Zelf een afsluiter maken.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Baggeraar, 22 okt 2014.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Hallo medebouwers.
    Wie heeft er weleens zelf (stoom)afsluiters gemaakt?

    Het probleem waar ik tegenaan loop is dat je met een normale spindelafsluiter niet voldoende opening krijgt met een verdraaiing van het wieltje.
    De servo aandrijving laat tenslotte niet meer toe dan een 170° en dat is minder dan een halve omwenteling.

    Neem je voor de spindel een draad van M4, dan hoort daar een spoed bij van 0,7.
    Dit geeft een lichthoogte van 0.3 mm.

    Een plugkraan zit altijd vast of hij lekt als een gieter.

    Een schijf-afsluiter zou ik kunnen overwegen, maar ik wil hem toepassen in een brander aansturing en dan moet er benzinegas van misschien wel 200° door.
    Ten eerste smeert dat niet (kans op vreten) en met die warmte blijft denk ik ook de schijf niet goed afsluiten door kromtrekken.

    Grote spoed steken in een moertje met inwendige diameter van 3.2 mm lijkt me niet echt haalbaar.

    Wie weet de oplossing?
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Is dat niet op te lossen met een zeilservo ?
    Die hebben meestal minimaal 1 volle rotatie en sommige zelfs meer...
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Aanslag nok van het eindtandwiel verwijderen, en een meerslag potmeter installeren, mischien? Maar wil je dat wel? een roterende aandrijving over meerdere omwentlingen is stukken lastiger te realiseren dan een 90 graden hevel met duw/trekstang.
    Kettingwiel, snaar, tandwielen, allemaal te koop, maar allemaal met bijkomende constructieproblemen in de lagering van het aan te drijven object.

    Alternatief zou je een naaldklep kunnen maken, en de servo het spindel rechtsstreeks in en uit kunnen laten duwen/trekken.

    Stel, je hebt een doorstroomopening van 5 mm (ik noem maar wat) en je maakt op een stuk 6mm rond een konus van 12 mm, dan heb je 10 mm lineaire verplaatsing van vol dicht tot vol open, en je hebt bij 1 bar drukverschil een reactiekracht van ongeveer 280 gram (open klep) en zelfs maar een kleine 200 gram bij gesloten klep, en als je het spindel boven de klep verjongt naar bijvoorbeeld 3 mm, heb je en een lichter lopende afdichting (minder wrijvingsoppervlak) én gedeeltelijke druk compensatie.

    10 mm en 300 gram (3 N) zijn waarden die iedere standaard servo aankan.
    Veertje (of rubber buffertje) er tussen voor de onnauwkeurigheidjes in de eindaanslag, lijkt me, zeker voor jou, tamelijk simpel te doen....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2014
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Alvast dank voor het meedenken. :D

    Servo ombouwen hoeft misschien niet, ik stuur die toch aan met signaal uit een PIC, maar dan zit ik weer met ruimte opslurpende tandwiel overbrengingen zoals in de sleepboot zitten.
    Daar moet de spindel 2 omwentelingen maken.

    Zo simpel eigenlijk. :cool:

    Als ik die spindel bediening vervolgens nog net als een indirect belaste veiligheid (van vroeger) maak kan ik met een servo slag van 20 mm een spindelbeweging van 5 of 8 of 12 mm (net wat nodig is).

    Afdichting maken van een busje waarvan een wokkel is gedraaid met heel veel windingen. :rolleyes:
    Per laagje kan je dan een kleine drukval hebben die geen bijzonder strakke passing vereist.
    Ik weet dat sommige bouwers zo zuigerveren maken.

    Daar zal ik eens over denken. :banana:
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je nu eens in plaats van een afdichting, op zoek gaat naar een bellow van dezelfde slaglengte? 100% dicht, geen wrijving, maar helaas wel iets meer gasdruk reactiekracht....

