Voor zover ik weet bestaat er geen echte J-klasse in onze regio. In Amerika heb je de J-Class (1:16) maar het merendeel van de J boten in Nederland/Belgie worden op een kleinere schaal gebouwd...
Denk dat er officieel enkel een M en IOM klasse bestaat in Nederland (die ook internationaal erkend is) en verder een K- en Micro Magic Klasse, die enkel in Nederland gebruikt worden (dus niet internationaal aangesloten bij een overkoepelde organisatie)
Probleem met zeilnummers is natuurlijk: je moet 1 centraal administrief punt hebben dat deze gaat beheren en uitdelen, je kan niet zomaar snel zelf een nummer verzinnen.
Toch niet als je het wil doen volgens wat doorgaans als "zeilnummer" bekend staat.
Dus wie gaat dat op zich nemen? Hoe gaat de rest van de J-eigenaars weten waar/hoe/bij wie ze moeten aankloppen...
Bijkomend probleem is dat zeilnummer doorgaans per klasse worden toegekend, maar er is het voor zover bekend geen J-Klasse.
Moest die er komen, is het ook de vraag hoe die eruit zou moeten zien. In Amerika is het dus 1:16 waarbij alle boten een (vrij) exacte schaal replica moeten zijn van de echte jachten.
Alleen al van de bouwers die hier op het forum actief zijn, denk ik niet dat er 3 zijn die op dezelfde schaal gebouwd hebben, de schalen lopen hier zowat tussen 1:16 en 1:20 tot 1:35 denk ik...
Dus dan moet je er al een vrij "open" klasse van maken, met als enige beperking dat het een schaalmodel van een J-Klasse moet zijn...
Denk dat er dus nog wel wat werk aan de winkel is voor je van een echt (officieel) zeilnummer voor J-klasse kan spreken...