Zelf een orni maken: waarop letten?

Discussie in 'Ornithopters' gestart door bartt, 30 sep 2008.

  1. bartt

    bartt

    Lid geworden:
    13 apr 2006
    Berichten:
    63
    Locatie:
    leuven-haasrode
    Het is de bedoeling om een ornithopter te bouwen die 60cm spanwijte heeft.
    Hij zal er gaan uitzien zoals de slowhawk maar dan een pak kleiner dus.
    Deze setup zal er waarschijnlijk gaan in komen:

    ontvanger (6gram)
    2 servotjes ( 10 gram)
    10A regelaar (die goedkope van hobbycity) (6gram)
    motor: Hyperion Y12 Long Motor 4100Kv 1.5mm shaft
    ofwel de 5300kv versie zie:RCtechnics Internet Store
    batterij 20c 7.4V lipo ( 300 of 540 mah )= ( 22, 34 gram)

    streefgewicht is om onder de 180 gram te blijven.

    Nu vraag ik mij af:
    welke flapfrequentie het best zou zijn, ( 10/sec? ) en
    welke verhouding van overbrenging, ook
    welke module van tandwielen, alles 0.5 of mss het laatste 1 ? en waar koop je die?
    komt het zwaartepunt ook ongeveer op 1/3 van de vleugel of mss meer naar voor/achter?
    welke van die twee motoren is meest geschikt? de eerste gaat tot 5.5A en de tweede 7.5A ( 35 en 50 wat ruwweg ), ik zou liefst de tragere nemen maar is 35Watt genoeg voor deze orni?
    Welk materiaal voor romp? ik dacht van dat dun triplex ofzo, maar waar steek je dan je kogellagers? Balsa is dan weer te zacht denkik voor de vijsjes van de motor en zo.
    De vleugels , welk materiaal is daarvoor geschikt en hoe lijm/naai/tape je dat best vast?
    Welke hoek moet de staart ongeveer krijgen, 20graden?
    welke hoek moeten de vleugels gaan? vanuit horizontaal 20 graden nar boven en 30 naar beneden? ik gok zo maar wat :p

    ongetwijfeld komen er tijdens het bouwen nog meer vragen maar het zou al een grote hulp zijn indien ik antwoord wist op deze vragen, ;)
     
  2. Gilbert

    Gilbert Guest

    Bartt,

    een orni bouwen is echt een uitdaging. Als je van 'scratch' wil beginnen dan denk ik dat je bijna zeker een draaibank zal nodig hebben. Je kunt zeer veel info vinden (die veel van je vragen zal beantwoorden) in een aantal draadjes die een bouwverslag weergeven van een orni.

    Als je na het doorworstelen van een aantal bouwverslagen nog vragen hebt, dan zal ik ze proberen beantwoorden.

    Veel succes, Gilbert
     
  3. bartt

    bartt

    Lid geworden:
    13 apr 2006
    Berichten:
    63
    Locatie:
    leuven-haasrode
    Ja , ondertussen heb ik zowat alles gelezen wat er op dit forum staat van ornithopters en dan ook nog eens alle links gevolgd die er te vinden zijn hier. Toch blijven nog enkele dingen onduidelijk:
    -center of gravity?
    -aantal vermogen/flapfrequentie/maximaal toegelaten gewicht voor spanwijdte 60cm

    voor de rest van de vragen zijn de volgende keuzes gemaakt:
    frame 2.5mm triplex
    vleugels plakken met secondelijm
    overbrenging 1/57 , 1/50, 1/44 ( afhankelijk van de pinion)
    motor 5300KV
    stand vleugels:tot 36 graden naar boven en 15 tot 20 graden naar onder ( gezien vanaf de horizontale )
     
  4. Gilbert

    Gilbert Guest

    goed gedaan

    center of gravity is ook besproken maar ik schat zo'n 10 cm na het begin van de vleugel (totale vleugel = 27 cm).

    flapfrequentie voor een 60 cm orni weet ik niet. Mijn orni heeft een span van 120 cm en de frequentie is max 5 en het gewicht ben ik even kwijt (staat te lezen in het CARAL draadje). Op de OVIRC site kun jij waarschijnlijk meer vinden over een kleine orni, de wingbird

