Zeilwinch doorgebrand

• Topicstarter Topicstarter Mark Collewijn
  • Startdatum Startdatum
M

Mark Collewijn

Guest
:cry: :cry: :cry: :cry:
Wie kan mij goedkoop op Hemelsvaart aan een zeilwinch helpen voor een 1mtr klasse
Vandaag gezeilt maar op een vage manier is mijn zeilwinch doorgebrand.

Heb je een lang weekend en kan je niks :cry: :cry: :cry:

Greetz Mark

Hallo LaurenZ,

Helaas kan ik je niet aan een winch helpen.

Het doorbranden van winches kwam bij mij heel vaak voor.

Meestal viellen de kosten wel mee, omdat ik zelf de torren verving.
Om het doorbranden te voorkomen vaar ik tegenwoordig met een zekering in de voedingskabel van de winch.

Als nu de winch te zwaar wordt belast dan brand de zekering door.
Dit is veel sneller hersteld en het is goedkoper.

Hugo

ben inmiddels over mijn verdriet van gisteren heen en sta weer met beide benen op de grond.
Daar ik op low butget de servo en winch ga vervangen met een zekering ( Bedankt voor de tip).

Wie heeft er ervaring met de winch en servo's van Conrad
Deze hebben er twee winch in hun programma en zijn redelijk betaalbaar

Wie kan mij aan een boodschappenlijst helpen om deze componeten aan te schaffen en dat ik toch voor een betaalbare prijs met de juiste spullen weer het water op kan.

Alvast bedankt

hallo Mark

zou je eerst eens niet uitzoeken waarom je winch is doorgebrand

als je schoot lijn op het einde de winch over belast kan dat natuurlijk gebeuren
want naar mijn ervaring zijn die dingen oersterk.
zoals eerder gezegd ik gebruik ze ook soms voor een project waar ze niet voor bedoeld zijn en toch branden ze niet door
als je de oorzaak van het doorbranden niet kent dan kan het zijn dat je nieuwe winch hetzelfde lot gaat ondergaan
is je voedings accu mischien niet van de verkeerde spanning
meestal kan je op een winch een apparte accu aansluiten die alleen de winch van stroom voorziet
en als die een verkeerde spanning heeft dan is het ook einde verhaal
en 1 meter is nu niet echt een grote zeilboot

groeten raf

Bij mij was het probleem het zeiloppervlak.

Ik heb tegenwoordig een Hitec HS-725-BB winch in mijn A-Class.
Voorheen had ik een ECO van Graupner.

De Hitec is beter instaat het zeil van 1M2 aan te halen bij wind kracht 4 of hoger.

Tijdens windvlagen werd de kracht op dewinch zo groot dat de winch soms zelfs de schoot vierde.

Helaas is de slag van deze winch niet afstelbaar.

Ik heb daarom zelf maar een afstelling in de zender gemaakt.

Maar voor de zekerheid heb ik ook deze winch voorzien van een zekering.

Hugo

heey hugo,

kan jij met die winch 1m2 inhalen..... dan zit er wel een vertraging tussen zeker?? Ik haal mijn 0,6m2 niet binnen snap ik nix van... hoe word die servo kracht berekend?? staat op dat ie 14 kilo ofzo kan trekken. Maar ik geloof dat hij nog niet eens een spanning van een kilo of 2 op de schoot krijgt. Een vertraging er tussen wil ik liever niet..Het gaat al niet zo snel...

ENnne? hoe zit die aparte accu aangesloten op de winch?? heeft iemand daar een schema-tje van..

Thanx

Remco

Heeft iemand een goed schema cq tekening van een goede servo baterij opstelling van een 1 mtr klasse boot.

We kunnen er zo uren over praten maar er zijn leken op electro gebied waar nu de ogen van gaan tollen en er niets meer van snappen.

Zoals ondergetekende

De boot die ik heb stamt uit 1986 en de electro volgens mij ook.

Als ik dan toch bezich ga dan maar meteen een nieuwe opstelling naar de laatste normen.

Dus wij kan mij en eventueel andere nieuwkomers hier op weg helpen.

Greetz Mark

hallo

Mark ik denk dat het niet zo eenvoudig is van doe maar ff een standaard opstelling

ik doe de controle van de wedstrijden en punten samen met de commissaris F5 en als ik de (15) 1m klasse boten zie dan zie ik geen enkel schip met de zelfde opstelling van elektro materiaal

het soort winch verschild de grote van ontvanger en ervo's
welke accus gebruikt je en heeft je winch de mogelijkheid om een externe accu aan sluiting ja of nee
de gewichts verdeling van je boot hangt daar ook vanaf
de doorvoer naar buiten met enkele of dubbele bouwden kabels voor je roer
waar komt je kabel van de winch naar buiten en loopt je bedrading onder je dek of boven er op
(bedoel de leinen die je zeilen bedienen)
werk je met een retour lus of gebruik je een elastiek(rekker)of kombinatie er van

groeten raf

@hugo, die draad wist ik al. Maar blijft toch de vraag waar die 14 kilo vandaan komt die op t doosje staat.

@raf, Er moet toch wel een soort van standaard zijn hoe dingen aangesloten zijn?? de bedrading is natuurlijk altijd qwa lengtes enzo op de boot aan te passen.

