Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Die had ik wel maar waren bros geworden. Hadden we van die ruitjesstof mee hangen... heb sleutelringen gehaald....Zou ze van alu maken Marijke. Liggen er niet een paar van die (kunststof) ringen in de knopendoos? Vroeger hingen we daarmee gordijntjes aan een roede. Dat Billingboat-hout is allemaal waaibomen-hout. Mag allemaal niets kosten natuurlijk. Maar gelukkig zijn er wel alternatieven. Succes ermee! Gr. Klaas.
38 cm jan....Hallo Marijke,
Hoe lang is de giek (boom) van het grootzeil?
Dan kan ik hier wat gaan berekenen en uitmeten.
Groeten, Jan.
Yo Klaas, ik smeer er blanke lak over als ik de masten doe.... (voorzichtig...)Die sleutelringen zullen wel niet bros worden Marijke! Wel in de gaten houden of het gaat roesten en geen vlekken in je zeilen maakt. Gr. Klaas.
De mastkloten heb ik om de twee bomen die omhoog en omlaag gaan voor de bovenste twee zeilen. De benedenste zeilen hebben ringen.De ringen om de mast ken ik als mastringen. Zullen ook wel andere namen voor zijn. Rakbanden hebben een soortgelijke functie, maar daar zitten dan kralen of (mast)kloten aan. Gr. Klaas.
Dit zijn de aansluitingen voor de "reef lijnen" . zie : Woordenlijst: r (debinnenvaart.nl)Waar die moeten, geen idee, zo te zien niet in de zeilen. Even plaatje van billings geleend....
Voor de functionaliteit, als je met een zeilwinch en een rondlopende snaar werkt, zou de schoot tussen de beide kajuiten(?) in het midden van de boot uit de romp kunnen komen en halverwege de giek aangeslagen worden (op 19 cm van het draaipunt).38 cm jan....
heel duidelijk, Jan, dat midden geven ze ook aan, en een grotere trommel op de winch, tuurlijk! Nooit bedacht, maar ik ben dan ook nieuw hier. Ik ga kijken of ik het zonder foto bedacht krijg en experimenteren met wat rolletjes en snaar. Ik ga een dezer dagen de sierzeilen naaien dan kan ik het geheel droog testen. Wanten zitten er op, bomen zijn af.Voor de functionaliteit, als je met een zeilwinch en een rondlopende snaar werkt, zou de schoot tussen de beide kajuiten(?) in het midden van de boot uit de romp kunnen komen en halverwege de giek aangeslagen worden (op 19 cm van het draaipunt).
Om de giek tegen de verstaging aan te laten komen hoef je dan maar 28 cm schootlengte te bewegen, da's met een rondlopende snaar een eitje.
Met een big scale servo redt je dat ook, maar dan moet er een extra blok op het uiteinde van de arm op de servo, zodat je de dubbele schootlengte kunt halen/vieren.
Op mijn 1M zeilboot met een big scale servo met een arm van 10 cm, met een blok op het eind haal ik 27 cm schoot heen en weer, waarbij de giek 47 cm lang is en de schoot aangrijpt op 24 cm van het draaipunt. Ook hier is dat voldoende om het zeil uit te vieren en in te halen.
Laat me maar weten of je hier foto's van wilt hebben.
Groeten, Jan.
Bij gebruik van een winch, die meerdere omwentelingen maakt, heeft het weinig zin om een grotere trommel te nemen; je vergroot alleen de snelheid waarmee de rondlopende snaar in de rondte kachelt en reduceert het koppel van de winch (wat écht niet de bedoeling is).En een grotere trommel op de winch, tuurlijk! Nooit bedacht, maar ik ben dan ook nieuw hier.