Zelf gloei modulator maken, zoek tips en info

Discussie in 'Model elektronica' gestart door hoeby, 3 nov 2019.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Ik wil graag zelf een gloei modulator maken. Ze zijn te koop, dat weet ik. Maar zie het als hobby om zo een printje te maken.

    Vind schema's welke basic zijn t/m schema's welke een attiny85 gebruiken.
    Welke richting ik op wil, ben ik nog niet uit.

    Daarom zoek ik tips en info.
    Heeft iemand deze?
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2019
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Op het www is veel te vinden. Even simpel googelen en je vindt er wat je zoekt. Kijk bijvoorbeeld eens naar DEZE site. Dit is een vrij simpele schakeling die goed werkt over een behoorlijke range van voedingsspanning. Degene die ik ooit eens gebouwd heb werkte prima vanaf een volt of 9 tot bijna 20 volt. Bij 24V ging het helemaal
    niet
    goed want de NE555 of LM555 mag je officieel maar met maximaal 16V voeden. Bij 20V ging het dus nog goed maar bij 24V ging hij kapot. Best is om het maar gewoon bij 12V te houden. ;)
     
  3. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Dank je Ernst,

    Theoretisch sluit jouw voorbeeld volledig aan bij mijn vraag.

    Maar ik zoek een onbaord gloei modulator, welke ook op de ontvanger te koppelen is zodat deze bij een X gas stand gloeit, en buiten de X gas stand stoot met gloeien
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Een RC switch parallel aan het gas dat een 1.2v AA cell schakelt die de gloeiplug gloeit.
    Meer hoef je niet te verzinnen. Waarom niet op de ontvangeraccu? Ik zou dat nooit doen, je praat over stromen tot 3A en kan dat de ontvangeraccu snel leeg trekken.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als dat gemoduleerd is, blijft daar nog maar iets van 750 mA van over....
     
  6. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Het was ook niet het idee om vanuit de ontvanger accu te voeden. Het idee was om een losse accu hiervoor mee te nemen. Model is groot genoeg dat dat kan.
     
  7. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    @hoeby

    Waarom heb je een gloeiplug modulator nodig?
    Als het is dat je motor afslaat als hij stationair loopt is eenvoudig je motor niet goed afgesteld of verkeerde keuze gloeiplug of je motor is gewoon gaar.
    Ik zou het daar in zoeken.
    Of zoals Roelof aangeeft een extra 1,2 V accu rechtstreeks via een schakelaar, maar niet bv. een 12V accu en dit weer naar beneden transformeren m.b.v. een gloeiplug modulator.
    Hans
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2019
  8. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    De motor loopt naar gevoel goed.
    Maar wil van het plezier gebruiken maken dat het onboard is . Tevens zie ik het als hobby project om te kunnen maken. Ik ben geen afgestudeerde electronicus, maar vind het leuk om er iets mee te realiseren.

    Het is dus meer een project: niet omdat het moet, maar omdat het kan
     

Deel Deze Pagina