zelf een lier maken. maar hoe?

hallo,

ik heb al redlijk wat afgezocht op het forum maar niet meteen een antwoord gevonden. Ik ben namelijk aan het kijken om met loop van tijd een lier te maken
de bedoeling is om zwevers van 1.8 tot 33.5 m op te kunnen slepen of iets in die richting. nu weet ik al dat ik dat best doe met een startmotor van een auto, en natuurlijk een auto accu
maar mat moet daar nu tussen?
moeten daar relais tussen?
ik zou graag de snelheid van de lier kunen aanpassen
en hoe moet de constucie in elkaar zitten?

als iemand mij kan helpen, graag

PS: aan een startmotor graken en een baterij is geen enkel probleem

alvast hartelijk bedankt

Een clublid bij mij op de vliegclub hebben we 2 modellen op de vliegclub. Ik zal er binnenkort eens een foto van maken.

Voor 1 daarvan ben ik nu de "regelaar" aan het maken. met dit schema: http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=17

Alleen dan wat extra MOSFET's parallel. Gebruik dan wel goede mosfet's. Eentje die speciaal voor schakeltoepassingen bedoeld is.(Lage weerstand oa. )

Hallo Vjete :

Ben zelf nu ook bezig een lier te maken m.b.v. een startmotor van +/- 1.2 kW

Het schakelen van de stroom vind plaats d.m.v. het startrelais. Het regelen vind dan plaats door het relais pulsgewijs aan/uit te sturen.
Dit werkt al jaren goed en is vele malen goedkoper (léés eenvoudiger) , dan een zéér dure electronische regeling met hoogvermogen transistoren.

De startmotor-as is korter gemaakt en is kogelgelagert ondersteund met een skf 6205 kogellager.
Verder is een éénrichtingslager (uit de 6205-serie)een noodzaak omdat je spoel anders afrolt wanneer je tijdens het lieren even de stroom onderbreekt.Ook zul je dit lager moeten kunnen laten freewheelen voor het afrollen van je lijn, meestal wordt er hiervoor een knevelinrichting toegepast die de buitenschaal van het lager vastknelt in een lagerschaal.

De drum is direct verbonden met de motoras d.m.v. een pashuls voor het eenvoudig verwijderen van deze drum.
De drums zelf hebben bij mij 2 verschillende diameters ; 40mm voor meer kracht en windtoepassingen en 55mm voor meer snelheid en minder wind.

De keuze van je lierlijn is ook niet onbelangrijk , zelf heb ik van EMC-Vega : http://www.emc-vega.com 400 mtr van 1.35mm Speedline aangeschaft die ook bij F3B vliegers wordt gebruikt. Deze lijn is net dik vissnoer met een zekere hoeveelheid rek die je nodig hebt om een toestel gecontroleerd omhoog te verkrijgen.

Verder is een keerrol zeker nodig om zelf de lier te bedienen, en veilig een model de lucht in te sturen. Vergeet niet de nodige aandacht te geven over de verankering van de lier en keerrol, daar deze anders als ongeleide projectielen zúllen wegschieten.

Gebruik je zoekfunctie hier op het forum, er is al genoeg geschreven hierover en er staan mooie links bij van fabrikanten en andere site's

Hopelijk heb je hier wat aan en laat een foto zien als je 'm gereed hebt.

Groeten , John

Hai john
Je kunt ze ook kopen ook tweede hands
We hebben zowel een F3b lier als een geregelde lier binnenkort in de aanbieding misschien interresse????
groeten jan

hoeveel kost zo'n lier dan ongeveer 2de hands?
zelf makelin lijkt mij nu toch wat moeilijker dan ik dacht. zo had ik niet gedacht aan het terug uitrollen

zijn er nog andere manieren om een zwever in de lucht te krijgen behalve dan lier, elastiek of sleep?

hallo Vjete
verwacht nu niet dat het heel goedkoop is maar duidelijkheid heb ik nog niet over de prijs ( moet hier overleggen met een vriend)
zijn er nog andere manieren om een zwever in de lucht te krijgen behalve dan lier, elastiek of sleep?
natuur kunt je hem ook omhoog gooien maar ik geef toe dat met een 4 meter spanwijdte zweefvliegtuig dat even moeilijk word
kleine natuurlijk wel zie de HLG en DLG type's
Beide lieren zijn voor F3b geschikt.
De geregelde is met een klein knopje op elk toerental instelbaar.

ok bedankt
ja gooien doe ik ook vaak met mn EG
maar ik heb ooit een fot dezien van een persoon die zijn zwever oplierde met een katrol systeem en een ahndvat ofzoiets

hoe zit dat dan in elkaar?

nee das gewoon lopen, het was denk ik iets waar een pin in de grond zat waar enkele katrollen aan bevestigt waren en een handvat maar even veel katrollen aan hangen. je lier door die katrolen en dan lopen. je moet dus minder lopen maar de kracht is veel groter. kan dat of heb ik dat dan zo verkeerd gezien?

Ja dat kan, heb ik vroeger ook gedaan met mijn vrije vlucht modellen. Heb je wel vrij veel lijn nodig en je moet altijd met z'nm tweeen zijn.

Back