zelf boot maken, maar geen ervaring.

• Topicstarter Topicstarter jimmy 010
  • Startdatum Startdatum
J

jimmy 010

Guest
Hallo, ik wil zelf een boot(je) gaan maken. Het moet een beetje een allrounder worden, dus dat ik er op water met een beetje golfjes ook nog mee kan varen. Met modelbouw heb ik totaal 0,0 ervaring, zowel elektrisch als motorisch. Wel ben ik autotechnicus(automonteur) en werk ik al een jaar of 5-6 aan scooters/brommers. Dus de kennis over motortechniek is er wel. Ik weet niet of ik er met rc-bouw wat aan heb?:hammer:Ik heb er wel al het een en ander over gelezen. Namelijk dat een zenoah 260/280 een goed motorje is en dat een rigger en catamaran niet echt geschikt is voor wat ruwer water. Het bootje wou ik van 3mm triplex gaan bouwen, maar is dit niet te zwaar vraag ik mijzelf af. Het geheel moet uiteindelijk zoon ±60cm lang en ±15-20cm breedt worden. Zenders en servo's heb ik ook totaal geen verstand van. Maar mij lijkt dat ik met behulp van dit forum en veel lezen het toch wel moet gaan lukken.
Wat zijn jullie meningen hierover? Is dit te moeilijk voor een newbie of kan ik beter een rtr kopen?

Mvg,
Jimmy

Hallo Jimmy

Je moet als eerste voor jezelf uitzoeken wat je het leukste vind
Bouwen of varen.
Ikzelf ben een bouwer, mijn onderzeer zal denk ik 500 uur bouwtijd kosten terwijl ik er mischien 5 uur per jaar me zal varen.
Het einddoel is natuurlijk dat hij goed vaart, maar het zelf bouwen is het leukste.

Als je een bouwer bent zou ik toch een kit kopen.
Bouwen van scratch is als beginner niet veel goedkoper omdat je alle materialen nog moet kopen (en meestal moet je veel te veel kopen).
Ook een kit kan je zelf nog aanpassen of verbeteren.
De kans dat je eerste boot vanaf een kit goed vaart is veel groter als vanaf scratch

Wil je vooral varen koop dan eerst RTR of almost RTR.

Groeten Willem

Laatst bewerkt:
Zenoah 260 is een brandstofmotor voor grote boten
Een bootje van 60 cm zoals jij wilt, daar gooi je een klein elektromotortje in.

Ok, maar een vereiste is toch wel brandstof. Ik hou echt van de geur van de brandstof e.d. Het moet meer een vaar boot worden, maar van sleutelen ben ik ook niet echt vies, in me scooter heb ik ondertussen ook al meer dan 800uur in zitten. Maar Solex, aan wat voor afmetingen moet ik dan gaan denken voor een brandstof motortje, en wat zijn de kosten voor een afstandsbediening en benodigheden? Zoals jullie lezen zijn alle opties nog open. Maar in het nieuwejaar wil ik er wel rustig aan mee gaan beginnen.

Een leuk bootje

Ik weet niet of je hier al heb gekeken dus toch even een verwijsing.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/speedboten/14342-jaren-70-ontwerp-van-simpel-racebootje-de-wiesel.html

Deze is niet moeilijk te bouwen en leuk om mee te varen. ook op wat ruwer water.

Die van mij is ook al een paar keer op z'n kop gegaan en ik kon bijna deel nemen aan het duikboot forum omdat hij een paar keer onder water dook (dit kwam door waterplantjes die achter het roer bleven zitten).

Al met al een leuk bootje met een niet al te lange bouwtijd.

Gr Wilco

Laatst bewerkt door een moderator:
Back