    Als een bellow niet gaat (i.v.m. niet te vinden/niet te koop/niet te maken) wil een kantelmembraan ook goed werken: Membraan, met een staaf er doorheen. Membraan werkt als kantelpunt voor de stok, en je kunt de stok als 180 graden hefboom gebruiken. Die constructie werd redelijk veel in de ouderwetse pneumatische meet-en-regeltechniek gebruikt. Is alleen wel een beetje omvangrijk...

    Alternatief neem je een wat langere geleidebus met koelribben, en zet je aan het einde een ingevette dubbele O-ring van geschikt materiaal. Ook lange tijd 100% gasdicht voor lage drukken, en uiterst eenvoudig te vervangen als het nodig is...

    Groet, Bert
     
  6. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Mooie oplossing René, zal dit zeker onthouden voor andere toepassingen.
    Ik ben alleen wat bevreesd dat wanneer ik zoiets maak dat het groot wordt en heel veel warmte uit het gas trekt en er zeker in het begin vloeibare benzine doorkomt.
    En dat is niet de bedoeling, want dat brandt niet alleen in de brander maar ook graag er naast en daar kan mijn boot weer niet tegen.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je daar bang voor bent, kun je maar één methode toepassen, en dat is de regelafsluiter vóór de verdamperspiraal plaatsen. De leiding is dan (lekkende afsluiter bij koud bedrijf daargelaten) ten allen tijde "droog" voor de gasnozzle.

    Zou in principe ook net zo goed moeten werken, met een veel kleinere regelklep (bijvoorbeeld een hoofdsproeier zoals gebruikt in gloeiplugmotoren).

    Want hoe je het ook wend of keert, als de regelkraan in het gasgedeelte zit, zul je ALTIJD een beetje vloeibare benzine hebben als je overgaat van het "opstart-gas" naar benzinestook: er zal altijd vloeibare benzine blijven staan tussen verdamper en regelkraan...

    Per slot van rekening regel je bijvoorbeeld een pertroleum vergasser ook door de vloeistoftoevoer te regelen,niet door de gasstroom te knijpen...

    Groet, Bert
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Bert, heb ik al aan gedacht.
    Ik wil alleen van dat geflakker af en dat was in de sleepboot ook opgelost toen ik de gasstroom ging regelen ipv de vloeistof.
    Als je stopt met benzinestook gaat de vloeistof afsluiter dicht en de gas open, dan stook je de leiding nog aardig droog.
    In de baggermolen kan ik dan altijd met propaangas de vergasserpijp nog even opwarmen zodat alle vloeistof weg is, voordat alles uitgaat.

    Bij opstarten wordt op gas ook eerst alles heet gestookt voordat de vloeistofkraan open gaat en ik daarna de vlam regel met de benzine-gas-kraan.

    Heb ondertussen bijna de tekening klaar van een haakse afsluiter die eerst met schroefspindel was en nu meer als een fluitafsluiter gaat werken (moet gaan werken).
    Hoop dat die compact genoeg is en weinig warmte opsnoept.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij is flakkeren een gevolg van verdampen onder relatief lage druk, met relatief grote uitstroom opening.
    Petroleum vergassers flakkeren niet, goed afgestelde dieselverstuivers (ketelbranders, niet motor injectors) ook niet...

    Van verdampen onder "lage" druk krijg je een heel onrustig kookproces

    Er heeft hier ooit een fimpje gestaan van een glazen ketel, waar dat vrij goed te zien was dat lage druk grote bellen geeft, hoge druk een veel regelmatigere stroom kleine bellen.

    Ik weet alleen niet of je daar wat aan hebt, aan deze informatie.

