Zeilschip in elkaar zetten.

323DE5F1-7E20-4D9A-A5D8-D19776474EF1.jpeg
90243F56-6605-4B98-B1CF-8BF780510EA3.jpeg
9A14B61C-7AFA-4C91-9EE5-0CC902B8BD0D.jpeg
CFE5AAE1-B137-4061-8929-AE24A3360365.jpeg
9DC75837-AE45-4D60-A936-DAAD8F26C672.jpeg
Zo dan, in de zon.

Maar.... op mijn bouwtekening ontbreekt het aan instructies welke winch waaraan moet bevestigd worden. Gaten in het dek, snap ik. Touwtjes erdoor, prima. Maar op welk punt aan welk zeil, geeeen idee.
Hallo Marijke,

Waar je de schoot bevestigt aan de giek, hangt af van hoeveel schootlengte je zeilverstelservo/winch kan halen en vieren; de maximale lengte bepaalt waar de schoot bevestigd wordt, zodat je giek zo ver mogelijk buitenboord kan draaien, meestal zijn de stagen de beperkende factor.
Als je de schoot maximaal ingehaald heb, moet de giek nét links of rechts van de hartlijn staan, want pal in het midden is de werking van het zeil minimaal.

Als je meerdere zeilen op één winch hebt, is het ook nog zaak om de aangrijpingspunten zó te kiezen dat alle zeilen even ver gevierd en aangehaald kunnen worden, anders zal er altijd iets staan te klapperen...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Marijke.
Ik geef het op, je blijft een schip aangeven als "hij", mannelijk.
Ergens kan ik met je meegaan.
Je bent nu bezig met de masten: https://www.modelbouwforum.nl/threads/zeilschip-in-elkaar-zetten.276960/page-4#post-4160563
lees wat hierop zit: Woordenlijst: kij (debinnenvaart.nl)
Voor een zeilschip misschien toepasbaar, iets moet de boventoon voeren.
Groet, Henk, die door zijn vader, machinist op de grote vaart, erin geramd kreeg, dat een schip vrouwelijk is.
Zijn opmerking: de k***** hangen in de mast.

Laatst bewerkt:
Zolang die kl***** maar niet voor het blok zitten gaat het wel in de zeilvaart. Heb wel eens de mast moeten strijken omdat er een lijntje uit mijn vingers glipte en het blok van de grootzeilval bovenin de mast strandde. Gr. Klaas.

Heren, een kloetijzer lijkt op een schoorklauw, denk daar aan.... en een kloot, das hier een gewoon ding, daar schieten wij achterhoekers mee, een kloot is een verzwaarde bal. Wie het minst aantal malen gooit over een vooraf bepaald parcours, wint. Denk er aan, bladhark mee, want als de kloot in de sloot schiet, moet je m wel eruit kunnen halen.

en dan nu, in plaats van woordenschat en grammatica weer gewoon modelbouw? Anders na de pauze rekenen....:banana:

Als zeeman in hart en nieren, nou vooruit:ex-zeeman, kan ik bevestigen dat een schip vrouwelijk is.

Besteed liefde, onderhoud en geld aan haar en stuur haar op momenten dat het nodig is een beetje bij.
Maar laat haar wel zelf de beste route bepalen.
Wees trouw aan haar en bedonder haar nimmer.
Dan zal ze jouw metgezel zijn.
Je door weer en wind helpen, je verzorgen en zorgen dat je reis goed verloopt en je samen de veilige haven bereikt.

Verwaarloos haar, onderhoud haar niet, begeleid haar niet, beknot haar en vertrouw niet op haar en je zult een reis hebben vol tegenspoed, met aan het eind een haven die niet je bestemming was.

Verwaarloos haar, onderhoud haar niet, begeleid haar niet, beknot haar en vertrouw niet op haar en je zult een reis hebben vol tegenspoed, met aan het eind een haven die niet je bestemming was.
mijn lijf is het schip, en ik ben de kapitein.... dus ik kan zeggen: klopt helemaal!

Even voor de duidelijkheid, dit schip gaat mogelijk zeilen, als ik er zeker van ben dat ik het juiste touwtje in het juiste openingetje bevestigd heb. Na bestudering op youtube van diverse zeilende zeilbootjes wordt mij niet duidelijk hoe het nu precies zit. De nuttigheid van een ballastzwaard ( zeg ik het goed pompebled...) is mij duidelijk. Ik maak er een aan die, voor in de broodnodige vensterbank, verwijderd kan worden. Dit alles enkel als ik dus weet hoe het zit met die zeilwinch.... dat de giek bestuurd moet worden lijkt mij duidelijk, en of ik het bij enkel het grootzeil kan laten weet ik niet. Ik heb echt even goed advies nodig, en of een schip, dat volgens van dale onzijdig is trouwens, nu wel of niet vrouwelijk zou zijn vind ik even onbelangrijk.
C003935E-32FE-499A-9582-16B0F6DD2466.jpeg

In het woordenboek staat ook dat "Man" mannelijk is.
Nou, ik ken mannen, dat zijn net ouwe wijven.:D

Geloof mij nou maar, wat het woordenboek ook zegt: taalkundig mag een schip onzijdig zijn, in werkelijkheid zijn schepen vrouwelijk!

