Even voorstellen: ik heb 2 jaar geleden 2 Gothjes gebouwd met conventionele tuigage en (dubbele) verstaging door het ontbreken van enige kennis van de RG65 en/of andere RC zeilklasse. Beide bootjes, de 217 en 218 zeilen vanaf het begin probleemloos, behoudens het ontbreken van ervaring bij de schippers... Tot zover geen vragen. Vorig jaar heb ik de Epsilon, eveneens van Frank Russell gebouwd met Swing Rig tuigjes. Vanaf de 1e proefvaart loefgierig. Mast in alle posities, vin 5 mm achterwaarts geplaatst, boller fokje; beter maar nog niet zoals het hoort Alles comform de tekeningen uitgevoerd, inclusief het zeilplan. Ik denk eraan de verhouding grootzeil/fok aan te passen (nu 73/27) door de voorstag hoger te laten aangrijpen. Mijn vraag: Heeft iemand suggesties, vuistregels of anderszins? Ik ben zeer benieuwd. Bvd. Hans Houben
Moeilijk te zeggen zo. Heb je al wat gedaan met de twist van je zeilen? Iemand bij ons in de groep heeft ook een Epsilon gebouwd heb hem niet over deze problemen gehoord.
Prima suggestie, helaas is alleen zeiltrim niet voldoende. Alle open- en offshore boten waarop ik heb gevaren, heb ik tot nu toe aan de praat gekregen. RC bootjes zijn anders, maar ik heb inmiddels van alles geprobeerd zonder goed resultaat . Vandaar zelfs de verplaatsing van de vin. Voor de Gothjes heb ik inmiddels een 10-tal setjes gemaakt. Telkens een beetje beter. Inmiddels kan ik qua snelheid/hoogte redelijk meekomen. RC ervaring mist echter nog... Swing Rig is wel nieuw voor mij, vandaar mijn vraag in deze post. Ook ben ik erg benieuwd naar de ervaringen met de Epsilon bij jullie in de groep (of elders)
Mijn eerste Manta 2017 had hetzelfde probleem. Ik had de mast zo'n beetje tussen de positie van swingrig en klassiek in gezet (kon nog niet kiezen) en een aangepast swingrig gemaakt (fors wat meer procentjes fok) . Dat werkt dus niet. Het swingrig swingt niet meer met de wind mee en je boot wil niet aanzetten. Bij de start vaart iedereen weg en jouw boot drijft achteruit. Nieuwe mastkoker zeker een cm naar voren geplaatst: Resultaat een neutraal zeilend raspaardje.
dat is zeker wel een punt, Hans. Als je de verhouding veranderd en dus meer tuig voor het draaipunt hebt, zal het swingrig minder goed of niet meer werken.
Bedankt Phielp. Vandaar ook mijn vraag naar vuistregels voor het ontwerp van een Swingrig tuigje. De mastpositie is ok voor Swing Rig, dus daar zou het niet aan moeten liggen. Wat ik wil weten is de bandbreedte in de verhouding grootzeil/fok en het aangrijpingspunt van de voorstag op de mast. Die gegevens heb ik niet en zullen er ongetwijfeld wel zijn.
`Elders in dit forum heb ik al eens opgemerkt dat Frank Russel zijn mast minder ver naar voren zet als de Duitse ontwerpers van RG65's, dus de mast naar voren kan geen kwaad. Hebben we ook gemerkt bij het ontwerp van 3d geprinte bootjes. Ik heb ooit eens de zeilafmetingen in een spreadsheet gezet van de swingrigs die ik op internet kon vinden. Vervolgens de verhouding berekend zoals ik die zou doen en vergeleken met wat bij het plaatje werd opgegeven. In het tabelletje de lengte van het onderlijk van het grootzeil loodrecht op de mast (giek) de lengte van het onderlijk van het fok loodrecht op de mast (boom) de verhouding die ik uitreken voor deze zeilen, en de opgegeven verhouding. Uit het tabelletje blijkt dat 73/27 wat groot is. Ik raad aan deze makkelijk op internet te vinden zeiltjes eens na te rekenen op dezelfde wijze als jij je zeiltjes heb berekend. Let ook op de lengte van de "giek" en de "boom". De modernere zeiltjes hebben een kortere "boom" en zitten hoger vast aan de mast, circa 4 tot 8 cm van de top (10 cm met kraan). Ik hoop dat dit een beetje helpt en succes. Phielp
Is het swingrig ook eentje van Frank Russel Hans? Mijn C swingrig is een Frank Russel en heb er geen probleem mee. Ik heb hier ook nog een A tuig van Frank Russel liggen zal hem eens testen en vergelijken met mijn Dolpinsail.
