een omslag in je voorlijk laat lopen geeft dat het beste resultaat. de spanning op het voorlijk van de fok is onafhankelijk van de spanning op dit voorstag. Het voorstag zet je strak met je wanten of je achterstag, en het voorlijk van de fok span je tussen een oogje in de tophoek en een oogje in de halshoek van het zeil. Meestal wordt hiervoor een lijntje gebruikt en een zogenaamde 'bowsie'. Het oogje in de tophoek zit vaak vast aan dit lijntje, dat dan weer aan de mast vast zit bij de voorstag. je kunt dan gemakkelijk de voorlijkspanning veranderen. je kunt die instelling natuurlijk ook onderin maken bij de halshoek, maar dan is het wel lastige verstellen als je dat wil doen zonder hem uit het water te halen. De onderlijkspanning regel je op dezelfde manier tussen halshoek en schoothoek. Voor het grootzeil gaat dit precies hetzelfde. Het voorlijk van het grootzeil kun je door een groef in je mast laten lopen (als die er in zit). je hebt dan wel een touwlijk nodig, om het in die groef vast te houden. Ook kun je een staaldraadje of dyneema draadje door het voorlijk van je zeil laten lopen en dat strak achter de mast spannen, net zoiets als bij het voorlijk van de fok. Tegenwoordig heeft bijna elke modelklasse touwtjes aan het voorlijk van het grootzeil, zoals Joost al zei.
Er is best veel te vinden over lay-out en trim mogelijkheden. daar zie je meestal ook heel goed hoe de zeilen vast zitten.
succes
Hay