Zelf bouwen van cilindertank met zuiger: wie heeft er tips?

Hallo medebouwers,

Tijdens de vaarmiddag in Wateringen bleek dat mijn Blueback niet onder water te krijgen was (d.w.z. op zo'n manier dat hij ook weer naar boven kon komen....).

Dat was denk ik niet alleen een kwestie van niet goed afgetrimd zijn, maar ook veroorzaakt door een te kleine ballasttank. Bovendien kreeg ik het persluchttankje (met ventiel met Amerikaanse dus niet-metrische draad) gewoon niet gevuld via de meegebrachte luchtflessen. Ik werd er niet echt blij van.

Ik denk er dan ook hard over om de komende winter dat hele spul maar te vervangen door een cilindertank met zuiger, het type Engel zeg maar. Vanwege het formaat van de boot zal dat zelfbouw moeten worden.

Hebben jullie (en dan denk ik bijvoorbeeld aan Ronald) tips over het te gebruiken materiaal, constructies en dergelijke? ik ben niet echt een techneut (best lastig in deze hobby) dus alle hulp is welkom.


Groeten,

Rob
 
mijn servotankje staat hier beschreven :
http://users.bart.nl/~raalst/kilo/propkolben.html

maar voor jouw formaat zou ik dat niet aanbevelen.

een piston tank moet zijn as kwijt, dus de benodigde ruimte is
2x zo lang als de tank zelf.

kijk ook eens naar dat RCABS systeem (feitelijk een luchtpomp),
http://www.frontiernet.net/~bwelch/ballast.htm

of pomp een tank vol water (zodat de lucht uit de tank onder druk komt).
je zal tussen deze drie een keus moeten maken (piston, rcabs of waterpomp).

edit : dit is het systeem van Norbert, waarbij je een zak vult met water
(in de WTC) :
http://www.modelluboot.de/Zubehoer/Sack.html
 
hoi Rob
je vermeld niet om hoeveel cc het gaat ,hoeveel gewicht heb je nodig om onderwater te gaan,het volume hier van moet wel in je boot passen.
perslucht in combinatie met een waterpomp moet kunnen werken.
laat maar wat meer weten.
groeten fred
 
Hallo jongens,

Bedankt voor jullie snelle reacties!

ik heb de afgelopen dagen wat zitten meten en rekenen. De huidige BT heeft een inhoud van circa 220 ml. Dat is te weinig gebleken.

Ik heb het volume van het druklichaam geschat op 2,2 l. Dat is een schatting, omdat voor-en achterkant van het druklichaam afwijkende vormen hebben. Die inhouden kan ik niet meten zonder er eerst van alles uit te moeten slopen...

Als ik die gegevens afzet tegen het huidige totale gewicht van de boot en rekening hou met het vervallen van de huidige persluchttank kom ik op een benodigde BT van 500ml inhoud. Ik heb in het druklichaam ruimte voor een BT met buitendiameter van maximaal 45mm over de hele lengte van het druklichaam, dan wel een korte BT met een buitendiameter van 75mm. Beide hebben hun voor- en nadelen.

Danny, die injectiespuiten lijken dus geen oplossing te bieden. Ik zal eens rondkijken naar die siliconenkittubes en op zoek gaan naar het Duitse sub-forum.

Ronald, ik ben het met je eens dat die zuigeras vanwege de beperkte ruimte in het druklichaam een probleem kan zijn. Ik ga ook eens kijken naar dat RCABS-systeem. En dat systeem van Norbert Brüggen zou ook een oplossing kunnen zijn, want dat kan ik desnoods over de aandrijfaccu's heen leggen. Die liggen namelijk nogal in de weg. De huidige BT is daar ook overheen gebouwd.

Fred, ik heb voor die perslucht ook zitten denken aan gebruik van gaspatronen zoals je die in slagroomspuiten (!) wel tegenkomt. Maar dan moet nog steeds de BT worden vergroot.

Gelukkig heb ik het komende slechtweerseizoen nog om een en ander nader uit te werken....


Groeten,

Rob
 
die patronen vor slagroom dat is CO2 : VEEL TE VEEL DRUK !
dat is gevaarlijk tenzij je gediplomeerd gasfitter bent of zo.

je bent overigens de enige niet : er liggen nog wat van die dingen in mijn
rommelkist.
 