    Persoonlijk had ik wel mijn bedenkingen bij die keramische branders, ik heb het gevoel, dat een gewone brander veel compacter kan zijn voor hetzelfde vermogen. Zolang je maar je gassnelheid in de vlam hoog houd, kun je een hele korte en heel krachtige vlam verkrijgen. met voldoende schoorsteentrek (op wat voor manier dan ook) kun je zowel je brandermantel temperatuur, als ook de vuurhaard tempertuur voldoende laag krijgen om geen ketelschade te hebben. Aangezien warmte simpelweg warmte is, dat kost je op zich geen of maar heel weinig rendement.

    Groet, Bert
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dit hoofdstuk had ik in augustus 2011 ook al :p

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Maar hoe maak je dat nou zelf? Ik zit ook nog met een paar stoom afsluiters te kijken...ik zet te denken aan konische kranen, dat krijg ik wel klaar. (al herinner ik me hier een verhaal dat dat ook nog niet zo makkelijk dicht te krijgen is) Of wordt het toch dit weekend de knip trekken in wijchen........

    Groet, Monster Diesel
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Plugkranen?

    Zijn alleen maar te gebruiken als cilinder-aftapkranen.
    Ze lekken als gieters of je moet ze losslaan voordat ze kunnen bewegen.
    : niet aan beginnen.

    Mooiste zijn de afsluiters die afdichten met een o-ring, alleen moet je dan wel enig gevoel hebben in je vingers want met een beetje weerstand en iets meer zijn ze dicht.

    Draai je ze dicht zoals velen elke huishoudwaterkraan dicht draaien gaan ze maar één keer mee.

    Mooiste om stoom me te regelen als je het met een servo gaat doen zijn schijfafsluiters.
    In schijf draait boven een gat, boven de schijf de toevoer.
    in de schijf zit een breder wordend sleufgat.
    draai je het begin boven het uitlaatgat dan laat die weinig door.
    draai je de kraan verder wordt de sleuf breder en laat zo meer door naar het gat onder de schijf.

    Met een kwartslag kan je dan perfect regelen.

    momenteel ben ik met dit als voorbeeld een fluitafsluiter aan het tekenen.
     
  14. strootje

    strootje

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    3
    Locatie:
    noord holland
    kan het niet met een trekspindel? en hefboom,zeg maar een soort plunjerpomp
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Afsluiter wordt ongeveer zoals hier rechts onder het peilglas zit, alleen dan met een pakking afdichting rond de klepsteel (spindel zonder draad).
    En dan niet veerretour, maar de hefboom gekoppeld aan de klepsteel.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Je hebt gelijk, konische kraantjes staan mooi maar zijn verder waardeloos. Maar dat kraantje van ''fanaat'' is ook wat hoor hee, je kan wel zien dat de man tijd en kennis zat heeft.... Wel de moeite van het overwegen waard, het zijn mooie afsluiters en 3 stuks is te doen (ik kom er 3 te kort)

    Vooralsnog zit ik ff midden in de lagerblokjes.......ik ben de omkeer van de triple aan het afbouwen, en ik wil persee gedeelde lagerblokken en 4 stangen per schuif, dus ik ben er wel ff druk mee. Ik heb er al een aantal gemaakt en wat experimenten gedaan, het gaat me redelijk goed af. Ik zal er tzt foto's van posten.

    mvg Ben
     
  17. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ooo Hartmann
    Dank voor de link, maar ik heb begrepen dat dat een hobbyist is en alleen maakt op bestelling en dan ook nog alleen als hij zin heeft.
    (het ging toen over ketelfrontjes)

    Maar een mail is het zeker waard, want die heeft keuze genoeg.
     
  19. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Nou kennelijk heeft hij er weer veel zin in als je ziet wat hij allemaal heeft voor "ons soort :rolleyes:" mensen :D

    Grtz. Dunsz.
     
  20. longhenk

    longhenk

    Lid geworden:
    5 nov 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    dordrecht
    ptfe heb ik ook nog wel wat van liggen
    paar mm dik 20 mm breed
    makkelijk te bewerken
    mocht je nodig hebben laat maar horen

    gr henk
     

Deel Deze Pagina