Zelbouw Hovercraft (Profielwerkstuk)

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Cyclonist, 25 okt 2006.

  1. Ymmot

    Ymmot Guest

    de romp is daar inderdaad rond. echter, zoals je ook kan zien is de rok daar een soort 12-hoek, het lijkt mij makkelijker om de romp daar op dezelfde manier te maken, dat is denk ik makkelijker om te monteren en ook is het snijden van rechte lijnen bij de romp en daarmee het maken van hoeken een stuk makkelijker dan cirkelvormige stukken.
    het uitsnijden van het cirkelvormige gat in het midden van de hovercraft was echt lastig met het triplex dat ik gebruikte. ik weet natuurlijk niet wat dat zegt over depron.

    edit: ik was net te laat, van de griffion 2000 zijn geloof ik wel patronen van de rok te vinden.
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Kan de rok niet gewoon een afhangende strook zijn van een relatief zwaar en niet al te soepel materiaal? Bijv. fietsbinnenband... maar je hoeft dus niet moeilijk te doen en er een prachtige buis van te maken, dat is misschien nodig bij een heel zware hoovercraft, maar deze zal niet veel wegen.
    De strook moet stijf genoeg zijn om enigzins op de bodem aan te sluiten, en soepel genoeg om oneffenheden in de bodem te kunnen volgen.
    Bart
     
  3. Ymmot

    Ymmot Guest

    een fietsband kan denk ik wel, maar je moet wel opletten dat je alles in verhouding blijft zien. bij grote hovercrafts maakt een wat oneffen rok niet zo veel uit. bij de schaal 1 op 20 ofzo is dezelfde oneffenheid bij wijze van spreken een 20 keer zo groot probleem, het gat waardoor de lucht onsnapt is in verhouding 20x zo groot geworden.
    fietsband is denk ik een een net wel net niet geval, het ligt aan de ondergrond. een steentje kan de fietsband denk ik net niet aan: een stoffen of vuilniszak plastic rok is veel fexibeler en kan hier misschien wel overheen. dit is omdat de rok rond het voorwerp kan vormen.
    vergelijk het met een boomstam voor een grote hovercraft. je moet dus wel degelijk een redelijk perfecte buis hebben denk ik. we hebben namelijk geen oneindige hoeveelheid lucht.
     
  4. Cyclonist

    Cyclonist Guest

    Over het maken van de rok zijn we het ook nog niet helemaal eens,
    maar mocht een binnenband niet werken, dan kunnen we dus eens proberen van skai (soort nepleer) een rok te maken. Dat is ook vrij stug, en kunnen we wel aan elkaar stikken in een gewenste vorm.

    De accu laten we voorlopig nog even achterwege, we hebben besloten die later te bestellen. Eerst gaan we enkele dingen meten aan de motoren,
    we kunnen daar dan gewoon nog een laboratoriumvoeding voor gebruiken.
    We hopen over enkele dagen alles rond te hebben de onderdelen te kunnen bestellen!

    We zijn wel bereid rond de 20 euro uit te geven aan een goed accupack,
    dus op zich is een sub-c cellenpakket nog wel te doen. Maar eerst bekijken we hoe zwaar de hovercraft mag worden, door enkele testjes te doen :D
     
  5. Ymmot

    Ymmot Guest

    goed idee. hog even over de rok, ik heb gezien dat veel mensen vuilniszakplastic gebruiken. vijverplastic zal ook wel kunnen denk ik. ik zelf heb op zolder een aantal waterdichte hoezen voor tenten en selfinflatingmats gevonden. deze zijn ook redelijk luchtdicht en gemaakt van nylon ofzo. daar moet dus redelijk mee te werken zijn.
    over het accupack: eerst het gewicht bepalen lijkt me een goed idee. ik heb zelf een 7.2 volt 3800 mah nimh sub-c pack gekocht en dat kostte 20 euro. met een iets lagere capaciteit zal er voor 8.4 volt ook wel iets zijn te krijgen.
     
  6. eddy

    eddy Guest

    een handige tip voor de rok: (ZORG DAT JE DE ZAK GOED RECHT HEBT LIGGEN!
    Je zet je hovercraft (als je die al hebt, of je onderplaat, maakt niet uit) op een (nog onverknipte) vuilniszak. (zo'n KOMO zak, NIET dat boterham-zakjes plastic, maar wat dikker)
    Dan trek je de vorm van je hovercraft over op de vuilniszak. Dan meet je (ik heb ongeveer 8 cm gebruikt, kan ook minder zijn, 6-8 cm is oké) 8 cm er overal vanaf. (dus je krijgt een grote omtrek van je hovercraft.)
    Daarna meet ik er 1 cm binnen van de originele vorm van de hovercraft, als bevestiging op de hovercraft.

