Zelf een stoomkast bouwen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Wump, 29 mei 2022.

  1. Wump

    Wump

    Lid geworden:
    28 mei 2022
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Huizen
    Om latjes, balkjes en rondhout te buigen is een stoomkast een uitkomst en je kunt er al één bouwen voor € 60,-
    Hoe? Dat laat ik hier zien:
    foto258-12032022.jpg
    Ik heb een kastje gemaakt van waterbestendig multiplex en een stoomgenerator gekocht bij een winkel voor imkers en die koste € 50,-. Het hout had ik over maar als je zo'n plaat moet kopen dan ben je ongeveer € 8,- kwijt.
    foto260-26042022.jpg
    Het deurtje is van dubbellaags triplex want het andere spul was op :). De scharniertjes had ik nog.
    foto262-26042022.jpg
    Het grendeltje koste € 2,- bij een lokale bouwmarkt.
    foto264-26042022.jpg
    Gat geboord voor de aansluiting van de stoomslang die bij de stoomgenerator mee werd geleverd.
    foto265-26042022.jpg
    De schroefdraad is bijzonder 3/4" fijne draad en dus nergens te krijgen, dus heb ik de moer die aan de stang zit afgevijld zodat hij in het gat past en vastgelijmd met twee componenten epoxylijm.
    foto266-06052022.jpg
    Omdat je meestal maar een klein deel van het hout hoeft te stomen, is de kast maar 60 cm lang en omdat veel latten langer zijn heb ik een sleuf in het deurtje gemaakt.
    foto268-06052022.jpg
    Met vier stukken draadeinde 4mm rond kan het latje mooi midden in de kast liggen en kan de stoom er aan alle kanten bij.
    foto269-06052022.jpg
    Stukje schuimrubber om de sleuf af te dichten. Aan de voorkant onderin de kast zit een 5mm gaatje om de gecondenseerde stoom af te voeren en om te voorkomen dat er overdruk ontstaat. De waterkoker heeft trouwens ook een overdrukventiel.
    foto271-06052022.jpg
    15 minuten stomen en dan stekker uit het stopcontact, handschoenen aan en het latje snel naar de mal brengen.
    foto272-06052022.jpg
    Met een paar blokjes hout en wat spijkers is deze mal geschikt om romplatjes te buigen voor de boeg van een schip met een bulge, zoale de SMIT ROTTERDAM waar ik nu aan bezig ben.
     
    MarcT, piet en Herby63 vinden dit leuk.
  2. Erik Verhagen

    Erik Verhagen

    Lid geworden:
    31 mrt 2023
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Geertruidenberg
    Hoi Wump, ik vindt je bouw omschrijving erg handig.
    Ik ben nu bezig met een Missisippi stoomboot en loop tegen het buigen van hout aan.
    De hoek van buigen is met hout wateren en buigen niet haalbaar. Te scherp.
    Dus ik moet gaan stomen, was op zoek naar een manier om dit voor elkaar te krijgen.
     
  3. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    zaandijk
    ik heb nog nooit problemen gehad met het buigen van de latjes.
    ik heb een pvc buis hangen met daarin water waarin ik de latjes een tijdje laat hangen, daarna kan ik er mee doen wat ik wil.
    mocht er een bocht te maken zijn welke extreem is dan bied de oude fluitketel uitkomst.
    de tip om de box te maken is wel goed maar kost toch wel veel stroom.
    groet pie
     
  4. Erik Verhagen

    Erik Verhagen

    Lid geworden:
    31 mrt 2023
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Geertruidenberg
    Ik heb vanmiddag nog eens goed naar de buigmal, die ik eerder gemaakt had, gekeken en hem wat drastisch aangepast.
    De gescheurde lat er nat in geplaatst en later kijk ik hoe deze er uit komt.
    Misschien moet ik het restaureren voor ik hem kan plaatsen, maar dit is weer een uitdaging.
     

Deel Deze Pagina