In het woordenboek staat ook dat "Man" mannelijk is.
Nou, ik ken mannen, dat zijn net ouwe wijven.:D

Geloof mij nou maar, wat het woordenboek ook zegt: taalkundig mag een schip onzijdig zijn, in werkelijkheid zijn schepen vrouwelijk!
Hehe.... eindelijk. Dat bedoelde ik dus.... welnu, ZIJ gaat varen, zeilen dus. En ik hept hulp nodig met de touwtjes.....:bier:

Bekijk bijlage 436228 Volgens mij moet dit zeil op dit punt aan beide winches, om het heen en weer te halen.
Hallo Marijke,

Als je het nog nooit werkend heb gezien, dan begrijp ik de verwarring volledig.
Voor één of meerdere zeilen die dezelfde beweging moeten maken, in jouw geval het grootzeil en de bezaan, heb je bij gebruik van een rondlopende snaar in de romp, maar één winch nodig.
Gary legt hier uit hoe hij dat doet:
Zoals je ziet gebruikt hij wel een dubbele schoot per giek, dit is omdat het zeil dichtgehaald dan automatisch een kleine hoek met de hartlijn maakt.
Dit hoeft dus niet, je kunt ook volstaan met één lijn, die in het midden van de boot onderdeks verdwijnt naar de rondlopende snaar.

De plaats waar op de tekening de grootschoot aan de giek bevestigd is, is op schaal, ik heb je al uitgelegd, dat dit bij een zeilend model afhankelijk is van de beschikbare lengte. die de lier kan vieren en binnenhalen.
Het is dus geen uitgemaakte zaak, dat het bevestigingspunt het uiteinde van de giek moet zijn.

Als ik klaar ben met mijn schilderwerk aan het huis (voor vandaag) zal ik een paar foto's maken en plaatsen van hoe het op mijn boten gedaan is, ter leering ende vermaeck.

Het is dat Aalten niet naast de deur is, anders kwam ik eens langs met de hele handel om het aanschouwelijk uit te leggen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Hallo Marijke,

Hier de foto's van de schootvoering op mijn Seawind; ik gebruik één winch, die beide zeilen tegelijk bedient, vandaar dat de lijn naar het grootzeil aan de lijn naar de fok is vastgeknoopt.
Dit is de constructie die onderdeks zit, omdat mijn luik aan de kleine kant is, moest het een vrij complexe constructie worden, iets waar jij geen last van hebt, zolang het dek nog niet op de romp vast zit. Op de foto is de lijn die naar de zeilen gaat nog niet aangebracht:
Schootvoering 04.jpg

Vanuit een andere hoek:
Schootvoering 05.jpg

De lijn naar de zeilen komt op het achterdek naar buiten en wordt met een omkeerblok naar voren geleid:
Schootvoering 02.jpg

De hele handel ingebouwd ziet er zo uit:
Schootvoering 01.jpg

Hier zie je waar de schoot voor het grootzeil aangrijpt:
Schootvoering 03.jpg

Omdat ik beide zeilen met één lijn bedien, is de afstand van het draaipunt van het grootzeil en dat van de fok, tot het punt waar de schoot aangrijpt, hetzelfde, zodat beide zeilen even ver gevierd en dichtgehaald worden.

Groeten, Jan.

Wauw pompebled, kijk, daar heb je wat aan.... ik ga bestuderen waar alles zit (komt) en even kijken waar ik de dan benodigde dingen kan bestellen. Batterijhouders heb ik liggen! ( .....) ik heb inmiddels stevig polyprop draad, bergklimtouw van de dunste soort....

Er is mij heeel veel duidelijk geworden, eindelijk snap ik hoe het moet. De zeilservo heeft een snaar die via twee rollen rondloopt en waaraan twee lussen zitten, waaraan dan weer de lijnen lopen die aan de aangrijppunten komen. Dat ik twee zeilservo’s heb, een voor t grootzeil en een voor de overige zeilen, prima. Nu is het alleen zaak om aan de spullen te komen, te zien hoe lang de lijnen moeten zijn en waar alles precies komt. Tot die tijd even masten bouwen, bomen lakken, enz enz....

Batterijhouders heb ik liggen!
Hallo Marijke,

Batterijhouders zijn een bron van storing en zijn voor speelgoed, niet voor een zeilend model!

Gebruik een accupakket, géén losse batterijen.
Afhankelijk van hoeveel je wilt gaan zeilen zou ik óf een NiMH pakket nemen, of een Lipo, met een BEC om het Voltage te hebben (6V) waar je ontvanger, en servo's zich het prettigst bij voelen...

Om je een indruk te geven van hoelang iets meegaat, in de Seawind zit een 6,6V LiFepo ontvanger pakket, waar ik dagen (letterlijk!) achtereen mee kan zeilen (motorverbruik is een ander verhaal):
https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-nano-tech-1700mah-2s1p-20-40c-lifepo4-receiver-
pack.html
Ik heb deze batterij gekozen omdat ik vast zit aan de maten van het batterijcompartiment van deze boot.
In mijn andere zeilboot ligt een 2S Lipo van 4000mAh (met een BEC), die laad ik, bij dagelijks twee uur zeilen hooguit één keer in de 14 dagen op...
Zoiets bijvoorbeeld:
https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-battery-4000mah-2s-30c-lipo-pack-xt-60.html.
Met 4000mAh kun je ook nog eens een paar uur op de motor rondtuffen als er geen wind is.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Ik heb eens zitten turen, er is erg weinig ruimte voor omkeerblokken. Ik moet eerst maar eens kijken hoeveel ruimte ik nodig heb. De masten vorderen, de bomen ook, eerst blanke lak er op, dan de touwtjes.

Back