Zelf bouwen voor 2 kids van 7 en 13

Discussie in 'Beginners' gestart door corvl, 8 okt 2016.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo allemaal ,

    M'n vriendin heeft 2 zoons , en een 2 maanden geleden heb ik een toestel voor hun gekocht ( Walrus van hobbyking), en een leraar-leerling systeem gemaakt met 2 zenders. En het gaat goed , en zo langzaa, gaan ze er pleier in krijgen , die van 7 doet meestal 1 vluchtje , maar die vind het erg moeilijk , z'n coördinatie is nog niet helemaal top , maar het gaat. Die van 13 doet het eigenlijk erg goed , heeft nu bij elkaar ik denk een half uurtje gevlogen , vliegt nog wat achter het vliegtuig , maar corrigeert bijna altijd goed , hoef nog maar weinig over te nemen. Behalve gas , doen ze alles zelf.

    Het vliegseizoen is nu een beetje voorbij in Oostenrijk, het wordt te koud en er wordt maar weinig gevlogen , ik denk dat de toestellen pas in april-Mei weer van stal gehaald worden.

    Ik zit te denken om ze een bouwdoos te geven dat ze als ze bij mij zijn kunnen bouwen ....... old style! , niets van dat schuim prul!

    Een Puma 3 , of een charter ofzo. tekeningen van beide heb ik nog wel , maar ik denk dat alles zelf uitzagen wat teveel en wellicht te saai gaat worden, ook hebben ze totaal geen ervaring met dingen zelf maken-bouwen ( ja idd , de smartphone en computer generatie).

    Helemaal bovenaan staat een mooi topic van Plotterwelt, met een prachtige beschrijving, dat zie ik ook nog wel zitten , als de beschrijving in het duits was dan had ik zeker dit project aan ze gegeven. ( nee, ze spreken geen nederlands )

    Iemand met een leuk of beter idee?

    Thanks,
    Cor
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Ik heb een tijdje geleden voor de beginnende houtbouwer dit kistje ontworpen:

    en er ook een uitgebreide handleiding bijgeschreven. In het Nederlands uiteraard, maar met veel plaatjes, zoals deze:
    SPIP_tekening_verkleind.jpg

    De bedoeling was om vooral de jonge aanwas te inspireren om zelf iets te bouwen i.p.v. om het min of meer kant en klaar te kopen, maar veel succes heb ik daar niet mee gehad. De Spip staat niet in de lijst van bouwdozen van RBCkits, maar Rob kan wel de onderdelen frezen. Eventueel kun je met hem contact opnemen om e.e.a. te bespreken. Als je interesse hebt laat het dan via een "conversatie" (voorheen pb) aan mij weten.

    Max.
     
  4. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Ik ken dit kistje van Max: past perfect op jouw wensen.
    een aanrader!:)
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    En een leuke eigenschap van dit kistje is dat het behoorlijk beweeglijk is (rollen, rugvlucht, enz.), maar dat het ook zelf-stabiliserend is. Vanuit de meest onmogelijke situatie: gas dicht en alles loslaten, en het komt vanzelf goed (als je maar niet tè laag zit).

    Max.
     
  6. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo ,

    Dank voor de anwtoorden, Beide kistjes zijn leuk.
    De Frechdachs , heeft gen rolroeren, die wil ik er wel op hebben en de Phoenix Rainbow kan ik niet vinden als zelfbouw kit.

    Frezen is op zich kein probleem , heb zelf een freesmachine.

    Ik zoek ietsjes meer gevorderd , met rolroeren denk ik , iets meer a-la puma 3 ofzo.

    Thanks,
    Cor
     
  8. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Dag Cor.

    Ik denk dat je hun wil verassen met een kado of niet dan?

    Een andere optie kan ook zijn om hun zelf te laten kiezen uit 3/4 verschillende
    modellen misschien vind de jongste de kleuren van een model veel mooier dan de techniek.

    En misschien vind de oudste juist weer de techniek weer mooier!

    Ik heb sterk het gevoel als je hun zelf de keuze laat maken dat de vliegtuig kits dan ook daadwerkelijk door hun zelf met jou hulp ook afgebouwd zullen worden.

    Groet:Robin
     
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Robin , dat vind ik ene goed idee van je , had daar zelf nog niet aan gedacht!.

    Maar dan wil ik nog wel wat geschikte toestellen hebben waar ze uit kunnen kiezen , zowiezo met rolroeren. En als het kan een zeer duidelijke handleiding ( in het duits) zodat ze veel zelf kunnen lezen , voorbereiden en als ze in het weekend bij mij zijn kunnen bouwen.

    Cor
     
  10. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik denk meteen aan het frezen van een Ugly Stick. Heerlijke kist, eenvoudig te bouwen, tekeningen te over.

    Hugo
     
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    DIe is zo eenvoudig dat frezen eigenlijk al overkill is... Mes, stalen lat, snijmat en gaaaan!
     
  12. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Iedereen moet zelf weten wat hij belangrijk vindt en het kan zeker een valide overweging zijn (ik weet niet waar de TS dit op baseert) .
    Maar aan de andere kant, deze veel voorkomende eis in het beginnersforum is meestal niet gebaseerd op goede gronden, maar dikwijls op foute aannames betreffende besturing en bestuurbaarheid, helaas.
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Peter ,

    Omdat dit een kist moet worden waar ze mee moeten vliegen als ze wat meer gevorderd zijn , de basis is er al en het gaat goed . Ze hebben 2 schuimtoeselen waarmee ze nu de beginselen leren. Ook moeten ze van mij netjes gecoordineerd vliegen , dus met rolroer en rudder erbij.

    Cor
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2016
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Vandaag een voorstel gedaan voor de Puma 3 en de trainer 1600 van plotterwelt. Het is de Puma 3 geworden. En ik moet eerlijk zeggen , ik ben daar niet rauwig om .... is altijd een van mijn favourite geweest!.

    Ik denk dat we er 2 simultaan gaan bouwen , een voor mij en een voor de kids.

    Volledig old skool met figuurzaag ( electrisch wel) , mes, schuurpapier en lijm!
    Toch geen bouwdoos zoals ik in het begin heb aangegeven , maar een tekening die ik nog ergens heb liggen.

    Ik kijk er al naar uit om te beginnen!

    Cor
     
  15. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    IMG_3915.JPG Leuk!

    Plaats je af en toe nog even een foto van de vorderingen?

    Groet:Robin
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 16 okt 2016
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik ga ze de hoogdekker laten bouwen , en iets gemodificeerd met electromotor zonder neuspoot waarschijnlijk .... ff kijken wat ze zelf het mooist vinden.

    Ben aan het twijfelen of ik een verslag ervan ga plaatsen ....

    .........................................
    Ja , ik ga er een verslag van maken. Wordt een nieuw topic in het bouwverslagen forum.



    Dit was vroeger een van de mijne , ik denk de 3e die ik gebouwd had . ging als een tierelier.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Cor
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk

Deel Deze Pagina