    Dan kan het knippen beginnen. Ik doe altijd eerst de achterkant (die van mij zit geen andere hoek in!!) , die knip je eraf, en doe je gelijk een tape (van 5 cm breed) over de hele lengte van de achterkant. die sla je dan om over de andere zijde van de zak (dus dan plak je als het ware de zak weer aan elkaar)

    Dit doe je ook voor de andere 2 rechte zijden.

    Als je bij het halve rondje komt, knip je die ook uit. Je knipt van tevoren een hoop kleine tapejes. die plak je een voor een, met wat overlapping op de ronde zijde. Als je die helemaal gehad hebt, keer je de vuilniszak om, knipt er een paar inkepingen in de tapejes en "vouwt" de tapejes om, nu zou je zak in principe luchtdicht moeten zijn.

    Dan knip je in de zak over de lijntjes die je 1 cm naar binnen hebt staan, tegenover de originele lijnen van de hovercraft.

    Dan heb je als het ware 2 wc-brillen die tegen elkaar zijn geplakt.

    Nu plaats je je hovercraft erin (dus de bovenzijde van je zak, OVER de bovenzijde van je hovercraft, en de onderzijde van je zak ONDER de onderzijde van je hovercraft.

    Nu plak je met tape de zak tegen de hovercraft, zoals die op de hierbovenstaande manier beschreven staat.

    Dan moet je 2 of meer gaten in de onderzijde van je hovercraft maken zodat de luchtdruk de hovercraft omhoogdrukt!

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Als je nog meer vragen hebt, dan stel ze gerust of PM me maar!

    Groeten Eddy
     
  7. JiB

    JiB Guest

    tja, misschien dat het gaat, maar zonder rimpels is het zeker niet, tenzij ik het verkeerd begrepen heb. Je stelt hier toch voor om twee vlakke delen met een vlakke naad aan elkaar te maken om zo een ronde slang te vormen?
    Misschien gaat dat goed en zal net de onderkant geen rimpels krijgen, maar zodra je slang door een meetfoutje oid een wisselende diameter heeft, zal je hoogteverschillen in de slang krijgen == rimpels en lekken. Nou zal in de praktijk het niet zo erg zijn dat je wat lekken hebt, als je maar genoeg vermogen hebt om de druk hoog genoeg te houden.
     
  8. eddy

    eddy Guest

    Nou, rimpels vallen wel mee. Alles een keer nameten is zo'n moeite toch niet ? :D

    de mijne: [​IMG]

    Groeten Eddy
     
  9. Ymmot

    Ymmot Guest

    @ JiB, dat isolatiebuis bracht me op een idee: als je een pvc pijpje ofzo pakt van dezelfde diameter als je de rok wil hebben en daar strak papier omheen rolt. dan zaag je het pijpje in de hoek die je nodig hebt (deze is te berekenen, in het geval van een hoek van 135 graden is deze (360-135)/2=112,5) met een verstekzaag. hoeveel je van het papier nodig hebt hangt af van de dikte van de romp (is ook te berekenen met cirkelomtrekken en radialen etc, ga ik nu niet op in) --> dan heb je een patroon waarmee je de rok kan maken.
    bij een achthoekige hovercraft met dezelfde hoeken is dit patroon dus het enige wat je nodig hebt, alleen de lengte van de stukken stof varieert.
     
  10. JiB

    JiB Guest

    Inderdaad Ymmot, dat zou ook kunnen. Als ik jou was zou ik niet alleen zo'n mal gebruiken om je stof te snijden, maar ook om je naden mee te lijmen. Je patroon heeft namelijk een mooie sinusoide als vorm, en om dat op een vlakke tafel netjes gelijmd te krijgen lijkt mij een moeilijke klus. Met een mal voor de uiteindelijke vorm is het meer een questie van even opletten voor de lijmtabs.
    Stugge stof zoals een binnenband of skai lijkt mij niet de juiste weg. De rok is er om oneffenhden in de ondergrong op te vangen en daar om heen te plooien. Flexibele stof of folie is daar een stuk beter in dan iets stugs.
    Een binnenband krijgt zijn mooie ronde vorm doordat hij kan uitrekken. Met de druk die je in een hoovercraft gebruikt kan je een binnenband niet oprekken, en vormt ie dus geen mooi kussen.
     
