Zelf een boot ontwerpen

• Topicstarter Topicstarter ruud.
  • Startdatum Startdatum
R

ruud.

Guest
Hallo iedereen.

Ik ben Ruud en ben nieuw op dit forum.
Ik doe al jaren aan modelbouw. Ik bouw speedboten en zeilboten van hout En glasvezel.

Nu had ik het idee om zelf een boot te gaan ontwerpen. Ik zie dat er meerderen van jullie een boot zelf hebben ontworpen. Maar hoe doen jullie dat? Gebruiken jullie software? Of gewoon op papier.
Zijn er belangrijken dingen waarmee je rekening moet houden als je zelf een boot ontwerpt?

Ik ben van plan om een cat te gaan ontwerpen. Maar voor mijn gevoel is dat gelijk een sprong in het diepen. Dus het lijkt mij verstandiger om met een mono te beginnen.

Ik hoor het wel.

Met vriendelijke groet,
Ruud.

heey ruud

uhm tja ik ben zelf een boot aan het bouwen aan de hand van op papier getekende spanten en die heb ik dan weer op hout overgetekend en blablabla je kent het systeem

maar als je zelf wilt ontwerpen zou ik beginnen met een gewoon simpel motorbootje
je zit dan niet met dat je de waterstromingen moet berekenen ik denk dat je met een knikspant om te beginnen al een heel eind komt

en bouw hem lkkr groot (70 cm +) dan heb je lkkr veel ruimte om allen in te bouwen en om ook later lkkr makkelijk iets te vervangen

ik ben nu bezig met het renoveren van een speedbootje met dubbele motor aandrijving maar zonder roer zender ontvanger en de hele toestand zijn naar de barrebiezen en ik heb alleen maar 2 motoren en een zender en ontvanger

iemand enig idee hoe ik de motoren kaan aansturen om er ook meet te sturen met gewoon 2 kanalen pistoolgreep?

ruud doe je best komt het altijd goed ik ben ook al 2 jaar met mijn boot bezig

henk

Ik heb deze eens met delftship getekend. leuk en makkelijk programma. hier zijn alle bobbels enzo nog niet uitgehaald...
speedwi6.png

Ik heb deze eens met delftship getekend. leuk en makkelijk programma. hier zijn alle bobbels enzo nog niet uitgehaald...
speedwi6.png

Een andere goede optie is maxsurf van formsys. Dit is een programma dat veel wordt gebruikt in de scheeps en jachtbouw.
Het is je zelf wel aan te leren, moet alleen niet denken dat je na 2 dagen je ontwerp klaar hebt als je het voor het eerst doet.
Op de website kun je een 3vlaks versie gratis downloaden. Dit zou genoeg moeten zijn voor een mono hull.
En een cat is een mono hull met tussen dek.
Er zitten tutorails en sampledesigns in het programma die erg bruikbaar zijn.

Met vriendelijke groet,

Een andere goede optie is maxsurf van formsys. Dit is een programma dat veel wordt gebruikt in de scheeps en jachtbouw.
Het is je zelf wel aan te leren, moet alleen niet denken dat je na 2 dagen je ontwerp klaar hebt als je het voor het eerst doet.
Op de website kun je een 3vlaks versie gratis downloaden. Dit zou genoeg moeten zijn voor een mono hull.
En een cat is een mono hull met tussen dek.
Er zitten tutorails en sampledesigns in het programma die erg bruikbaar zijn.

Met vriendelijke groet,

Zonder link kan je ook niet veel hoor

Bedankt voor de info.

Ik ga vanavond een google naar die programma's die genoemd werden en ze downloaden.

Het is de bedoeling dat ik nu, in de herfst ga ontwerpen. En dat ik in de winter ga bouwen.

Ik ben vanplan om er een brandstof motor in te leggen. Ik weet alleen niet wat voor een zo'n nitro motortje of zo'n 26 cc. Ja sorry met brandstof heb ik %0 ervaring.

mvg,

Ruud

Ik zelf gebruik Rhinoceros 4.0 in combinatie met AutoCAD. In rhino zet ik het 3d model op en trek daar de doorsneden uit voor de spanten. In autoCAD werk ik deze dan verder uit in 2d. Dit zou overigens ook gewoon in Rhino kunnen, maar het is een gewoonte geworden :)

Rendering640x226.jpg

Hier een selectie uit mijn eigen creaties:
DSC00636.jpg

NUENEN-8551000x359.jpg

IMG_52441000x360.jpg

thejag-1.jpg

mono6.jpg

_DSC0021640x426.jpg

Vond zelfs mijn eerste mono nog! Zoals je ziet, niet al te moeilijk gedaan, wel veel ervaring bij het bouwen op kunnen doen :)
msoAC9DA.jpg

Ik vond ook nog een plaatje wat ik ooit gemaakt heb over hoe je vanuit een aanzicht je spanten op kan gaan bouwen:
hoi.jpg

De breedte en positie van het spant haal je uit het bovenaanzicht, de rest kan je opmeten uit het zijaanzicht. Als je nog gebruik maakt van pen en papier natuurlijk en geen 3d programma.

Probeer je eigen ontwerp in het begin niet te moeilijk te maken om ervaring op te doen. En misschien nog wel belangrijker: 'ga er niet vanuit dat je eerste eigen ontwerp foutloos word!' Ontwerpen is een kwestie van trail and error en veel proberen. Niet alles kan van te voren voorzien worden namelijk.

Veel succes en ik ben benieuwd wat het gaat worden :)

Groeten Jurriaan (die gek is op eigen ontworpen en gebouwde creaties)

Hee, Bedankt voor de info.

Ik ga binnenkort eens kijken welk programma ik persoonlijk het fijnst vind werken.

Kan iemand mij vertellen wat nu moeilijker is voor te ontwerpen? een cat of een mono? Natuurlijk begrijp ik dat het eerste ontwerp niet het beste. Maar ik wil ook geen dramatische mislukking krijgen.

Als ik iets heb ontworpen zal ik een printscreen maken en dan ben ik wel benieuwd naar jullie oordeel.

@ Jurriaan: ik sta met open mond te kijken naar het gene dat jij hebt ontworpen.:worship: hoelang zit je eraan voordat je besluit dit word hem?

Met vriendelijke groet,

Ruud

Laatst bewerkt door een moderator:
Back