Zelf een brandstoftank maken?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Marten Troost, 29 jan 2008.

  1. Marten Troost

    Marten Troost

    Lid geworden:
    17 jan 2008
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Almere
    Hallo,

    Ik ben op het moment bezig met een eigen ontwerp bootje. Vanwege de vorm wordt het lastig om er een brandstoftankje in te bouwen zoals die te koop zijn. De plaats voor de brandstoftank is vrij plat en breed.

    Is het mogelijk om zelf een tankje te maken?

    Zo ja, wat voor materiaal, lijm etc. kan ik dan gebruiken? Zijn er nog andere tips of dingen die ik moet weten?

    Alvast bedankt,

    Marten
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Plasmazak zou je ook kunnen nemen .

    Mvg Johan
     
  3. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Ik denk dat Bruno van Hoek je wel kan uitleggen hoe je van blik + soldeer + messingbuis een tankje maakt in alle denkbare maten. Dat deden (doen?) die lijnbesturingsjongens vroeger altijd :D
     
  4. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Brandstoftank

    Je maakt een stalen mal (deelbaar) die aan de binnenkant de maten heeft van je te maken tank en wel zo maken dat de mal kan roteren, boven een verwarmingselement.

    Je gaat vervolgens naar een bedrijf die kunststoftanks maken, vraagt daar een zakje kuststofkorrels, hobbelt naar huis, mikt die korrels in je mal ( niet teveel en niet te weinig) en laat die boven een verwarmingselement roteren en wel zeer langzaam.
    Na een 30 minuten ongeveer stop je met verwarmen en laat je de mal zekers nog een uurtje of 2 roteren, dan kun je de mal delen en jawel daar is je tank precies op de maten die je wilt hebben.

    Ja tis een hoop werk, ma dan heb je ook wat.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Waarom zal ik het doen als meesterbouwer Al Rabe (2e in kunstvlucht op het WK 1978 met een onwaarschijnlijk goed vliegende, en al even goed uitziende semi-schaal Mustang) dat al in zijn bouwverslagen van zijn trainermodel Mustunt IV uitlegt?
    Hier het verhaal over de tank: Stuka Stunt Works - Viewing topic #294163 - Mustunt IV, Part 9, Basic Building Techniques
    Als je klaar bent met lezen over de tank, blader dit artikel dan even helemaal door, verderop kom je nog wat foto's tegen van Al's geweldige bouwkunsten. Let op, dit zijn geen schaalmodellen, maar volwaardige wedstrijd kunstvlucht kisten!
     
  6. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    ik heb wel eens gelezen hoe ze dat doen...
    gewoon een oud brandstof blik,
    daar de juiste vorm uit knippen en dat aan elkaar solderen,
    heb ik volgens mij gelezen in ; bouw aan rc bestuurbare vliegtuigen (weet niet meer wie het geschreven heeft)
     
  7. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. Marten Troost

    Marten Troost

    Lid geworden:
    17 jan 2008
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Almere
    Oke bedankt allemaal,

    Klinkt als een leuke uitdaging. Ik ga nog even kijken wat ik ga doen, maar met kunststof korrels lijkt me zelf wel leuk om te proberen.
     
  9. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    ik zou messing plaat kopen van +/- 0,5mm dat netjes uit knippen/zagen, en dan alles met een krachtige soldeerbout, of brander aan elkaar solderen.
    Zo heb ik ook al een keer een reso uitlaat gemaakt
    je zou er ook een van staal kunnen maken, als je een mini lasapparaatje had :)

    suc6

    Ron
     
  10. jan_olieslagers

    jan_olieslagers

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Ramsdonk, Vlaams Brabant
    Vormpje maken uit piepschuim, dan 2-3 lagen glasvezelmat + epoxy errond, dan piepschuim oplossen in aceton of zo en spoelen spoelen spoelen...
    Let wel 'k heb dit nooit gedaan, zelfs nooit gezien, tip gelezen op een usenet forum.
     
  11. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    volgens mij staat dat in een modelbouw aktueel. ik heb het ook ergens gelezen.
     
  12. BigBoat

    BigBoat Guest

    Hoeveel brandstof moet er in dat tankje ?
    Wat mogen de afmetingen zijn ?
    Ik heb nog 3st 100cc (8x13,5cm) en 2st 200cc (12x15cm) infuuszakken liggen.
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zoals ik al zei vind ik het onnodig het hele verhaal (zelf) nog eens te vertellen als er een prachtige (inhoudelijk juiste) versie met foto's on-line staat.

    Maar wat me ook in deze thread weer opvalt, is dat er enkele inhoudelijke reacties komen, waar de vragensteller iets mee kan, maar ook antwoorden in de trant van: 'Ik heb ooit eens gelezen - Ik dacht '...
    Als je geen hands-on ervaring hebt, reageer dan niet!

    Nog zoiets: Messing is zwaarder dan (staal) blik en wordt bovendien aangetast door nitromethaan. Nooit gebruiken als brandstoftank!
     
  14. Marten Troost

    Marten Troost

    Lid geworden:
    17 jan 2008
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Almere
    De tank wordt ongeveer 7 cm lang, tot 18 cm breed en 3 cm hoog.

    Ik wil toch ook bedanken voor de reacties 'Ik heb ooit gelezen' en 'Ik dacht...'. Het zijn voor mij zeker waardevolle reacties.

    Ik ben nog maar een beginner en er mag best nog wel wat fout gaan, dan probeer ik gewoon de volgende methode. Je leert immers van vallen en opstaan. Als ik uiteidenlijk een goede methode heb gevonden kan ik dat hier posten en hebben we daar allemaal weer wat aan toch? Alles moet toch een keer geprobeert worden.

    Varwacht alleen niet al te snel iets, ik moet nog even wachten op de financiele middelen ;)
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2008
  15. jan_olieslagers

    jan_olieslagers

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Ramsdonk, Vlaams Brabant
    Is dat een forumregel, Bruno, of is het enkel jouw allerindividueelste mening?
     
  16. jpjedi

    jpjedi

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Minderhout, Belgie
    :hammer:

    Iedereen mag toch zijn eigen steentje bijdragen in meer of mindere mate? Ik vind jouw post eigenlijk nog het minst bijdragen in dit topic als ik zo teruglees.
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Geen van beide. Het geven van onjuiste of onzinnige informatie, helemaal als dat gebeurt vanuit een 'ik roep ook maar eens wat' houding, wordt in de echte wereld ook niet op prijs gesteld. Vandaar dat ik daar even naar verwees.
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zeker, maar daar valt onzinnige of onjuiste informatie natuurlijk niet onder.
    Want daarmee zou jij geen goede tank kunnen maken?
     
  19. jpjedi

    jpjedi

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Minderhout, Belgie
    pffff


    laat iedereen lekker in zijn waarde en laat de mensen zelf oordelen of iets juist is en dan wel niet bijdraagt.

    Als je geen zin hebt om het te lezen ga je lekker naar een ander topic.
     
  20. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    heren, dit is juist niet waar het forum voor probeert te staan.

    kom op, ieder probeert het zo goed als hij kan en uit te leggen.

    laat elkaar in de waarde svp.

    overigens heeft bruno gelijk, ergens hier op de site staat een hele mooie uitleg, met fotos zelfs.

    zal straks eens speuren.
     

Deel Deze Pagina