zeilnummer j-klasse

Goedenavond medezeilers en - bouwers,

Ik wil mijn J-klasser (lengte 126 cm) van een zeilnummer voorzien.
Zijn er al J's met een nummer, registreert iemand dit? of is alles vrij.

Mijn idee is een grote J met daaronder een grote N met volgnummer

In principe als er nog geen nummering bestaat zou ik kunnen beginnen met N-1

In afwachting van jullie reactie.

Mvg,
Piet

Voor zover ik weet bestaat er geen echte J-klasse in onze regio. In Amerika heb je de J-Class (1:16) maar het merendeel van de J boten in Nederland/Belgie worden op een kleinere schaal gebouwd...

Denk dat er officieel enkel een M en IOM klasse bestaat in Nederland (die ook internationaal erkend is) en verder een K- en Micro Magic Klasse, die enkel in Nederland gebruikt worden (dus niet internationaal aangesloten bij een overkoepelde organisatie)

Probleem met zeilnummers is natuurlijk: je moet 1 centraal administrief punt hebben dat deze gaat beheren en uitdelen, je kan niet zomaar snel zelf een nummer verzinnen.

Toch niet als je het wil doen volgens wat doorgaans als "zeilnummer" bekend staat.

Dus wie gaat dat op zich nemen? Hoe gaat de rest van de J-eigenaars weten waar/hoe/bij wie ze moeten aankloppen...

Bijkomend probleem is dat zeilnummer doorgaans per klasse worden toegekend, maar er is het voor zover bekend geen J-Klasse.
Moest die er komen, is het ook de vraag hoe die eruit zou moeten zien. In Amerika is het dus 1:16 waarbij alle boten een (vrij) exacte schaal replica moeten zijn van de echte jachten.
Alleen al van de bouwers die hier op het forum actief zijn, denk ik niet dat er 3 zijn die op dezelfde schaal gebouwd hebben, de schalen lopen hier zowat tussen 1:16 en 1:20 tot 1:35 denk ik...

Dus dan moet je er al een vrij "open" klasse van maken, met als enige beperking dat het een schaalmodel van een J-Klasse moet zijn...

Denk dat er dus nog wel wat werk aan de winkel is voor je van een echt (officieel) zeilnummer voor J-klasse kan spreken...

Ik denk dat er niets op tegen is als je een nummer in je zeil zet.

Tot midden 1980 (?) was het landenteken voor Nederland een H.
Tegenwoordig NED.
N was vroeger voor Noorwegen..

Mijn 6meter klasse heeft H1. Vind ik wel passend bij zo'n oude klasse.

Voor de Saphir is er eveneens een centraalpunt waar men zeilnummers registreert.
Via Modelzeilen kan men een nummer aanvragen. Toevallig komt men dan bij mij uit.

Aangezien er geen Saphirs meer te koop zijn worden er nauwelijks nummers toegekend.

Ook voor de RG-65 is er een centrale nummer registratie. Kan via de website worden aangevraagd.

Daar er slechts weinig J's zijn is het misschien een optie uitgave van een nummer te koppelen aan de website modelzeilen.
Deze website is oorspronkelijk bedoeld om de Saphir en gelijkwaardige boten te promoten. Aan deze site is een forum gekoppeld waarop zeilers met elkaar kunnen afspreken waar en wanneer iemand gaat zeilen op recreatieve basis.

Helaas zijn er slechts weinig actieve zeilers die het forum nog gebruiken om ergens af te spreken.

Misschien is een samenwerking met het modelbouwforum een optie.

Graag jullie reactie.

Mvg,
Piet

En hoe zie je dat dan verder in de praktijk? Hoe zit het bvb als er straks iemand - die niet op de hoogte is van dit initiatief - ook een website start en zeilnummers begint uit te delen voor J jachten?

Wat met klasse regels? Gewoon een zeilnummer voor iedereen die een J klasse heeft, ongeacht schaal en eventuele correchtheid van de schaalverhoudingen?

En enkel voor Nederland, of overkoepelend Belgie/Nederland (gezien er idd toch niet bepaald veel van deze schepen zijn...)

Persoonlijk heb ik nu ook niet onmiddelijk veel nood aan een zeilnummer - gezien mijn indrukwekkend traag bouwtempo ben ik nog wel enkele jaren zoet voor mijn boot klaar is....

Zeilnummer

Sasha,

lijkt me niet moeilijk.Neem zelf het iniatief mocht er hier niets officieels uitkomen.Voor Belgie kan ik zeggen begin er niet via zeilbonden aan,die leggen allerlei onzinnige regels op.Dus ik zou zeggen lekker zelf beginnen bv
Grote J daaronder
Ned 1 of 10 enz
of
J
Bel 1 0f :-? suc6 Bel10

Mijn uitgangspunt is, de J-class behoort tot de klassieken. Kenmerken van een model naar een klassiek ontwerp is dat het zoveel als mogelijk op het voorbeeld lijkt.

In mijn geval dus inclusief een zeilteken - J - en een zeilnummer. De basis is de Shamrock IV. Simpel zou dus ook het zeilnummer van de Shamrock IV kunnen worden overgenomen.

Echter medio 2014 zijn er dan drie Shamrock IV,s die regelmatig samen zullen zeilen. Dan lijkt drie maal hetzelfde nummer niet handig.

Een klasse organisatie oprichten lijkt mij niet handig dan moeten we weer regeltjes gaan bedenken.
In Nieuw Zeeland en in Engeland bestaan al klasse organisaties waarbij het verplicht is alle rompen uit dezelfde mal te laten maken. dat is dus niet mijn/onze bedoeling.

Mijn Shamrock J krijgt de naam Emoyeni met zeilnummer 11.

Met dank voor jullie reacties.
Mvg,
Piet

Back