Zelf een chassisplaat maken?

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door Ron4you, 19 jan 2006.

  1. Ron4you

    Ron4you Guest

    Hoi

    Stel ik wil zelf een chassisplaat gaan maken, welk materiaal zou het beste (sterkste\stijfste) geschikt zijn hiervoor?
    Ik zie alleen mar dat die "pro" chassisplaten gigantisch duur zijn en vaak niet van aluminium...
    Wie heeft hier ervaring\ideeen over?

    Grt, Ron
     
  2. Pjoeter

    Pjoeter Guest

    Glasvezel,carbon,oude (grote )printplaten,aluminium , rvs.plaat.
    Legio te verzinnen.
     
  3. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Bijna alle chassisplaten zijn wel van aluminium bij brandstofauto's (want dat is watje bedoelt neem ik aan). Hiervoor wordt meestal 7075 aluminium gebruikt. Dit is een hoge kwaliteit aluminium dat lichter en stijver is dan bijvoorbeeld 6065 aluminium.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Voor brandstof moet je aluminium nemen gezien de warmteafvoer van de motor. T7075 is inderdaad het meest gebruikt maar ook moeilijk bewerkbaar als je niet de juiste machines hebt.
    Je zou voor brandstof het chassis in 2 delen kunnen maken, een deel van aluminium waar de motor zit en de rest van epoxy of carbon, vroeger met de starre 1:8 auto's was dat vrij normaal.

    Voor electro is carbon en epoxy veel gebruikt. Epoxy is makkelijk bewerkbaar en zeker geschikt als try-out om later met carbon aan de slag te gaan.
     

Deel Deze Pagina