Wie helpt mark en mij aan een mooi schema.

Thanx Remco

Hi Remco,

Ik gebruik de winch met een 6 volt accu.

Dit geeft een kracht van 14.5 kg/cm.
De spoel die ik er op heb is een spoel met een diameter van 4 cm.

Dit levert een kracht op van 7.25 kg/cm.

Via de schootvoering wordt dit nog verviervoudigd voor de grootschoot en verdubbeld voor de fok.

Dit werkt!

Om maximaal de zeilen te vieren heeft de winch ongeveer 4 seconden nodig.

Hier valt wel mee te leven.

Hoe vaak moet je de schoot nu snel geheel vieren of aanhalen?

Zie: http://www.servocity.com/html/hs-725bb_3_5_sail_winch.html

Hugo

Ik denk dat er best iemand te vinden is die ons op weg wil helpen om een opstelling te maken.

natuurlijk zijn er veel verschillende mogelijk heden
Echter ik zoek een oplossing die betaalbaar is voor een toer zeiler.

als iemand mij een opstelling kan geven die bijvoorbeeld uit de Conrad Cataloge 2005 komt Lijkt mij een redelijke betaalbaar iets.

Welke Roer servo Zeilwinch ontvanger baterij bekabeling en zekering ( failsave heb ik hiervoor dan nodig.

Ik loop er tevens aan te denken om een nieuwe eenvoudige zender erbij te kopen bij Conrad.

@ Raf

Ikzelf heb een complete buitenopstelling van de schoot deze loopt over het dek en er zit een elastiek aan de schoot om hem terug te halen.
De winch komt met de kop uit het dek.

:| :?: tevens hoe kom ik er in hemelsnaam achter hoe de zeilwinch door is gebrand ik zeilde en ineens niets meer, ja een brandlucht uit de boot toen ik de dekel eraf haalde..

Hier zijn enkle opstellingen:

http://members.chello.nl/~t.iwema/Triana_plan1.jpg
http://members.chello.nl/~t.iwema/Triana_plan2.jpg

http://data.robbe-online.net/robbe_pdf/P1122_1-1093.pdf

Ik hoop dat dit is wat je zoekt.

Een goede zender met ontvanger is de Attack van Futaba incl. 2 kanaals ontvanger 55.00 EURO
De hitec kost 42.50 bij Verspaget in Eindhoven.

Deze combinatie kan vrijwel alles aan.

Voor de zekering moet je weten wat het vermogen is dat de servo trekt.

Ik heb een zekering van 5 ampere.

Deze waarde van de zekering is lager als de maximale stroom welke er over de torren (niet orgineel) in mijn servo mogen lopen.

Hugo

hallo

je ontvanger hangt af van het merk zender ontvanger combinatie die je koop

maar het aansluiten is met een twee kanaal ontvanger dus heel eenvoudig
servo voor het roer die meestal mee in de doos zit op je rechter stick aansluiten
meestal aansluiting kanaal 2
en je zeilwinch op kanaal 1

het vieren of inhalen van de schoot leinen hangt af hoe je de schoot op de zeilwinch trommel wikkelt
en of je zender servo reverse heeft
want het kan zijn dat je als je alles binnen houd in je romp de doorvoer door het dek BV aan je linker kant van de winch uitkomt en dat als je de stick naar boven doet je winch dan verkeerd oprolt/afrolt
en je niet in de mogelijkheid bent de winch te verplaatsen
dan is servo reverse op je zender altijd wel leuk

het type winch dat je gebruikt is ook een zaak of je er een extra voeding voor de winch alleen aan kunt hengen of niet
de duurdere en krachtige winches hebben een extra stekker (tamiastekker) waar je een accupack van 6 cellen aan kunt hangen
zodat ze geen stroom uit het ontvanger pack trekken
sommige hebben ook een bec systeem zodat je ontvanger accu kan komen te vervallen
je ontvanger wordt dan gevoed vanuit de winch
veel boot regelaars (vaartregelaars)hebben zo een systeem aanboort

de trommel door het dek vind ik nu weer niet zo een goed idee
er kan water via de trommel as in de winch komen wat weer kan leiden tot kortsluiting
ik vind de opstelling binnen in de boot veel beter
maar ja wie ben ik
ik observeer tijdens het zeilen en kijk hoe de andere het doen
en kijken kost niets
soms helpen met een herstelling want meestal heb ik wel wat materiaal bij
overlaats gewoon een draadje van de impuls in een servo los gekomen bij een deelnemer
eerst gezocht wat het kon zijn en na de herstelling heeft die man toch nog een aardig aantal punten bij elkaar gezeilt

groeten raf

kijk heren dat zijn antwoorden waar we iets mee kunnen.

Ehh zijn er ook nog techneuten bij mij in de buurt die eventueel bereid zijn te helpen als ik dat spul ga inbouwen. ik ben één van die onzekere types met electro die liever een keer mee kijkt en daar een hoop van leert dan direct een hoop geld verknoeit door het onervaren zelf te doen.

Als ik mijn bestaande boot weer mooi zeil klaar heb ga ik namelijk beginnen met de opbouw van mijn tweede 1 mtr romp en kan ik de boel hiervoor overnemen.

Bedankt alvast

Back