Zeilschip in elkaar zetten.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marijke, 4 apr 2021.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt Marijke, Kijkt een stuk prettiger! Als je nog meer blokken in gaat scheren, probeer dat dan net andersom te doen. Zijn natuurlijk nepblokken, maar in het echt loopt de lijn over de schijf in het blok. En dan zit het blok net andersom. Is maar een detail, maar toont gelijk anders. Gr. Klaas.
     
  2. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Euh, op zijn kop? Ik zal eens kijken bij de antiekelingen.... alles zit nog los, dus dat kan prima.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hier een schetsje om het beter uit te leggen. Gr. Klaas.
    20210525_164437.jpg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  4. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Fijn, maar, teleurstelling alom, ze zijn leeg! Hol.... hoe ik dat ga oplossen, ik denk met een paar houten schijfjes die ik nog heb liggen..... image.jpg
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Op zo'n fiets! Daar doe je niet veel aan. Zit er niets bij om de blokken compleet te maken? Zet je er schijven in dan moet er ook nog plaats blijven voor de lijn. Een gat erin boren met daarin een stukje pijp? Is wel een precies werkje. In de onderdelenlijst zie ik F374, 375 en 376 als messing schijfjes. Enig idee waar die voor zijn? Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2021
  6. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Nou klaas, dat weet ik niet precies.... ik ga kijken....
     
  7. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    image.jpg Gevonden! Ik ga de blokken overmaken... de zeilen zijn al overgedaan
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Excuses dat ik je extra werk bezorg. Jammer dat BB geen duidelijker bouwbeschrijving geeft met wat tekst. Nu zijn het net zoekplaatjes. Gelukkig is het in dit geval uit de tekening(en) en onderdelenlijst te halen. Eigenlijk zou je aan de hand daarvan notities moeten maken wat waar hoort. Gr. Klaas.
     
  9. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Ja, grappig, ik heb ze allemaal geteld, bij de schijven stond gewoon schijven. En niet waar ze voor waren. Ze liggen in een bakje. Nooooooit meer aan gedacht.... extra werk? Nou, dat valt wel mee. Ik wil gewoon dat het goed voor elkaar is. Heel wat anders als de rotterdam...:rolleyes:
     
  10. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Alle ringetjes voor de blokken dichtgesoldeerd. Anders valt de hele boel uit elkaar als je varen gaat. C6A9CEE9-8A15-4EF5-A323-B880EC27E9B2.jpeg 9B4F8E21-78BD-4C56-8F96-AB8D418AE799.jpeg 870251B6-C27F-4610-9B84-82BE00A340BB.jpeg 30CB9731-9020-4AD0-A666-ECB08682C712.jpeg
     
  11. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    CD7C360F-39DA-4AD4-AAEA-489EC1F96179.jpeg Dat is andere koek als speculaas... nog 31 te gaan:D
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.035
    Locatie:
    Brugge
    Ziet er heel netjes uit, maar het koord moet door het blok aan de kant waar de ring zit, en zoals de foto nu laat uitschijnen, ga je daar maar moeilijk nog een touwtje door krijgen.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een precies werkje schreef ik al. Dus Marijke, rustig aan en even testen bij de eerste(n). Probeer de ringetjes waar nodig nog een beetje van het teveel aan tin te ontdoen. En spoel ze na het solderen met S-39 af met kokend water. S-39 is bocht en vreet op termijn de boel aan. Beter is soldeer met harskern te gebruiken. Werkstuk goed warm maken en dan een ietsiebietsie tin. Kun je alvast een beetje oefenen voor het elektrische werk. En daarbij absoluut geen S-39 gebruiken! Gr. Klaas.
     
  14. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Klopt klaas. Ik heb ze met kokend zeepwater netjes schoon gekregen. Over het koord: al gepast, gaat er netjes door. Ik heb twee hele kleintjes, maar daar hebben ze dun koord voor bijgedaan. Echter, ik heb nog snoekdraad liggen, dun en zeeer sterk. Dat ga ik daarvoor gebruiken. Tijd nemen? Ik heb er nu twee gedaan, dus dat komt goed. Harskerntin heb ik ook, printplaatdraad.... dus de stuur en winchapparatuur zal ook wel in orde komen...
     
  15. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Ik had al gezien dat het erg smal is daar, vandaar even gepast, en.... het past!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    4FDA1360-3F90-4D84-A6CD-2C74D9173EEB.jpeg Zie je wel? Past!
     
    Jaap Smith, Marc w en Herby63 vinden dit leuk.
  17. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Een fijn voorraadje visdraad gekregen van sint nico klaas..... 5141F6D7-C1EF-4D43-935D-D82BD5704076.jpeg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marijke, Die dikkere draad rechts op de foto is volgens mij ideaal spul voor op de zeilwinch. Is gevlochten en heeft min of meer een vierkant profiel. Misschien dat het blauwige en witte dyneema wat dun is om de blokken mee in te scheren en glijdt het tussen wang en schijf. Maar dan lukt het wel met het witte bezetgaren of het zwarte dyneema. Hoor het wel als je te kort komt. Er is nog voorraad van de twee linkse bosjes. En succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2021
    Gerrit-Jan, Marijke en Herby63 vinden dit leuk.
  19. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Och klaas ik ben er blij mee! Ik dacht al, dat dyneema is wat dun.... maar, zoals je weet, aan boord kun je altijd wel een eindje touw gebruiken. Ik moet de blokken vastzetten, en dan is dat dyneema heeel handig.
     
  20. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    DADECF55-84D0-4C75-BAEB-20FB7180DD92.jpeg Ik heb geeeen idee waar ik dit touw aan moet vastmaken. Die blokken, dat snap ik. Maar dan. Wat doet het touw? Gaat aan de zeilwinch, snap ik ook. Zet je het zeil mee strak, begrijp ik ook. Maar aan welk deel van dit schip maak ik het vast? Enne, een lijn heeft twee kanten. Waaraan zet ik de andere kant vast? Jammer dat de werktekening totaal nergens op slaat...
     

Deel Deze Pagina