Zelf bemanning maken

Zoals een aantal van jullie weten ben ik het laatste jaar bezig met het maken van bemanningsleden. Ik wil hier uitleg geven hoe en waarmee ik de figuren maak.

Ruim een jaar geleden heb ik een resinprinter gekocht, de Anycube Mono .

Eerst een aantal programma’s uitgeprobeerd waarbij ik uiteindelijk gekozen heb voor het programma Blender met een addon makehumen .Via internet wat 3D bestanden van figuurtjes gehaald en met bovengenoemd programma aangepast in houding.
upload_2023-6-15_10-59-14.png

Dit was best een ingewikkeld exercitie waarbij een bot structuur in het lichaam moest worden gemaakt.

Maaaaar toen kwam de website titancraft.com in de lucht, wat een verademing en eenvoud om hiermee figuurtjes te maken.
upload_2023-6-15_11-1-34.png

Het is een web based programma gratis te gebruiken, maar veel items zijn niet gratis In het programma kan je een filter zetten dat je alleen de gratis items ziet, en daar kan je al veel figuren mee maken.
upload_2023-6-15_11-8-9.png

De kosten van de items vallen wel mee soms maar 0,75 dollar voor een item die je daarna altijd kan gebruiken. Er zijn zogenaamde packs te koop waar een aantal items inzitten van een bepaald thema die je dan altijd kan gebruiken.

Zelf heb ik de pirate asset pack gekocht voor 18 dollar daar zitten meer dan 60 items in die bij ons modelbouw goed te gebruiken zijn.
upload_2023-6-15_11-10-41.png

Je moet wel een account aanmaken om bestanden te kunnen downloaden.
Met dit programma kan je dus figuren maken met verschillend kledingstukken, uiterlijk en houding.
Aanpassen van houding doe je in de pose tab en advanced control.
upload_2023-6-15_11-13-49.png

Soms gebruik ik blender ook nog om wat extra aanpassingen in de figuren te maken b.v om ze in een bepaalde kromming te zetten.
upload_2023-6-15_11-18-30.png

Voor het printen gebruik ik het programma Chitubox basic welke gratis is.
Met dit programma kan je de figuren makkelijk voorzien van supports welke nodig zijn voor het printen en maak je de slice file aan voor je printer.
upload_2023-6-15_11-20-39.png

Ik heb nu nog wat figuren op mijn website in een map staan die zijn te downloaden maar die ga ik binnenkort verwijderen. De makers van het programma titancraft moeten voor hun inspanning beloond worden. Er is een mogelijkheid om via dit programma de figuren te delen, waarbij je dan de niet gratis items zou moeten aanschaffen.

Als bouwers, ook gebruik gaan maken van dit programma,hoop ik dat zij hun figuren ook via titancraft gaan delen.

Bert,
Leuk dat je dit hier bekend maakt. Wat veel mensen misschien al weten is dat op mijn modellen, de koggen en de fluit, figuurtjes staan die door Bert zijn geprint.
Je moet ze nog wel even verven.
Bert, begrijp ik dat je zelf moet bepalen waar en hoeveel supports je nodig hebt ? Wat gebeurt er als je tekort supports hebt getekend ?

Jan, het programma zet zelf de supports neer. Je moet wel het figuur proberen in een ideale stand neer te zetten, meestal onder een hoek van 30 tot 45 graden. Dan worden er niet te veel supports gemaakt. Plekken die niet goed zijn worden rood aangegeven, dan kan je zelf nog een support neer zetten. Ik zou zeggen probeer het programma uit. Er zijn op internet, YouTube genoeg instructies te vinden. Als Iemand een figuur heeft gemaakt wil ik daar wel mee helpen.

Back