Zeilservo

Ik ben bezig met mijn eerste RC zeilboot, een Seawind Carbon. Voor de besturing van de zeilen gebruik ik een zeilservo. Wat mij op valt bij het "droogzeilen" is dat de servo weer steeds naar de middenstand gaat. Ik ben ooit iets tegen gekomen over het verwijderen van de veer op de besturing. Is dit noodzakelijk cq. gewenst en kan dit bij alle zenders? Ik gebruik een FS-T2A.

Het is zeker gewenst dat de stick die de zeilen bedient blijft staan. Als je een een stukje een vaste koers vaart, dan wil je wel dat de zeilen in de stand blijven staan die je de meeste snelheid oplevert, en als je steeds tegen een veer moet "vechten" zal die stand toch wat veranderen, en kun je minder relaxed zeilen.

De veer waar je het over hebt, kan bij vrijwel alle zenders simpel verwijderd worden. Dan blijft je knuppel staan, zij het dat 'ie bij het minste of geringste tóch verschuift.

Om dat verschuiven te voorkomen, hebben vrijwel alle "reguliere" zenders op één van de verticale knuppels een verend lipje wat over een gekarteld oppervlak loopt.
Het kartelrandje zit vast aan de knuppel, het lipje aan de kast van de zender.

Dit lipje zorgt ervoor dat de knuppel enigszins 'stevig" op z'n plek blijft als je de knuppel loslaat.

Je zou een en ander in de gebruiksaanwijzing moeten kunnen lezen.

En ja, het is wél zo prettig als je de knuppel in de juiste stand gewoon los kan laten en je zeilen in de meest ideale stand blijven staan.

Back