Zeilschip in elkaar zetten.

9A767775-0674-4E28-9199-25E6898640EB.jpeg
72787471-1273-4DFF-8B7F-1590AC50BF18.jpeg
Ze hebben de kok horen roepen maar hebben overduidelijk geen benul van waar de lepel hangt...

62C113E8-DF37-4FEC-B39D-FB479A285797.jpeg
Tis dat nou weer voor troep...:mad: is voor om de grote mast om het grootzeil vast te houden. Compleet versplinterd bij het v o o r z i c h t i g lossnijden. Rommull.dk ik ga maar even messing of stalen ringen scoren...

Zou ze van alu maken Marijke. Liggen er niet een paar van die (kunststof) ringen in de knopendoos? Vroeger hingen we daarmee gordijntjes aan een roede. Dat Billingboat-hout is allemaal waaibomen-hout. Mag allemaal niets kosten natuurlijk. Maar gelukkig zijn er wel alternatieven. Succes ermee! Gr. Klaas.

Zou ze van alu maken Marijke. Liggen er niet een paar van die (kunststof) ringen in de knopendoos? Vroeger hingen we daarmee gordijntjes aan een roede. Dat Billingboat-hout is allemaal waaibomen-hout. Mag allemaal niets kosten natuurlijk. Maar gelukkig zijn er wel alternatieven. Succes ermee! Gr. Klaas.
Die had ik wel maar waren bros geworden. Hadden we van die ruitjesstof mee hangen... heb sleutelringen gehaald....

Hallo Marijke,

Hoe lang is de giek (boom) van het grootzeil?

Dan kan ik hier wat gaan berekenen en uitmeten.

Groeten, Jan.

Die sleutelringen zullen wel niet bros worden Marijke! Wel in de gaten houden of het gaat roesten en geen vlekken in je zeilen maakt. Gr. Klaas.

Eerst even de foto gedraaid.
9C84BF53-9FA7-4773-A2B4-180A9A8BC305.jpeg

Klaas schrijft over het roesten van de sleutelringen, met gevaar van vlekken.
Ook blanke lak is geen garantie tegen het roesten.
Ik ben geen zeilmaker, maar ik neem aan, dat je in het zeil z.g. eye-leds, zeiloog, juiste benaming zeilkous aanbrengt.
Zie : Woordenlijst: zei (debinnenvaart.nl)
In het klein heten deze "hol nieten".
Maar hier moet je in een Pipoos winkel niet omvragen, want dan wordt je aangekeken of je van een andere wereld komt, vandaar eye-led.
Terugkomend op de mastringen, waarom maak je deze niet van koper?
Als je een stukje schakeldraad 1,5mm2, kleur zwart, neemt, de mantel verwijder, dan kun je op een stukje rond de mooiste ringen maken.
Eerst als een soort van veer oprollen
SAM_2648.JPG

en dan doorknippen.
SAM_2650.JPG

Het getoonde materiaal is het harde zilversoldeer, vandaar in de drieklauw.
Daarom heb ik voorgesteld om uit schakeldraad 1,5mm2 de koperkern te gebruiken.
Even dicht solderen en je hebt mastringen, die niet oxideren en samen met de zeilkousen geen vlekken maken in het zeildoek.
Groet, Henk.

Laatst bewerkt:
De ringen om de mast ken ik als mastringen. Zullen ook wel andere namen voor zijn. Rakbanden hebben een soortgelijke functie, maar daar zitten dan kralen of (mast)kloten aan. Gr. Klaas.

Ja, die methode van opwinden ken ik, henk, bij gebrek aan myford doe ik t met de accuschroefindraaiinstallatie.... maar, gelukkig voor mij zitten er netjes ringetjes van koper in de fittingenset. Waar die moeten, geen idee, zo te zien niet in de zeilen. Even plaatje van billings geleend....
CDCEFC11-EAEE-4A53-97C2-07041517B329.jpeg

Bijlagen

• D5A2D34E-00BD-47FD-A751-7D9E0615E548.png
    D5A2D34E-00BD-47FD-A751-7D9E0615E548.png
    2,1 MB · Weergaven: 115
De ringen om de mast ken ik als mastringen. Zullen ook wel andere namen voor zijn. Rakbanden hebben een soortgelijke functie, maar daar zitten dan kralen of (mast)kloten aan. Gr. Klaas.
De mastkloten heb ik om de twee bomen die omhoog en omlaag gaan voor de bovenste twee zeilen. De benedenste zeilen hebben ringen.

Waar die moeten, geen idee, zo te zien niet in de zeilen. Even plaatje van billings geleend....
Dit zijn de aansluitingen voor de "reef lijnen" . zie : Woordenlijst: r (debinnenvaart.nl)
Hiermee kun je het zeiloppervlak verkleinen, denk aan sterke wind, door verkleinen van het zeiloppervlak wordt de kracht door de wind op de masten verkleind.
Heeft niets te maken met mijn opmerking over mijn opmerking over de zeilkousen.
Deze zitten in het lijk van het zeil.
Woordenlijst: lep (debinnenvaart.nl)
Vandaar het oude gezegde; "uit zijn lijken waaien".
Leuk stoom versus zeil.
Groet, Henk.

