Zeilschip in elkaar zetten.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marijke, 4 apr 2021.

  1. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Even een nieuw bouwverslag. Hier meld ik de vordering van wat ik aan het doen ben.
     
  2. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.436
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ben r*tebenieuwd, Marijke.
    Laat maar komen die foto's.:thumbsup:
     
    Marijke vindt dit leuk.
  3. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    image.jpg image.jpg Dussss ben ik een enorrrme zeilboot aan het beplanken, die definitief te water gaat. Een meter lang, dertig cm breed, ruim een meter aan mast. Het beplanken gaat op een alternatieve manier, elk plankje zit er zonder spanning op. Dus hier en daar een beetje vreemd. Ik ben ruim halverwege, er mag ruim een halve vierkante meter plank op. De askoker die erbij hoort is al vervangen door een iets langere zodat ik er een vetnippel op kan solderen. Ik ga ron krikke vragen een aandrijfpakket voor te stellen, ik heb begrepen dat je voor zeven kilo schip en een vierkante meter zeiloppervlakte niet wegkomt met een standaard motor. Bovendien is de zeilservo een ingewikkelde omdat je twee zeilen bedient met dat ding. Als nieuwtje kan ik nog melden dat ik glasvezeldoek besteld heb met polyestertweekomponent om een gladde, waterdichte buitenkant te maken. Gepikt van een andere zeilschipbouwer. Als ik m helemaal dicht heb komen de volgende fotoos.
     
    Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  4. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    C02CA8CE-AA2A-43E9-A194-DFC44B223E46.jpeg Zo dus.
     
  5. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.436
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ik heb wel slechter beplankte rompen gezien hoor.
    Komt vast goed.

    Veel bouwplezier.
     
    Marijke vindt dit leuk.
  6. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    1D8F2BBC-A355-4008-BC83-80809D8F6EB7.jpeg Kiek now us... een meter beplankplezier...
    1D8F2BBC-A355-4008-BC83-80809D8F6EB7.jpeg
     
  7. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Oh en nog even dit, aan de voor en achterkant komen nog sierhouten om de boeg en de achtersteven netjes af te dekken over de beplanking... image.jpg
     
    Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  8. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    image.jpg Wauw, langere askoker gevonden, pijpje erop gesoldeerd, gat erin geboord, netjes uitgevijld, askoker geplaatst, ik kan er van bovenaf bij. Ik heb verrektes zin om de askoker met watervaste lijm erin te lijmen. Gaat het hout ook niet meer rotten. Tevens is hier goed zichtbaar hoe netjes mijn latwerk aansluit...:banana:(op de spanten...)
     
    ISOLA2 en Jaap Smith vinden dit leuk.
  9. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    18A6E2E9-E19F-4176-855A-D50F5921CC25.jpeg Wat hebben wij een drukbevaren voorraam...
     
    ISOLA2, Jaap Smith en Herby63 vinden dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nu voor de volgende een groter raam en een bredere vensterbank zeker? Gr. Klaas.
     
    ISOLA2, Marijke en Herby63 vinden dit leuk.
  11. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    En een hoger plafon!
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je bent grensverleggend bezig daar. Succes verder! Gr. Klaas.
     
    Marijke vindt dit leuk.
  13. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    983FE1C4-6FDF-4E9D-8C1B-8EB8D721D473.jpeg Even een visje gesoldeerd. En er komen nog meer details op, maaarrrr mijn gas was op. Ik was het houtlijmen even zat. Overigens schiet het op, bijna dichtgeplankt.....
     
    Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kun je je vissersschepen aan het werk zetten. Kijk maar uit dat de concurrentie elkaar niet in de haren vliegt. Goede vangst! Gr. Klaas.
     
    Marijke vindt dit leuk.
  15. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Hoofddorp
    Als ik dit zo zie ben je een echte crea Bea.:D
    Boten en koperslagerswerk, solderen en weet ik al niet meer.
    Leuk om te zien dat je van afwisseling houdt.

    Grt John
     
    Marijke vindt dit leuk.
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Mooi! Een houten Colin Archer.

    Ik weet dat het origineel een motor heeft, maar deze boten zeilen heel goed en in een model kun je heel goed zonder motor, tenzij je ook op dagen zonder wind wilt kunnen varen...

    Persoonlijk neem ik dan m'n sleper of M.A.S., maar het komt zelden voor dat er helemaal heen wind meer is, ik heb m'n zeilboten altijd weer onder zeil aan de kant gekregen.

    Komt er een ballastkiel onder? Zo lijkt het wel.
    Betere zeileigenschappen heb je met een kielkast in de boot en een kielvin waar de ballast(bulb) aan hangt, méér oprichtend moment met dezelfde hoeveelheid ballast die haal je er voor in de vensterbank vanaf.

    Groeten, Jan.
     
  17. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Het origineel kreeg pas later een motor. Er zit een zeilenservo op, je kan dan zonder motor de zeilen bedienen. Handig. Echter ik kan niet zeilen dus de motor kan dan een uitkomst zijn...... en ja, er komt zes kilo lood in als je gaat zeilen.....
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Marijke,

    Niet kunnen zeilen is een kwestie van maximaal een uurtje voor je het principe doorhebt en de boot kunt laten bewegen in de richting die jij wilt.
    Een motor in een zeilboot is een 'Flautenschieber'; staat er voldoende wind om te kunnen zeilen, dan is de motor meestal niet in staat om tegen de kracht van de zeilen aan te kunnen en zul je alsnog op lagerwal verdagen...

    Een schaalmodel met 6 Kg ballast zal niet omvallen als het stevig waait, maar omdat water zich niet laat verschalen, zal een model met een hulpkiel (fin met bulb) altijd beter zeilen, meer hoogte kunnen lopen, dan wanneer er geen hulpkiel wordt gebruikt.
    Zonder voorwaartse snelheid (wanneer je het spelletje 'zeilen' nog niet goed beheerst) zal je boot dwars worden weggezet, een hulpkiel helpt hier ongemeen.

    Groeten, Jan.
     
    Zeiler, Marijke en MarcT vinden dit leuk.
  19. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Goed idee, ik heb wel met motorjacht gevaren, in loosdrecht, dus ken van zeilboten denk ik wat je bedoelt. Ga eens snuffelen online....
     
  20. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Hij ligt bijna dicht, nog 3 a vier latjes, dan schuren splinteren en plamuren... 70291885-B3C9-4835-BCAF-59E3EA22737A.jpeg 0DCE1193-09A6-42C0-ABB0-841152E21C05.jpeg
     
    Jaap Smith en pompebled vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina