Zelf bouwen

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door Youssef, 29 aug 2007.

  1. Youssef

    Youssef Guest

    Hey,

    Ik moet een eindwerk voor school waar zoveel mogelijk vakken in voorkomenmaken.
    Hierbij dacht ik om een model raket zelf te bouwen omdat daar fysica(actie-reactie/natuurkunde), chemie(raketmotor/scheikunde), mechanica(hoogte) en elektriciteit/elektronica(lanceerbasis). Zelf bouwen bedoel ik van neuskegel tot lanceerbasis. De motor had ik ook graag willen bouwen. Hierover vind ik enkele dingen op het internet maar niet genoeg.
    Liefst zou ik de raket goedkoop en klein houden zodat er eens iets kan mislopen.
    Daarbij ben ik net 17 jaar geworden en weet ik nog niet zovaal van veiligheid en wetten.
    Ik woon in Belgiƫ waar misschien de wetten anders zijn als in Nederland.

    Alvast bedankt.

    Groetjes,
    Joost
     
  2. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Youssef,
    Als je een leuk (makkelijk) model wilt maken (volledig zelf bouwen) kijk dan eens naar de Tilly 1-A.
    De volledige bouwtekeningen en extra uitleg over het bouwen kun je vinden op de DRRA Website. Klik op Archief en dan op Tekeningen.
    Voor uitleg over hoe je een rompbuis, neuskegel etc. bouwt, klik op Wat&Hoe en dan op het plaatje met lijm/schaar.

    De motoren zou ik zeker niet zelf maken. Dit lijkt allemaal erg leuk, maar is redelijk gevaarlijk en zeker niet aan te raden zonder begeleiding van zeer ervaren mensen.
    Je kunt hele veilige motoren kopen, voor slechts een paar Euro (kijk maar eens op Modelraketten.nl of Caveman Rocketry. Voor de Tilly kun je B en C motoren gebruiken.

    Heel veel succes,
    Bas
     
  3. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Rottevalle
    Hoe de regels in Belgie precies zijn weet ik ook niet psies. Maar als je op de site van de VRO krijkt dan moet je daar wel wat over kunnen vinden.

    Estes/Tsp /Sachsen motoren zijn toegelaten in belgie. De Aerotech motoren mag je wel hebben maar ik weet niet of je ze ook mag gebruiken.

    En als je nog nooit een raket hebt gebouwd moet je zeker niet voor de eerste keer met het bouwen van de motor beginnen.

    mocht je vragen hebben of iets niet snappen dan moet je natuurlijk niet nalaten het te vragen.

    succes met je project
     

Deel Deze Pagina