Zeilschip Goleta Franca

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door zeiljan, 10 nov 2020.

  1. zeiljan

    zeiljan

    Lid geworden:
    10 feb 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Beste lezer en modelbouwer,

    Enige tijd geleden kwam ik in het bezit van twee bouwdozen van het zelfde schip 'Goleta Franca'. Dit is een 2-mast zeilschip. Nu wil ik van dit schip een 3-master maken. De spanten moeten uitgebreid en aangepast worden. Hoe kan ik dit het beste doen? Met Delftship? Hoe krijg ik de spanten of lijnenplan daarin? Of met de hand tekenen?
    Alle raad en elk advies is welkom.

    mvg,

    Jan D.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Jan, ik weet niet hoeveel ervaring je hebt in het bouwen van houten zeil schepen.
    Persoonlijk zou ik me gewoon bij het plan houden.
    Rompvormen zijn sterk afhankelijk van jaartal en land waar het schip gebouwd werd.
    Wil je echt een 3 master bouwen zoek dan een bestaand schip waarvan ook plans te bemachtigen zijn.

    alvast succes.
     
  3. zeiljan

    zeiljan

    Lid geworden:
    10 feb 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Marc, dank voor je bericht.
    Het is niet mijn eerste boot. Ik zie het als een uitdaging om af te wijken van het originele bouwplan. Gewoon omdat ik van dit schip twee bouwpakketten heb. Het probleem zit hem in het spantenraam. Het schip wordt iets langer en iets breder. Dit uitdokteren van de nieuwe spantmaten dacht ik simpeler te kunnen doen op een digitale manier. Vandaar mijn vraag om iets meer info hierover. Anders wordt het uittekenen op karton, uitsnijden en proberen totdat er goede romp te voorschijn komt.

    Jan D.
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Hallo Jan D.
    Bijna 8 jaar geleden had ik een gelijksoortig probleem.
    Door de stoominstallatie moest de romp, van mijn stoomsleepboot Dockyard V, 5% groter worden.
    Dus ook de spanten met 5% vergroot.
    Ik heb toen op de scanner het originele spantenplan gekopieerd op 105% en afgedrukt.
    Vervolgens opgeplakt en uitgezaagd.
    Voor de zekerheid ook met "leidlatten" dunne latjes, gecontroleerd of de vorm van de romp mooi liep.
    Succes, Henk
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het probleem zit niet alleen in de rompvorm, maar ook in de balans tussen zeilen en romp. Alles zal met elkaar moeten passen. In die zin dat masten en zeilen op de goede plek zitten. Dat is niet zomaar op te lossen met een ander spantenplan. Mijn advies is net als van Marc. Niet aan beginnen! Gr. Klaas.
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Sommige modelbouwers zijn:
    Nederlands: eigenwijs, tegen alle stromen in.
    Duits: Eigensinnig.
    Engels: strong headed.
    Indien ik de adviezen had gevolgd, dan had ik de Dockyard nooit kunnen bouwen.
    Het leuke is, dat modelbouwers hun eigen weg zoeken om een mooi resultaat te bereiken.
    Het leukste is om buiten de bekende paden te treden.
    Daarom: leve de inventieve modelbouw!.
     
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Daar kan ik je wel in volgen Henk, ik zou ook de helft van mijn schepen niet hebben als ik niet af en toe eens afwijk van het normale.
    Maar ik denk dat het voor Jan makkelijker en beter om een plan te zoeken van een 3 master schip en dan vanaf daar te werken ipv alles aan te passen.
    Natuurlijk kan hij dan het hout en alle andere zaken uit de 2 kits wel gebruiken maar heeft hij tenminste een spanten plan dat correct is in verhouding.
     

Deel Deze Pagina