Laatst bewerkt:
38 cm jan....
Voor de functionaliteit, als je met een zeilwinch en een rondlopende snaar werkt, zou de schoot tussen de beide kajuiten(?) in het midden van de boot uit de romp kunnen komen en halverwege de giek aangeslagen worden (op 19 cm van het draaipunt).
Om de giek tegen de verstaging aan te laten komen hoef je dan maar 28 cm schootlengte te bewegen, da's met een rondlopende snaar een eitje.

Met een big scale servo redt je dat ook, maar dan moet er een extra blok op het uiteinde van de arm op de servo, zodat je de dubbele schootlengte kunt halen/vieren.

Op mijn 1M zeilboot met een big scale servo met een arm van 10 cm, met een blok op het eind haal ik 27 cm schoot heen en weer, waarbij de giek 47 cm lang is en de schoot aangrijpt op 24 cm van het draaipunt. Ook hier is dat voldoende om het zeil uit te vieren en in te halen.

Laat me maar weten of je hier foto's van wilt hebben.

Groeten, Jan.

Voor de functionaliteit, als je met een zeilwinch en een rondlopende snaar werkt, zou de schoot tussen de beide kajuiten(?) in het midden van de boot uit de romp kunnen komen en halverwege de giek aangeslagen worden (op 19 cm van het draaipunt).
Om de giek tegen de verstaging aan te laten komen hoef je dan maar 28 cm schootlengte te bewegen, da's met een rondlopende snaar een eitje.

Met een big scale servo redt je dat ook, maar dan moet er een extra blok op het uiteinde van de arm op de servo, zodat je de dubbele schootlengte kunt halen/vieren.

Op mijn 1M zeilboot met een big scale servo met een arm van 10 cm, met een blok op het eind haal ik 27 cm schoot heen en weer, waarbij de giek 47 cm lang is en de schoot aangrijpt op 24 cm van het draaipunt. Ook hier is dat voldoende om het zeil uit te vieren en in te halen.

Laat me maar weten of je hier foto's van wilt hebben.

Groeten, Jan.
heel duidelijk, Jan, dat midden geven ze ook aan, en een grotere trommel op de winch, tuurlijk! Nooit bedacht, maar ik ben dan ook nieuw hier. Ik ga kijken of ik het zonder foto bedacht krijg en experimenteren met wat rolletjes en snaar. Ik ga een dezer dagen de sierzeilen naaien dan kan ik het geheel droog testen. Wanten zitten er op, bomen zijn af.

En een grotere trommel op de winch, tuurlijk! Nooit bedacht, maar ik ben dan ook nieuw hier.
Bij gebruik van een winch, die meerdere omwentelingen maakt, heeft het weinig zin om een grotere trommel te nemen; je vergroot alleen de snelheid waarmee de rondlopende snaar in de rondte kachelt en reduceert het koppel van de winch (wat écht niet de bedoeling is).

Met de verhoogde snelheid zullen je zeilen worden aangehaald en gevierd, alsof er een ploeg touwtrekkers aan de schoot staat te sjorren, als je het over het om zeep helpen van het schaaleffect hebt...

Bekijk de video's van Gary nog maar eens, dát systeem moet je gebruiken voor de overlappende fokken.
Voor het grootzeil en de bezaan kun je kiezen tussen een winch met rondlopende snaar, of een dikke big scale servo met een arm.

De foto van de binnenzijde van m'n Voyager is een beetje een zoekplaatje; centraal de big scale servo met een dubbel uitgevoerde arm, linksboven zit de fokkeschoot, die rechtstreeks naar de fok loopt (in jouw geval zou dit de bezaan kunnen zijn), rechtsonder zit het omloop blok voor de grootschoot, die zit in de romp vast aan één van de servobevestigingsboutjes en loopt via het blok naar de giek.

Op de foto zie je de lijn overboord verdwijnen, dat komt omdat de dekdoorvoer in het luik zit dat de romp afdicht en dat luik hangt over stuurboord aan de zijkant.

Groeten, Jan.

Naaimachine was definitief overleden, maar even wachten op de nieuwe. Mijn garen luste veskrikkelijk en hij naaide voor geen meter meer. Alles uitgehaald, showzeilen moeten wel netjes natuurlijk.

Hallo Marijke,

Afhankelijk van het merk kun je de meeste naaimachines wel (laten) reviseren, hoewel dat, als er veel tijd in gaat zitten en je het laat doen, wel prijzig kan worden...

Ik heb voor de hobby, vliegers naaien en zeilen en zo nu en dan wat verstelwerk, een gebruikte Borletti naaimachine aangeschaft en de overbrenging tussen motor en hoofdas twee keer zo groot gemaakt met een grotere poelie aan de machine zijde.
De snelheid waarmee het materiaal er onderdoor gaat is gehalveerd, maar met een sterke jeans naald erin, kom ik door materiaal heen waar de gemiddelde naaimachine zich in verslikt, reuze handig als je dikke lagen spinaker met dubbelzijdige tape wilt vaststikken.

Groeten, Jan.

Back