Zelf een servo maken ?

Je moet een sensor (potmeter) op het stuur hebben en een electronica schakeling die de stand van de potmeter vergelijkt met die de gewenste stand en dan 2 uitgangen aanstuurt. Met relais is dit nog redelijk makkelijk te doen. 2 relais, 2 transistoren, 2 weerstanden en 1 pic :) Als je intersse hebt kan ik wel een pic voor je maken die dat regelt met een schema erbij voor de rest van de onderdelen.

Leuk onderwerp

Heb er 10 jaargeleden voor de zelfde reden op zitten zoeken, maar het is niet afgeraakt.

IK heb toen een gewone servo opengehooid.
de potmeter ging ik verlengen en op het scharnier monteren van een wiel

Het motortje(van de servo) eraf en op deze draden van de electronika wou ik verder bouwen.

Daarvoor had ik een artikel uit elex met een 4x BD649 en wat diodes
maar dit marcheerde niet.
IK dacht toen aan solid state relais maar de elec-boer zij me dat dat niet ging werken.

Waarchijnlijk bestaat er nu al betere electronica (fet) om zo'n motoren aan te sturen.

Groeten

Je kan ook met een gewone lichte servo mechanisch 2 schakelaars bedienen, ik heb dit jaren geleden een keer gedaan.
De nul stelling krijg je dan niet helmaal zuiver omdat je anders kans loopt dat beide schakelaars ingescakeld komen te staan.
Als je intresse heb kan ik dit wel weer een keer opzoeken.

Informeer eens bij Webra, en nee niet de motoren afdeling maar de afdeling industrie, die maken ook grotere servostuursystemen.

is miss even off-topic maar in FMS nr. 2 dit jaar stond een artikel over een 2 grams servo maken. voor de liefhebbers, PB me

Back