    Wingbird :
    Envergure :490 mm
    Longueur 345 mm
    Poids sans Batterie 72g
    Micro-recepteur 4Voies
    Variateur ESC
    2 micro-servos 3.6g
    Moteur brushless Feigao 1208428 et variateur 10A Esc.
    Batterie Li-Po 200-460mAh, 2S(7.4V)
    Temps de vol :7-15 minutes(selon batterie)

    veel succes
     
  5. bartt

    bartt

    Lid geworden:
    13 apr 2006
    Berichten:
    63
    Locatie:
    leuven-haasrode
    yep, die waardes van de wingbird ken ik al bekanst vanbuiten, die weegt wel weinig, 100 gram totaal ofzo. Dat zal niet lukken, maar 10cm meer vleugel zal wel veel doen al ( hoop ik :) )
     
  6. Gilbert

    Gilbert Guest

    Bartt,

    nog even wat info. Toen ik zelf een orni maaktte vond ik het berekenen en maken van de overbrenging het moeilijkst. Daarmee bedoel ik het berekenen van de afstand tussen de assen, de gepaste kogellagers en de uitwerking. Als de overbrenging niet soepel is, dan zal de orni nooit goed kunnen vliegen.

    Groeten, Gilbert
     
  7. bartt

    bartt

    Lid geworden:
    13 apr 2006
    Berichten:
    63
    Locatie:
    leuven-haasrode
    ahja, maar dat zal wel in orde komen, alleen had ik nog een ideetje omtrent de assen van de 2 tandwielen, zou bvb een aluminium buis van 6mm buitendiameter stevig genoeg zijn? Want als je daar een stalen as van die afmetingen voor moet gaan gebruiken, dat weegt veel te veel.
    , oja toch nog een vraagje over de vleugels: carbonstaafjes en zeildoek, die verlijmen met secondelijm: gaat dat houden of zijn daar speciale truukjes voor om dat steviger vast te maken? ( naaien, stukjes overplakken of omplooien ofzo )
     
  8. Gilbert

    Gilbert Guest

    Een al buis kan werken, je kan ook denken aan carbon buis. Ik zou zeggen probeer maar en dan vind je wel de zwakke punten in je ontwerp. Zo heb ik dat ook gedaan. Ik heb de vleugel gestikt (naaimachine vereist), ik weet dat iemand anders CA gebruikt heeft (kanarie). Je kunt stof voorlopig vastmaken met paperclips om te helpen bij het lijmen. Het is heel belangrijk dat de vleugel zeer strak gemaakt is.
     
  9. bartt

    bartt

    Lid geworden:
    13 apr 2006
    Berichten:
    63
    Locatie:
    leuven-haasrode
    khad nog een vraagje: bij een v-staart, als je naar links wil gaan dan moet de linkse flap toch omhoog en de rechtse omlaag? zoals bij een delta ? Ik dacht dat het zo was maar ik twijfel nu omdat ik een test-modelletje heb gemaakt en dat vloog helemaal verkeerd.
     
  10. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Nee, dat klopt niet, het werkt niet zoals bij delta's.
    De staart gaat nu naar links, dus het model zelf gaat juist naar rechts :roll:
     
  11. bartt

    bartt

    Lid geworden:
    13 apr 2006
    Berichten:
    63
    Locatie:
    leuven-haasrode
    Het zal waarschijnlijk een gewone vliegtuigstaart worden ( " + " of " omgekeerde T "), dat geeft hopelijk de eenvoudigste vliegeigenschappen.
    Kvraag me nog wel af: bij zo'n gewone ornithopter staart moet hij 15 tot 20 graden omhoog ( zoals bij de jouwe ), maar moet dit met een vaste staart ook? Als ik zo foto's van de wingbirdt zie ( die kleine met een vaste v-staart ) lijkt me die recht te staan.
    Waarvoor is dat dan die 20 graden omhoog? kan je dan niet beter het zwaartepunt wat meer naar achter doen ofzo :s.?
     

Deel Deze Pagina