@zinnia
.. en z'n beperkingen kennen.

waarschuw mij in ieder geval voor bootjes met deze patronen erin,
dan kan ik afstand houden.
 
hallo

waarschuw mij ook voor zulke bootjes
en ook bootjes waar ze drijfgas gebruiken voor aanstekers dat blijft ook nie goe gaan

ik doe een pompje en een tankje das lekker veilig

wij zijn GHESLIGHIEN 2004 nog niet vergeten
en jullie hebben in 2000 ENSCHEDE gehad
dat is voor beide landen zeker meer dan genoeg geweest

ik weet het het is wat over dreven maar de klap komt even hard aan ook met een klein tankje als je er dicht genoeg bij staat


en ja je hebt gekken die duiken op propaan of lpg


groeten raf
 
Jongens, ik heb die gaspatronen even genoemd als één van de mogelijkheden, maar het was al niet mijn favoriet. Dan zou ik weer te maken krijgen met de beperkte hoeveelheid pers"lucht"aan boord. En jullie argumenten zijn sterk genoeg om er definitief van af te zien. Blijven dus de andere opties over.....


@ Danny: het gewicht van de romp is inderdaad heel gering, maar heeft wel invloed. Als ik me de theorie goed herinner gaat het erom het gewicht van de verplaatste vloeistof te compenseren (Archimedes) dus de BT zou een inhoud moeten hebben van gewicht verplaatste vloeistof min gewicht van het druklichaam met lege BT plus romp.

Ik ga in ieder geval die truc met de stukjes lood aan de onderzijde eens proberen. Dat wil zeggen, over twee weken, want ik ga aanstaande maandag voor twee weken naar Duitsland. En dat heeft (helaas) he-le-maal niets te maken met (model)onderzeeboten.

Groeten,

Rob
 
Hallo Rob

Je kunt ook de stukjes lood OP de romp leggen,is wat handiger en maakt voor het trimmen geen verschil.

Gr.Joop
 
Rob,

Je hebt inderdaad gelijk het gewicht van de opbouw doet er niet toe maar het gewicht van het verplaatste water volume.

Het volume van de opbouw en de boot zou je met een boot van jouw afmetingen kunnen bepalen in een test bak.

1. Vul je test bak met water en markeer de waterlijn.
2. Laat je boot erin drijven en markeer de nieuwe waterlijn.
3. Laat je boot duiken (duw hem onder) en markeer ook deze waterlijn.
4. Leeg vervolgens haal je de boot uit het water.
5. Vul vervolgens met een maatbeker de testbak aan tot de tweede markeering. De hoeveelheid toegevoegd water is gelijk aan het volume van jouw boot (onder de waterlijn, drijvend aan de oppervlakte).
6. Vul de testbak met een maatbeker aan tot aan de laatste markeering. Het volume van het toegevoegde water is gelijk aan het volume van jouw opbouw. Je balasttanks zullen minstens even groot moeten zijn als dit volume.

Groetjes:

Mathijs
 
Hallo
kan makkelijker dan die water truc het is misschien niet zo juist maar als je er rekening mee houd is er geen probleem
je legt je boot in het water juist aan de waterlijn
op je romp leg je stukken lood (mag ook ander metaal zijn)tot hij onder duikt dit gewicht is ongeveer wat je nodig gaat hebben om onder te duiken .
doe daar 50 gr volume bij en je bent aardig in de buurt van het gewicht aan water dat je nodig hebt om te duiken.
het beetje meer heb je zeker nodig want als je in een zwemdok gaat varen dan kan het door het warme water gebeuren dat je niet volledig kan onder duiken .
hetzelfde in een vijver in de zomer of in koudere perioden dus ik heb liever een paar gram meer dan kan ik altijd duiken wat de waterdichtheid waar mijn boot in ligt ook is .

groeten Raf
 
Ahoy,

Na jullie uitwisseling van gedachten aandachtig gelezen hebbende, het volgende:

Citaat: Het gewicht van de opbouw doet er niet toe maar het gewicht van het verplaatste water volume.

Met dit in het achterhoofd, dan maakt het dus niet uit of de opbouw gemaakt wordt van lood of van een combinatie van polyesther met glasmat.

Nu geef ik het volgende in overweging:
Als de duikboot met lege ballasttank vaart, dan is alleen het gewicht van de opbouw van belang. Je kunt dan gewoon de inhoud verwaarlozen, want het enige wat die opbouw dan verplaats is lucht.

Daarom mijn benadering van de inhoud van de ballasttank:
Bij 1 kilogram = 1 liter water is het gewicht van de opbouw is gelijk aan de inhoud van de ballasttank.
 
Back
Top