Beste Kees, zowel het A, B als C tuigje is conform het matenplan van Frank Russell. Ik ben heel benieuwd of dit afwijkt van je Dolphintuigje. En waar die afwijking in zit. Als eea niet afwijkt moet ik het wellicht in de bolling zoeken. Die is m.i. nu niet extreem, maar mogelijk toch niet ok voor Swingrig. Eerst maatvoering afwachten... Bvd
Arnold, da's nuttige info: hieruit blijkt mijn ratio (FR) ca 17% groter is dan gebruikelijk. Dit zou net het verschil kunnen maken. In elk geval hoef ik niet direct bang te zijn voor vreemde effecten waarvoor Phielp waarschuwde. Ik ga hiermee maar eens aan de slag. Bedankt zover! Iemand nog geïnteresseerd in het resultaat? (niet direct beschikbaar aangezien de zeiltjes nog gemaakt moeten worden en op dit moment de beide Gothjes groot onderhoud krijgen)
Als ik naar het tuigplan op de site van Russel kijk heeft het een behoorlijke squarehead grootzeil, deze zijn vrij gevoelig voor twist en de stijfheid van de bovenste zeillat. Meer twist in het grootzeil en een slappere zeillat zullen minder loefgierigheid geven. Kan je misschien een foto plaatsen van de boot met tuig?
Een keurig gebouwde Epsilon, zou prima moeten zeilen. Op het plaatje staat de top van de mast 4 cm naar achteren ten opzichte van de as van de kiel, en dus niet loodrecht op de waterlijn. Maar die kan waarschijnlijk nog een stuk naar voren ?
Dank voor compliment. Daarom wil ik 'm ook aan de praat krijgen. De mast staat idd los en steunt op het dek. In tegenstelling tot mijn beide Gothjes zeil ik met de mast rechtop/bijna voorover. We zeilen met de 3 bootjes wekelijks en heb alle trims wel geprobeerd. Alleen de vin verplaatsing werkt wezenlijk. En het kan toch niet zo zijn dat dit bootje alleen goed in balans is als ik alle power uit het grootzeil haal! Vandaar dat ik ?? zet bij de ratio. En die lijkt idd hoog. En aangezien ik alle facetten van de bouw probeer onder de knie te krijgen en de snit van een tuigje al redelijk lijkt te lukken is de tijd blijkbaar aangebroken om ook te gaan ontwerpen
Ha Wim, Nog niet. Ik wilde eerst kijken wat de oorzaak is en een oplossing zoeken. Als beginneling in RC ga ik Frank niet ongefundeerd vertellen dat zijn ontwerp niet deugt. De ervaring met mijn Gothjes is buitengewoon positief, dus waarom zou dit ontwerp zo beroerd zeilen. Ik heb overigens in de bouwfase contact met Frank gehad en zou mijn (positieve) ervaring nog doorgeven....
Zelf nog geen ervaring met een swingrig maar toen ik de foto zag ging mn "timmermans" oog wel jeuken en volgens mij viel Phielp het zelfde op je mast staat te ver naar achteren gekanteld en niet haaks op de waterlijn Zie aangepaste foto Denk dat het tuigje dan ook mooier roteert