Zelf een micro helikopter bouwen.

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door blo0dstrike, 26 jul 2006.

  1. blo0dstrike

    blo0dstrike Guest

    hey

    Toen ik gisteren me verveelde trok ik de racebaan uit de kast :) . Na een halfuurtje de baan in elkaar proberen te knutselen ( wat gaat dat moeilijk :evil: ). Was het klaar en kon ik gaan rijden todat een tandwieltje brak. Ik had toen een idee om een klein helikoptertje te gaan bouwen, met het motortje van het wagentje. Het gaat mij er niet om, dat het echt vliegt en stuurt dat zou toch niet lukken. Maar ik ben allang blij als het maar één centimetertje van de grond komt. Ik heb een soort van chassis van dikpapier uitgesneden, na wat knip en plakwerk kwam er een soort helikoptertje uit. Heeft iemand nog betere ideeën voor het chassis? De propellers zijn van dik papier, ik heb eerder op het forum gelezen dat iemand ze van een plastic flesje maakte. Dat ga ik dus proberen. Weet iemand of dit zal lukken, of zeg je in de prullenbak ermee? Ik hou van een beetje knutselen dus ben erg benieuwd wat jullie denken.

    mvg,

    jeffrey
     
  2. steven.

    steven. Guest

    Hehe, een jaartje geleden voor ik een heli kocht heb ik net hetzelfde gedaan, ook een mini helikopterke gemaakt van allerlei materiaal. Maar dan wel met printplaat, ook rotors van pet-flessen, dubbele vertraging van "lego-technik" tandwielen :p verder een staartbuis van een plastic-aquariumbuisje, landingsgestel uit koperdraad (gesoldeerd) een zelfgemaakte swashplate gemaakt van een rollager, deze geboord en opruwt, en hieraan koperen buisjes gesoldeerd. heel simpel rotorkopje uit dun plaatje alumium. Was net wat kleiner dan een piccolo. Ook met prulmotortjes uit één of ander gesloopt ding :wink:
    Uiteindelijk heb ik er bijna niet meer naar omgekeken toen ik dan toch een heli kocht :lol:

    Maar als je jezelf met zulke dingen kan bezighouden moet je dat gewoon doen, zolang je der maar plezier van hebt :wink:

    groetjes
    Steven
     
  3. blo0dstrike

    blo0dstrike Guest

    Maar deed het helikoptertje het wel?
     
  4. steven.

    steven. Guest

    Geen idee !!! :p daartoe kwam ik niet, eigenlijk omdat ik er geen hoop meer in had. De zwaartekracht overwinnen is meestal onderschat, zeker bij een heli zit je steeds met een grote belasting. Al het gewicht hangt er teveel aan :wink: Vandaar dat motortjes zoals die van goedkope autootjes enzo in ieder geval minstens hun eigen gewicht moeten dragen (met of zonder vertraging) en dat opzich is al een grote moeite meestal.
    Maar wie niet waagt, niet wint ! 8)

    Groetjes
     
  5. blo0dstrike

    blo0dstrike Guest

  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Je zou wat kunnen experimenteren met een propellertje op de as, dat kun je zelf maken of je neemt iets van dat buitenspeelgoed met wiekjes wat je erop zet. Ik probeerde ooit een helikopter van Revell te laten vliegen door de wieken te torderen boven een kaars en 9 volt op het motortje te zetten. Het ding draaide snel maar heeft nooit gevlogen :cry:

    Gewoon proberen ! het is best leerzaam . Let wel op dat het motortje zich gaat afzetten op jouw propeller ! resultaat zal zijn dat het motortje sneller wilt draaien dan de wieken.
     
  7. blo0dstrike

    blo0dstrike Guest

    Bedankt voor de reacties, Ik heb wieken gemaakt van plastic uit een petfles. Ik heb ze alleen nog niet goed gebogen. Zelf zat ik te denk om geen batterijen in het helikoptertje te plaatsen maar deze in een soort van zender te doen met draadjes die goed geleiden naar het helikoptertje. En toch niet te zwaar zijn. Weet iemand wat ik hiervoor kan gebruiken?

    jeffrey
     
  8. blo0dstrike

    blo0dstrike Guest

    Ik heb zo een pistooltje waarmee je met een racebaan gas geeft, gebruikt als zender. En het 'ding' ik weet niet hoe ik het moet zeggen waar de zenders in zitten daar heb ik een draad aan een van de ijzeren stangen waar de auto overheen hoordt te rijden aan vast gemaakt. Ook een draad aan het helikoptertje. Het helikoptertje doet het nog steeds maar ik denk dat het draadje, te zwaar is. De wieken moeten ook nog gebogen worden, ik heb goede hoop en hoop natuurlijk dat het gaat lukken :D .

    jeffrey
     
  9. evert.999

    evert.999 Guest

    Pics! Movies!
     
  10. blo0dstrike

    blo0dstrike Guest

    uhmzz.. dat gaat niet lukken. In mijn entousiasme ( of hoe je het ook schrijft) is het motortje doorgebrandt ofzo. Ik had alles gebogen, beter chassis gemaakt betere wieken. Het kwam een heel klein beetje van de grond, kleine sprongetjes zeg maar. Toen ik vol gas gaf ging het roken en nu doet hij het niet meer :evil: .
     
  11. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    lol

    Die motortjes werken op rook want als dat eruit komt, doet ie ut nie meer ;)

    Je kan makkelijk berekenen hoeveel prut je nodig hebt om los te komen. Een efficient systeem tilt 10 gram per geleverde Watt, dus is je heli'tje 100 gram dan moet je 10 watt vermogen hebben. Bij 50% efficientie is dat 20 watt ingestuurd, dus 4 amp bij 5 volt.
     
  12. blo0dstrike

    blo0dstrike Guest

    uhmm... het is zelfs lichter dan 100 gram..
     
  13. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Ik heb zelf een frame in elkaar geflanst en daar een Pic ingezet, als iemand het al heeft uitgevonden hoef ik niet zonodig nog een wiel te bedenken ;) Je kan eens kijken naar de geclipte Piccolo, misschien is dat wat?
     
  14. brampi

    brampi Guest

    dat zou ik ook eens doen
     

Deel Deze Pagina