  11. Cyclonist

    Cyclonist Guest

    Dat is inderdaad wel een goed idee, maar je kunt dat papier ook gewoon over isolatiebuis spannen,
    dat is nog makkelijk te snijden met een mesje ook!
    Als we dan een patroon op papier hebben kunnen we nog even kijken waar we de rok van gaan maken,
    misschien is skai inderdaad wel té stug, maar het slijt dan ook een stuk minder dan een simpele vuilniszak.
    Wellicht is een soort vlieger-stof een idee? En misschien is lijmen wel beter dan stikken.
     
  12. Ymmot

    Ymmot Guest

    kan, maar let wel op, isolatiebuis is niet rond als je het oprekt tot de juiste diameter (en het deukt in als je het snijdt). een pijpje van pvc/karton/whatever blijft wel rond. bovendien heb je eigelijk maar 1 gezaagd stukje nodig (of twee, ligt er aan of je het ook gebruikt om de rok vorm te geven als je het aan elkaar zet).
    let bij vliegerstof wel op of het redelijk luchtdicht is. ik heb wel al eerder iemand gezien die dat heeft gebruikt geloof ik (naar ik meen een fingered skirt, een iets complexere variant), dus het kan wel.
     
  13. Cyclonist

    Cyclonist Guest

    Oke we zijn weer een tijdje verder, de bouwmaterialen en onderdelen zijn binnen!
    Vanmiddag de grondplaten gesneden en het 3-delige roer gemaakt.
    We zijn voorlopig nog wel eventjes zoet met bouwen geloof ik :D
    Ik zal kijken of ik morgen nog wat foto's kan maken van de bouw.
    We hebben de vorm van de hovercraft nog gewijzigd, het is nu een rechthoek met afgerondde punten geworden.
    Maar misschien bouwen we nog wel enkele versies om te kijken wat nu het beste 'hovert'!
     
  14. Ymmot

    Ymmot Guest

    bij mij is de romp nu zo goed als af. hij is rond de 200 gram en super sterk. enkel de batterij en ontvangerklepjes moeten nog gelakt.
    bouwen neemt inderdaad veel tijd in beslag (ik heb alles bij elkaar al 50 van mijn 80 verplichte uren), vooral lijmen en verven/vernissen in mijn geval (poly-urethaan parketlak is echt geweldig, maakt triplex super sterk!).
    jullie zullen het wel iets makkelijker hebben, depron hoef je alleen maar te lijmen, dan kan je inderdaad meerdere versies maken. let dan wel op dat je de rok ook moet aanpassen dan.
     
  15. Cyclonist

    Cyclonist Guest

    Vandaag nog 2 uurtjes gewerkt, hier nog een foto-tje ter illustratie :wink:

    [​IMG]

    De 3 stroken rechts op de foto gaat het roer worden,
    de lange pin is het scharnierpunt en het kleine uitstekende deeltje zorgt straks voor de verbinding van de 3 bladen
     
  16. bitkid

    bitkid Guest

    zo te zien is het moeilijk
     
  17. Ymmot

    Ymmot Guest

    valt op zich best mee, je moet je goed inlezen, maar als je wat ervaring hebt met modelbouw zal het wel wat makkelijker gaan, dan hoef je niet alles op nieuw uit te vinden. je zal af en toe best wel even creatief moeten doen.

    @ Cyclonist:
    knap gemaakt, ik ga het wat simpeler doen. ik was eerst van plan een 2 bladig roer te maken, maar ik ga nu gewoon een stuk triplex op een servoarmpje lijmen, mijn servo zit toch achterin.

    hier zijn trouwens wat formules:
    formules

    ik had ook wat foto's willen uploaden, maar imageshack werkt hier voor geen meter, hebben jullie daar ook last van?
     
  18. Cyclonist

    Cyclonist Guest

    Motorhouder voor de liftmotor:

    [​IMG]

    Volgende week weer 'n update :wink:
     
  19. Ymmot

    Ymmot Guest

    netjes gedaan, hier ook even wat foto's, klik voor grotere exemplaren:
    [​IMG]
    de materialen

    [​IMG]
    de stof voor de rok

    [​IMG]
    hightech lijmen 8)

    [​IMG]
    het resultaat met schilderen

    ik ben al iets verder dan hier, maar ik heb nog niet overal foto's van.
     
  20. Cyclonist

    Cyclonist Guest

    Gaat goed inderdaad! :D
    We zijn zelf ook weer wat verder, de 'ruwbouw' is zo goed als af :wink:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze week hopen we de motoren te plaatsen, daarna beginnen we aan de rok.. :wink:
     

Deel Deze Pagina